Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt

Ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar viser, at langt størstedelen af alle virksomheder benytter sig af standard-kommunikation.

09.03.2021

CSR.dk

”Words that work: effective language in sustainability communications” er navnet på en ny rapport om bæredygtighedskommunikation udgivet af kommunikations-bureauet Radley Yeldar.

”Tiden er ovre for ineffektiv, clichépræget bæredygtighedskommunikation. Vi har brug for et sprog der uddanner, overbeviser og inspirerer”, skriver Eileen Chen, bæredygtighedsrådgiver i Radley Yeldar, i et debatindlæg.

Standard-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt fra emballage til kampagner og i generel virksomhedskommunikation.

Radley Yeldar har defineret otte typer af klichéer, der typisk findes i bæredygtighedskommunikation – floskler som f.eks. ”vi er engagerede”, og ”vores største udfordring”. ”Verbal Stock Bæredygtighed” kalder Radley Yeldar det.

Læs også: 'Greenwashing' lever i stor stil. Nu vil EU-Kommissionen lovgive på området

”Det overraskende er, at næsten alle større virksomheder bruger dette sprog. 98 procent af Forbes’ 50 mest værdifulde mærker brugte mindst en kliché på deres hjemmeside; og i gennemsnit brugte de fire ud af de otte klichéer. Vi fandt også, at de i gennemsnit brugte ordet 'bæredygtighed' ti gange - mens førende bæredygtige mærker, såsom Patagonia, Ben & Jerry's og Allbirds kun bruger ordet én gang”, fortæller Eileen Chen.

Resultatet er, at når det kommer til bæredygtighedskommunikation kan du ofte ikke se forskellen på, hvad de forskellige virksomheder skriver. Fastfood-kæder skriver det samme som banker, modevirksomheder og teknologivirksomheder.

”Vi har indtil 2030 at redde planeten", læser man ofte på diverse hjemmesider under fanen bæredygtighed.

Klichéerne alene er nok til at afskrække folk, men blandet med skræmmende udsagn, har du en garanteret opskrift på at slukke for ethvert publikum, afslutter Eileen Chen.

Læs den fulde rapport her

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle