Hvem har Danmarks mest bæredygtige brand?

For andet år i træk er REMA 1000 kåret til det mest bæredygtige brand blandt danske forbrugere, som ellers er stærkt skeptiske over for bæredygtighedsbudskaber fra virksomheder.

Grafik: SB Index.

23.03.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I flere år dominerede Coop ranglisten i Sustainable Brand Indexs årlige undersøgelse af forbrugeres opfattelse af brands i forhold til bæredygtighed. Ikke blot vandt Coop-brandet selv fire ud af de ti gange undersøgelsen er foretaget i Danmark, i yderligere to år var vinderen et brand i Coop-familien.

2022's top 10 over brands med højest bæredygtighedsscore blandt 9.500 danske forbrugere. Grafik: SB Index.

Den tid ser ud til foreløbigt at være ovre. I undersøgelsen fra 2022 fastholder REMA 1000 sidste års førsteplads som Danmarks mest bæredygtige brand, mens Coop lander på en fjerdeplads. Lego klatrer op på en andenplads og Thise Mejeri indtager tredjepladsen.

Hvorfor vinder REMA 1000?
”At REMA 1000 igen indtager førstepladsen viser, at de har gjort et varigt indtryk på de danske forbrugere, når det kommer til bæredygtighed. Det er den lokale forankring, der er højt værdsat, men også at de bliver opfattet som et brand, der arbejder hårdt mod madspild,” siger Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index.

Spørger man REMA 1000 selv, svarer de at kilden til succes ligger i nogle af de mange initiativer, de har sat i gang, og som kunderne tager positivt imod. Det seneste år er REMA 1000 blandt andet stoppet med at flyve varer hjem til deres butikker, har etableret Danmarks største tagbasererede solcelleanlæg på deres lager og indgået et stort partnerskab med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden markant på flere områder samt stoppet salget af hurtigtvoksende kyllinger - for bare at nævne nogle af initiativerne.

Vi er de mest skeptiske
Undersøgelsen gennemføres hvert år i otte lande, og der er især et punkt, hvor danske forbrugere skiller sig ud: De er mest skeptiske over for bæredygtighedsbudskaber. Det ses i to målepunkter.

For det første er den gennemsnitlige ranking af brands i den danske undersøgelse 41 procent, mens Norge og Finlands tal for samme er henholdsvis 67 og 60 procent.

Læs også: Frygt for greenwashing kan reduceres med ordentligt forarbejde

Det andet målepunkt viser, at man i Danmark konstaterer den største forskel mellem dem, der ser positivt på kommunikation om bæredygtighed og dem, der har tillid til kommunikation om bæredygtighed. For mens næsten halvdelen af forbrugerne er positive over for kommunikation om bæredygtighed, mener kun 26 procent at kommunikationen er troværdig. Samme tal ses i Sverige, mens forskellen i Norge, Finland og Holland er langt lavere. Og i Danmark, Sverige og Finland er den opfattede netto-troværdighed decideret negativ.

Fordi kvaliteten halter
SB Index peger i årets rapport på, at det er kvaliteten af kommunikationen der gør, at troværdigheden halter.

”Meget kommunikation er for generisk, ofte fordi brands opfatter det som nødvendigt at kommunikere i hvert fald et eller andet om bæredygtighed. Dette pres for at blive en del af debatten fører ikke sjældent til dårlig kvalitet, som bidrager til opfattelsen af, at man ikke kan stole på bæredygtighedskommunikation,” skriver SB Index i den danske rapport for 2022.

Men, som man siger, så er der intet, der er så galt, at det ikke er godt for noget. SB Index peger nemlig samtidig på, at en tredjedel af forbrugerne ikke har taget stilling til troværdighedsspørgsmålet, og derfor stadig kan påvirkes i positiv retning.

Op- og nedture
I 2022-udgaven af SB Indexs årlige karakterbog for bæredygtighedsbranding af forbrugerbrands er der en vis bevægelse i top 10. Lego fortsætter med at klatre op ad ranglisten og kommer på andenpladsen, mens Thise Mejeri er nummer tre. Coop ligger nummer fire, lige foran Aarstiderne.

Blandt de brands, der klatrer mest op ad listen i undersøgelsen, er Scandlines (+93 pladser), Sparekassen Kronjylland (+69 pladser), Joe & The Juice (+64 pladser) og Sparekassen Sjælland-Fyn (+63 pladser).

Den største nedtur oplever Nemlig.com, der er faldet med 113 pladser og Haribo, der faldt med 87 pladser siden sidste år.

Sustainable Brand Index er Europas største uafhængige brandundersøgelse om bæredygtighed, og er blevet gennemført årligt i Danmark siden 2013. I 2022-undersøgelsen blev et repræsentativt udsnit på 9.500 danskere i alderen 16-75 år interviewet mellem december 2021 og februar 2022. I alt 233 brands i 23 sektorer blev vurderet på deres oplevede præstationer på tværs af de 17 globale bæredygtighedsmål.

Se ranglisterne og læs mere om undersøgelsen her. Om kort tid vil en optagelse af lanceringswebinaret være tilgængelig samme sted. 

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Transportbranchen

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

22.09.2025

Sted

Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 22, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

22.09.2025

Tid

02:00

Sted

Zoom

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

22.09.2025

Tid

08:30

Sted

Middelfart