I CSR-dilemmaernes minefelt
I nogle brancher kan CSR være en balancegang på et barberblad, og det gælder også for spilbranchen. Hør om hvordan Danske Spil navigerer og kommunikerer mellem dos and don’ts og CSR-dilemmaer på CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28. marts
Kan en tobaksproducent være aktiv i rygeafvænning og begrænsning af tobakkens skadelige virkninger? Der er mange alkoholproducenter, der under Responsible Drinking arbejder for, at alkohol indtages på ansvarlig måde, men er det at sætte ræven til at vogte gæs? Ludomani tvinger mange i social deroute og fra hus og hjem, så kan en spiludbyder gå aktivt ind i at hjælpe ludomaner?
Stine Hove Marsling, direktør for Corporate Communication, Branding & CSR i Danske Spil, er ganske opmærksom på, at CSR-kommunikation i spilindustrien ikke er uden minefelter.
Læs også: Program CSR LINK’s kommunikationskonference
På CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28. marts lægges der op til vidensdeling og debat om svære og besværlige, men altid lærerige eksempler på CSR med indbyggede dilemmaer. Mød Stine Hove Marsling som en af casene på et program, der kommer rundt om mange af CSR-dilemmaernes minefelter.
I forreste linje for større ansvarlighed
Dansk Tipstjeneste, som Danske Spil hed før 2006, er ejet af staten og blev etableret i 1948 i en balancegang mellem befolkningens lyst til at spille om penge og sportens behov for økonomiske midler. Og det at være statsejet spiller en helt særlig rolle, for det forpligter, påpeger Stine Hove Marsling: ”Som statsejet virksomhed ser vi det som vores opgave at gå forrest og drive spillemarkedet til større ansvarlighed og sætte standarden for markedet. Samtidigt skal vi altid være bevidste om den dobbeltbetydning vores ’produkt’ har, og det er afgørende for os, at vi har høj åbenhed og gennemsigtighed i vores kommunikation.”
Læs også: Danske Spils hjemmeside
Derfor har Danske Spil en klar holdning til ludomani, matchfixing og hvidvask, som er de tre absolut tungeste problematikker inden for branchen. Men hvad svarer Stine Hove Marsling så på det spørgsmål, som uundgåeligt trænger sig på: kan man tjene på spil og samtidigt hjælpe ludomaner?
Læs også: Danske Spils CSR
Ja, svarer hun uden tvivl i stemmen: ”Der er mange, stærke holdninger til, om en statsejet virksomhed må tjene penge spil. Der må aldrig være tvivl om, at vi er sat i verden for at tjene penge til samfundet, og at vi ikke kan gå på kompromis med, at det skal gøres på en ansvarlig måde. Vi anerkender, at der kan være negative sider forbundet med spil, og derfor har vi en åben og aktiv indsats over for eksempelvis ludomani. Vi hjælper ikke kun, hvis man kommer ud i problemer med spil, men arbejder også målrettet på at forebygge. Hvis vi ikke gør det, hvem gør så?”
Et acceptabelt monopol
Balancegangen er henover årene i sandhed hverken blevet nemmere eller mindre kompliceret, og Danske Spil er i dag kamppladsen for forskelligrettede interesser.
Over for modstandere af, at Staten er involveret i aktiviteter, der kan føre til, at mennesker fanges i ludomaniens spind, står således de mange, som værdsætter og nyder godt af de store beløb, Danske Spil kontinuert pumper ud i sport og fritid - sidste år blev det til over 3 mio. kr. hver eneste dag. Samtidigt har liberalisering af spillemarkedet åbnet op for konkurrence, og mange af de nye spiludbydere ser helst, at statens aktier på markedet forsvandt. Oveni er Danske Spils oprindelige kapital på 250.000 kr. vokset til en omsætning (bruttospilleindtægt) på næsten 5 mia. kr., og frasalg frister derfor politikerne på Christiansborg. På den anden side har EU blandet sig i kampen med vurderingen, at så længe formålet er at beskytte forbrugere og bevare offentlig ro og orden, er Danske Spils monopol på spilmarkedet acceptabelt.
”Man skal kommunikere i fredstid, ikke i krigstid,” konstaterer Stine Hove Marsling lakonisk og henviser til, at Danske Spil til marts lancerer en stor, proaktiv kampagne, som skal nå ud til forbrugerne og gøre dem bevidste om, at samfundsansvar ikke er varm luft for Danske Spil.
Læs også: Danske Spil på Wiki
”At tjene penge til gode formål ansvarligt er ganske enkelt vores License-to-Operate,” understreger Stine Hove Marsling og fortæller, at kampagnen bygger på den CSR-rejse, virksomheden har været igennem fra klassisk compliance, over 360 graders kommunikation til målet om, at samfundsansvar bliver fuldt integreret i forretningen: ”CSR ligger dybt i vores DNA og udgør en stor del af vores kultur – og det er vi pavestolte af.”
Stærke cases og CSR-kommunikation og dilemmaer
CSR LINK’s konference om CSR-kommunikation og dilemmaer, der afholdes hos Aarhus Universitets lokaler, i Emdrup, København, byder på emner som ”Barrierer, dilemmaer og muligheder i CSR kommunikation - et legitimeringsperspektiv”, ”Bæredygtig kommunikation - en umulig mission” og ”CSR-kommunikation og eksterne relationer” foruden ”CSR-kommunikation og integration i forretningen”, som Stine Hove Marsling holder indlæg under.
Læs mere om konferencen her: http://www.csr-link.dk/?page_id=1908
På konferencen kan du møde - og høre indlæg ved:
- Jon Kiellberg, direktør og stifter, Re-Mind
- Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
- Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
- Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
- Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
- Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner RelationsPeople, formand GAME og talsmand K1
- Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
- Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
- Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
- Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
- Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
- Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
- Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
- Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency
Tilmelding her: http://www.csr-link.dk/?page_id=800