H&M får sin første kvindelige CEO – endda med CSR-baggrund

Helena Helmersson er ny topchef for modegiganten H&M. Ikke alene er hun den første kvinde på posten, hun har også fem år i spidsen for selskabets bæredygtighedsarbejde med i bagagen, hvilket også vil påvirke hendes arbejde fremover.

H&M har nye topchef på hovedkontoret i Stockholm, hvor man naturligvis har solpaneler på taget. Foto: H&M.

05.02.2020

Anders Kampmann, CSR.dk

Den svenske modemastodont H&M rokerer i topledelsen, hvor den nu tidligere CEO Karl-Johan Persson inden længe overtager rollen som bestyrelsesformand fra sin far, Stefan Persson, der forlader posten efter over 20 år på formandsstolen. Inden da var han selv adm. direktør i godt 16 år.

Læs også: “Du er nødt til at finde en måde, der faktisk ændrer systemet”

Karl-Johan Persson, der er tredje generation i familien efter Erling Persson, som startede forretningen i 1947, nåede dermed omkring 10 år som topchef. Han overlader nu positionen til 47-årige Helena Helmersson, der har været i koncernen siden 1997 og bliver selskabets første kvindelige CEO, med effekt fra 30. januar.

”Jeg er meget tryg ved at overdrage CEO-rollen til Helena, som er en dygtig og erfaren leder, som indkapsler vores værdier. Helena vil fortsætte arbejdet med den plan, vi har lagt for 2020 og videre frem”, siger Karl-Johan Persson.

Helena Helmersson indtog direktørstolen d. 30. januar 2020. Foto: H&M.

Helena Helmersson, som CSR.dk mødte under Copenhagen Fashion Summit i maj 2019, startede som økonom i H&M’s indkøbsafdeling og har siden været vidt omkring i forretningen, senest som driftschef (COO), og før det ansvarlig for produktionen med base i Hong Kong.

Vil være med til at transformere industrien
Og så var hun – ikke mindst – i fem år fra 2010 til 2015 chef for bæredygtighedsprogrammet, hvilket er noget hun kommer til at trække på i sin nye rolle.

”Jeg er meget forsigtig, når jeg træffer mine valg baseret på min vision, og tænker altid på, hvad det egentlig er, jeg gerne vil bidrage med, og det er helt sikkert at transformere industrien. Så eksempelvis da jeg blev spurgt om at flytte til Hong Kong, så jeg det som en fantastisk mulighed for at gå fra at arbejde med strategiske mål og integrere bæredygtighed i forretningen – hvilket jeg er meget passioneret omkring – til at komme ud og være med til at gøre de ting i praksis. Det holdt jeg rigtig meget af; at kunne skabe forandring”, har hun tidligere sagt til CSR.dk.

I de senere år har H&M kæmpet lidt med forretningen og tabt penge på bl.a. opkøbet af Cheap Monday, som man måtte lukke ved udgangen af 2018, ligesom satsningen på brugskunst og småmøbler til hjemmet viste sig ganske svær, på samme måde som det i starten var tilfældet for onlinesalget, skriver Fortune.

Timingen i ledelsesrokeringen kunne imidlertid antyde, spekulerer mediet, at det værste er overstået for selskabet, der i dag har omkring 171.000 ansatte og cirka 4.745 butikker i 69 lande, heraf godt 200 i Danmark.

Læs også: H&M på vej mod udelukkende brug af bæredygtige materialer

I løbet af 2019 førte færre prisreduktioner til en forbedring i indtjeningen, både for året og for fjerde kvartal, hvor indtjeningen før skat landede på 5,4 mia. svenske kroner, hvilket overgik analytikernes forventninger, der lød på 4,8 mia. I løbet af det seneste år er H&M’s aktie på børsen i Stockholm desuden steget 35 procent, næsten dobbelt så meget som gennemsnittet på børsens OMX-indeks.

-AK

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025CSR.dk

Eksperter advarer: Grøn fjernvarme er en illusion

06.06.2025CSR.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025CSR.dk

Komfort over klima: Virksomheder ignorerer klimaaftryk fra rejser

06.06.2025CSR.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

05.06.2025CSR.dk

Grøn magt i Danmark er i erhvervslivets hænder

04.06.2025CSR.dk

Organisationen bag klimamålenes guldstandard vil stramme kravene

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København