Greenwashing: Det er virksomhedernes eget ansvar at sætte sig grundigt ind i reglerne, påpeger ekspert

Sagerne om greenwashing er mangedoblet de seneste år. Reglerne er utydelige, mener flere eksperter, men det er alligevel virksomhedernes eget ansvar at kommunikere korrekt om deres bæredygtighedsarbejde.

26.11.2021

CSR.dk

Begrebet greenwashing er vokset til nye højder. Søger man på Google, dukker der tæt på fem millioner resultater op på under et sekund. Til sammenligning kunne man for bare 12 år siden kun finde omkring 230.000 resultater.

Det skriver Børsen Bæredygtig.

I takt med at bæredygtighed begynder at spire i stort set enhver virksomhed, er behovet for at kommunikere omkring emnet også steget. Det samme er sagerne om greenwashing – altså det begreb, der dækker over grøn markedsføring, der overdriver klimagevinsten.

Sagerne dækker også over markedsføring af produkter, der ligger i den gode ende af klimaskalaen, som f.eks. sagen om virksomheden Freshland, der sælger frugt og grønt. Her var der tale om, at man ’oversolgte klimaeffekten’ af produkterne.

Læs også: Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring

Claus Ekman, direktør i Rådet for Grøn Omstilling, mener, at det er vigtigt, at også markedsføring af grønne produkter kan betegnes greenwashing, hvis der pyntes på klimaprofilen.

“Hvis du kommer med en løgnehistorie om klimaeffekten af dit produkt, så er det greenwashing, uanset hvor grønt det er. Og det er dybt problematisk, for der er rigtig mange virksomheder, der desværre går alt for langt i deres klimaanprisninger. Der ligger et lige så stort ansvar hos virksomheder, der sælger relativt klimavenlige varer. Hvis de ikke bliver holdt lige så hårdt op på, hvordan de kommunikerer deres klimaarbejde, så underminerer man i sidste ende den grønne omstilling, og det ender jo med, at forbrugerne ikke kan have tillid til kommunikationen,” siger han.

Jane Frederikke Land, advokat med speciale i markedsførings- og forbrugerret hos Liga Advokater henviser til EU-Kommissionens definition af greenwashing:

“Hvis sådanne påstande ikke er sande eller ikke kan verificeres, er der tale om “grønvask”.

Hvordan man som virksomhed vælger at tolke denne definition kan variere og Stine Vuholm fra Forbrugerrådet Tænk kalder det derfor et ’filosofisk spørgsmål’.

Uanset hvad er det virksomhedernes ansvar at sætte sig grundigt ind i de regler der findes, påpeger Paul Holmbeck fra konsulenthuset Ecoconsult. Pilen vil altid pege på virksomheden selv, hvis den bliver anklaget for greenwashing. Det gælder uanset om det er sket bevidst eller ubevidst.

Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerombudsmanden, Fødevarestyrelsen og EU-Kommissionen har alle udgivet retningslinjer for klimakommunikation.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby