Greenwashere har ikke lyst til at stå frem

Trods mange opfordringer havde ingen virksomheder lyst til at tage ordet på konferencen ”Hvad kommer efter greenwash” for at fortælle om deres egne erfaringer udi den disciplin.

28.03.2011

CSR.dk

”Der er udbredt enighed om, at alle virksomheder greenwasher. Spørg konsulenten, ngo’en eller konkurrenten, og de kan alle fremvise en perlerække af eksempler på virksomhedskommunikation, der indeholder overdrivelser, udokumenterede budskaber eller løgnagtige påstande. Men ingen har tilsyneladende lyst til at berette om egne erfaringer som greenwasher eller kommunikationsvasker,” det siger Lars Ludvigsen, PR-Partner, som var medarrangør af konferencen ”Hvad kommer efter greenwash”, som blev afholdt i februar.

Også i CSR har vi viderebragt arrangørernes ønske om at få greenwash-praktikere til at stå frem med deres erfaringer og holdninger til begrebet og fortælle om tidligere forsyndelser, og om hvordan de er kommet videre. Men ingen har meldt sig på banen. Lars Ludvigsen ser det som udtryk for, at danske virksomheder og organisationer ikke er så modige som den tidligere cykelrytteren Bjarne Riis, da han for åben skærm udtalte sine berømte ord: ”Jeg har taget doping”. Men måske har virksomhederne bare brug for lige så lang tid som han.

The usual suspects
Det tætteste konferencen kom på en egentlig greenwash-praktiker var Ikea Danmarks bæredygtighedsdirektør Jonas Engberg, der havde et indlæg under overskriften: ”Troværdighed og greenwash i den interne kommunikation”. Det gav ikke indblik i praktisk greenwash, men holdt sig til overvejelser i corporate sprogbrug uden at afsløre nogen hemmeligheder. Deltagerne måtte derfor nøjes med eksempler på greenwash formidlet af eksperter, der kendte nogen, som har greenwashet fx Coca Cola, Statoil og the usual suspects, underholdende fremstillet af Kristian Jørgensen fra Nepenthes. Desuden føjede Kristian Dammand Nielsen en ny til listen, om end ikke en alvorlig forbryder, men vel sagtens mere en der ikke vidste bedre, nemlig Kristeligt Dagblad, der uden dokumentation og på et spinkelt grundlag havde udnævnt sig selv til ’Danmarks miljøavis’.

Men hvorfor er virksomhederne så ’diskrete’? Vi har spurgt et par af deltagerne.

Kommunikationsfolkene beskytter sig selv
Elisabeth Halskov Jensen, Kommunikationsbutikken, giver i høj grad kommunikationsfolkene skylden. Hun mener, at de forsøger at undgå kritik.

”Kommunikationsmedarbejderne er vant til at være en slags prügelknabe, og derfor har de en tendens til at beskytte sig selv ved altid at fremhæve de gode historier,” forklarer hun og nævner det som årsag til, at ingen vil stå frem. ” Men vi er nødt til at komme ud over det,” tilføjer hun.”

Hun er da også sikker på, at vi når et punkt, hvor virksomhederne generelt tør stille sig op og fortælle, at ”der var en gang, hvor vi gjorde sådan, men nu er vi kommet hertil.”

Hun mener ikke, at det nødvendigvis vil ændre de kommunikationsformer, vi bruger i dag, men det vil nok blive mere nuanceret, så der bliver plads til at fortælle om både fordele og ulemper.

Større åbenhed er et spørgsmål om tid
Marie Kraul, som er selvstændig kommunikationsrådgiver og medforfatter til "Førstehjælp til klimakommunikation", mener, at det er et fælles problem i virksomheden, men også at tilbøjeligheden til greenwashing er aftaget, selvom ingen rigtig ville fortælle noget på konferencen.

”Det var virkelig ærgerligt, at det ikke var lykkedes at få nogen til at stå frem. Det havde været voldsomt interessant, hvis nogen havde turdet gøre det. Jeg ved godt, at man umiddelbart tænker: ’hvem vil dog stikke hovedet frem af busken og stå der og indrømme, at man har gjort noget, der er så forkert’,” siger Marie Kraul, som dog mener, at det er udtryk for en meget gammeldags tankegang.

”Hvis man tænker mere fremsynet, mener jeg, at man som virksomhed kunne vende den om og sige, at ’vi havde den her sag for nogle år siden, og vi vidste faktisk ikke bedre, men vi har lært noget af det, og vi vil råde andre virksomheder til at gøre sådan og sådan’. Så ville man jo fremstå som ret stærk.”

Hun tror, at de virksomheder, som har oplevet store skandaler, har lært rigtig meget af det og også i et vist omfang taget konsekvensen.

”Hvis man nu bliver beskyldt big-time for greenwashing, så vil den kloge virksomhed sige til sig selv, at det her kan vi jo ikke bare lave strudseøvelsen på. Vi er simpelthen nødt til at gøre noget.”

Når virksomhederne alligevel ikke vil stå frem, tror hun, det skyldes, at det er en proces hen mod en større åbenhed, hvor virksomhederne bare ikke er nået langt nok.

”Den her glimrende konference er et af de første skridt, så hvis man holder den igen om to år, så vil det se anderledes ud,” mener hun.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.07.2025Schneider Electric

Sponseret

Verdens største flowmålere kalibreres ved hjælp af løsning fra Schneider Electric

07.07.2025Schneider Electric

Sponseret

Zatea udnævnt til Schneider Electric Alliance Partner inden for avanceret motion control

03.07.2025CSR.dk

Analyse: Flere annoncører undlader at markedsføre grønne initiativer

27.06.2025CSR.dk

Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K