Investorer tvinger amerikanske virksomheder til at reagere på #metoo

I USA er sexchikane og ligeløn blevet emner for investorers aktive ejerskab. Citigroup går nu med til at offentliggøre flere data.

17.01.2018

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

På det amerikanske erhvervsmedie CNBC, har man et panel af finansdirektører, som ind i mellem bliver spurgt om deres forventninger til fremtiden. I december blev de amerikanske medlemmer af dette panel spurgt, om de forventede, at den verdensomspændende #metoo-bevægelse ville få konsekvenser i deres virksomhed.

Det mente de ikke, der var nogen særlig grund til at tro. I deres virksomheder opførte man sig allerede ordentligt og havde regler og programmer for diversitet osv., for det er jo en gammel nyhed, at man skal gøre plads til kvinder, hvis man vil kunne tiltrække gode medarbejdere og fremme innovation.

Læse mere: Er danske investorer ansvarlige og aktive?

Ovenpå de seneste uges målrettede kampagner fra en gruppe aktive investorer kan de være, at de må genoverveje den udmelding.

Twitter og Facebook: Hvad gør I ved det?
I mellemtiden er der nemlig kommet aktive investorer på banen, som truer med at sende emner som sexchikane og ligeløn på dagsordenen på den årlige generalforsamling. Det kan tvinge virksomheder til at offentliggøre information, som de ikke selv har ønsket at lægge ud til offentligt skue.

D. 11. januar offentliggjorde USA’s tredjestørste pensionsfond, som håndterer opsparing for offentligt ansatte i staten New York, at de planlagde at stille forslag på både Facebook og Twitters generalforsamlinger. Forslagene vil kræve, at de to mastodonter inden for sociale medier fremover offentliggør detaljerede oplysninger om, hvordan deres platforme benyttes til sexchikane (og hate speech og fake news), og hvad virksomhederne gør for at bekæmpe dette problem. Aktionærernes forslag er den første af sin slags og en reaktion på, hvad de kalder virksomhedernes alt for vage udmeldinger og mangel på gennemsigtighed omkring disse emner. Det skulle være første gang, disse emner kan komme til afstemning på en generalforsamling.

Nybrud i finanssektoren
I nogle tilfælde vælger virksomhederne at indgå aftale om at imødekomme krav før de bliver sat til afstemning. Det er f.eks. tilfældet med store amerikanske finansvirksomhed, Citigroup.

En aktiv investor, Arjuna Capital, havde nemlig planlagt at sende et forslag om at offentliggøre information om forskelle i løn for gruppens kvindelige og ikke-hvide ansatte til afstemning på generalforsamlingen. Den trak de tilbage d. 15. januar, fordi man havde indgået en aftale, hvor Citigroup lovede at undersøge og arbejde på at udbedre lønforskelle.

Læs mere: CSR og finans: på vej i den rigtige retning

Citigroup er den første amerikanske bank, der reagerer på aktionærers interesse for det emne, og man taler om aftalen som et vigtigt nybrud. Allerede i 2017 var der forslag på dagsordenen om langt mere vidtrækkende rapportering om ligebehandling hos både Bank of America, MasterCard, American Express, JP Morgan, Wells Fargo og Citigroup. De blev alle afvist af virksomhederne.

Læren fra Exxon
Citigroups bevæggrunde kunne bunde i olievirksomheden Exxons nederlag ved generalforsamlingen i 2017. Her stemte 62 procent af aktionærerne for et forslag, der tvinger til at informere langt mere om virksomhedens klimapåvirkninger. Det var tredje år forslaget var på dagsordenen, men de to første år havde et flertal af aktionærerne stemt sammen med virksomhedens ledelse og bestyrelse.

Vedtagelsen af forslaget gav genlyd verden rundt og er sidenhen blevet fremhævet som et klasseeksempel på hvad aktivt ejerskab kan føre til.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

10.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Trivsel som konkurrencekraft

03.10.2025Valified

Sponseret

Private label, små oplag, stor ESG-effekt: soSouvenirs formel for fremtiden

29.09.2025Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Byggeriets Samfundsansvar bygger trivsel på Bornholm og bredt i byggeriet med ny bevilling fra Velliv Foreningen

26.09.2025CSR.dk

No Music For Genocide: Hundredvis af kunstnere i fælles boykot af Israel

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Alexandra Instituttet
Kursus
Kursus: Det digitale produktpas og adfærdsdesign

Hvordan inviterer du dine kunder til mere bæredygtig adfærd, styrker din forretning og skaber bedre kundeoplevelser? Deltag i dette kursus, hvor du lærer at bruge metoder fra adfærdsdesign i arbejdet med EU's kommende digitale produktpas.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Alexandra Instituttet, Rued Langgaards Vej 7, 2300 København S

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart