”Vi skal bruge vores store impact til noget positivt”

Hotel-, restaurations- og eventbranchen i Danmark trænger til større fokus på og samarbejde om bæredygtighed. Det vil BC Hospitality Group gerne løbe i gang. De starter med en brancheevent d. 28. august 2017.

Bæredygtig turisme er i fokus hos FN i 2017, og d. 28. august 2017 lancerer BC Hospitality Group en branchediskussion af emnet..

22.08.2017

CSR.dk

Om end det var et fint sted at starte tilbage i 90’erne, så er opfordringen til at bruge håndklæderne på værelset mere end en dag, ikke nok til at gøre hotelbranchen bæredygtig. I dag er der da også mange flere initiativer og erfaringer at trække på, men et samlet bud på en bæredygtig branche inden for det, man kalder hospitality, står ikke klart endnu. 

”Der er ikke særlig meget dialog eller samarbejde omkring bæredygtighed i branchen i dag. Vi vil gerne sætte gang i mere erfaringsudveksling, flere værktøjer og flere partnerskaber. Det kan være både internt i branchen, men i høj grad også med leverandører, så vi kan opdyrke synergier og få flere parter i spil,” forklarer Mireille Jacobsen, CSR Group Manager hos BC Hospitality Group. 

Derfor har BC Hospitality Group taget initiativ til en årlig brancheevent, under navnet Responsible Hospitality Day'17, som afholdes første gang d. 28. august 2017. (Program og tilmelding her). Her kan man møde en række af branchens aktører, og diskutere sig frem til nye ideer og inspiration. 

Stor branche, stor impact

Den nye event ligger fint i tråd med at FN har erklæret 2017 for internationalt bæredygtig turisme-år. Kigger man nærmere på turisme giver det god mening. Der er nemlig mere end en milliard internationale turister som rejser hvert år, og FN anslår at turisme har ansvaret for omkring fem procent af den globale udledning af CO2, og overnatninger etc. står for ca. 20 procent af de udledninger. 

“Vores branche har allerede stor impact og samtidig vokser sektoren hurtigt. Opgaven er, at få gjort den impact til noget positivt. Det handler selvfølgelig om miljø og klima, men også om investeringer i lokalsamfundet og integration af arbejdskraft,” siger Mireille Jacobsen. 

Tricket må være, at vise kunderne værdien af mere bæredygtige hoteller, restauranter og events. Og det kræver at branchen arbejder sammen. 

”Destinationen er jo København – ikke et givent hotel. Så vi skal finde værktøjer og løsninger sammen,” siger Mireille Jacobsen. 

Det kræver dog også, at kunderne begynder at integrere deres rejser og events i deres arbejde med CSR. 

”Masser af virksomheder arbejder jo med CSR og bæredygtighed, men når de så skal vælge overnatninger, bespisning og hvor de skal holde et event, så er det ikke et prioriteret område. Det synes vi er et paradoks, som vi gerne vil være med til at få opmærksomhed på,” afslutter Mireille Jacobsen. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia