Hvem har Danmarks mest bæredygtige brand?

For andet år i træk er REMA 1000 kåret til det mest bæredygtige brand blandt danske forbrugere, som ellers er stærkt skeptiske over for bæredygtighedsbudskaber fra virksomheder.

Grafik: SB Index.

23.03.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

I flere år dominerede Coop ranglisten i Sustainable Brand Indexs årlige undersøgelse af forbrugeres opfattelse af brands i forhold til bæredygtighed. Ikke blot vandt Coop-brandet selv fire ud af de ti gange undersøgelsen er foretaget i Danmark, i yderligere to år var vinderen et brand i Coop-familien.

2022's top 10 over brands med højest bæredygtighedsscore blandt 9.500 danske forbrugere. Grafik: SB Index.

Den tid ser ud til foreløbigt at være ovre. I undersøgelsen fra 2022 fastholder REMA 1000 sidste års førsteplads som Danmarks mest bæredygtige brand, mens Coop lander på en fjerdeplads. Lego klatrer op på en andenplads og Thise Mejeri indtager tredjepladsen.

Hvorfor vinder REMA 1000?
”At REMA 1000 igen indtager førstepladsen viser, at de har gjort et varigt indtryk på de danske forbrugere, når det kommer til bæredygtighed. Det er den lokale forankring, der er højt værdsat, men også at de bliver opfattet som et brand, der arbejder hårdt mod madspild,” siger Erik Elvingsson Hedén, stifter af Sustainable Brand Index.

Spørger man REMA 1000 selv, svarer de at kilden til succes ligger i nogle af de mange initiativer, de har sat i gang, og som kunderne tager positivt imod. Det seneste år er REMA 1000 blandt andet stoppet med at flyve varer hjem til deres butikker, har etableret Danmarks største tagbasererede solcelleanlæg på deres lager og indgået et stort partnerskab med Dyrenes Beskyttelse om at løfte dyrevelfærden markant på flere områder samt stoppet salget af hurtigtvoksende kyllinger - for bare at nævne nogle af initiativerne.

Vi er de mest skeptiske
Undersøgelsen gennemføres hvert år i otte lande, og der er især et punkt, hvor danske forbrugere skiller sig ud: De er mest skeptiske over for bæredygtighedsbudskaber. Det ses i to målepunkter.

For det første er den gennemsnitlige ranking af brands i den danske undersøgelse 41 procent, mens Norge og Finlands tal for samme er henholdsvis 67 og 60 procent.

Læs også: Frygt for greenwashing kan reduceres med ordentligt forarbejde

Det andet målepunkt viser, at man i Danmark konstaterer den største forskel mellem dem, der ser positivt på kommunikation om bæredygtighed og dem, der har tillid til kommunikation om bæredygtighed. For mens næsten halvdelen af forbrugerne er positive over for kommunikation om bæredygtighed, mener kun 26 procent at kommunikationen er troværdig. Samme tal ses i Sverige, mens forskellen i Norge, Finland og Holland er langt lavere. Og i Danmark, Sverige og Finland er den opfattede netto-troværdighed decideret negativ.

Fordi kvaliteten halter
SB Index peger i årets rapport på, at det er kvaliteten af kommunikationen der gør, at troværdigheden halter.

”Meget kommunikation er for generisk, ofte fordi brands opfatter det som nødvendigt at kommunikere i hvert fald et eller andet om bæredygtighed. Dette pres for at blive en del af debatten fører ikke sjældent til dårlig kvalitet, som bidrager til opfattelsen af, at man ikke kan stole på bæredygtighedskommunikation,” skriver SB Index i den danske rapport for 2022.

Men, som man siger, så er der intet, der er så galt, at det ikke er godt for noget. SB Index peger nemlig samtidig på, at en tredjedel af forbrugerne ikke har taget stilling til troværdighedsspørgsmålet, og derfor stadig kan påvirkes i positiv retning.

Op- og nedture
I 2022-udgaven af SB Indexs årlige karakterbog for bæredygtighedsbranding af forbrugerbrands er der en vis bevægelse i top 10. Lego fortsætter med at klatre op ad ranglisten og kommer på andenpladsen, mens Thise Mejeri er nummer tre. Coop ligger nummer fire, lige foran Aarstiderne.

Blandt de brands, der klatrer mest op ad listen i undersøgelsen, er Scandlines (+93 pladser), Sparekassen Kronjylland (+69 pladser), Joe & The Juice (+64 pladser) og Sparekassen Sjælland-Fyn (+63 pladser).

Den største nedtur oplever Nemlig.com, der er faldet med 113 pladser og Haribo, der faldt med 87 pladser siden sidste år.

Sustainable Brand Index er Europas største uafhængige brandundersøgelse om bæredygtighed, og er blevet gennemført årligt i Danmark siden 2013. I 2022-undersøgelsen blev et repræsentativt udsnit på 9.500 danskere i alderen 16-75 år interviewet mellem december 2021 og februar 2022. I alt 233 brands i 23 sektorer blev vurderet på deres oplevede præstationer på tværs af de 17 globale bæredygtighedsmål.

Se ranglisterne og læs mere om undersøgelsen her. Om kort tid vil en optagelse af lanceringswebinaret være tilgængelig samme sted. 

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

08.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: B2B og ESG - Gælder markedsføringsloven?

01.09.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation

01.09.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

Fra ambition til action – succes med miljømærkede indkøb

28.08.2025Dansk Erhverv

Sponseret

Gode råd: Sådan styrker du samarbejdet mellem ESG- ansvarlige og ledelsen

25.08.2025MäRK

Sponseret

"Hvis din virksomhed vokser, vil det så være bedre eller værre for planeten?"

20.08.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen sætter fokus på balanceret livsstil med nye initiativer

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Schneider Electric
Kursus
Bliv en ægte ekspert på EcoStruxure Machine Expert PLC'er og softwaren bag

Er du automatiktekniker, ingeniør, systemintegrator, eller har du blot en interesse i at programmere PLC? Så bør du sætte kryds i kalenderen.

Dato

15.09.2025

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

15.09.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense