Greenpeace vil have stoppet markedsføring af kød

Klimarådet anbefaler en reduktion på 65 procent i danskernes kødforbrug. Greenpeace kommer med tre bud på tiltag.

05.01.2022

CSR.dk

En dansker spiser i gennemsnit et kilo kød om ugen. En rapport fra Klimarådet, der udkom inden jul anbefaler en reduktion på 65 procent.

Det skriver Børsen Bæredygtig.

Klimarådet foreslår, at de offentlige kantiner baner vejen, mens Greenpeace ønsker at tage skrappere metoder i brug.

1. Reklamebranchen skal stoppe med at lave reklamer for kød
Reklamer bidrager til at holde myter omkring kød i live. F.eks. at ’rigtige mænd’ spiser (meget) kød. Man ser også adskillige eksempler på at kød markedsføres som en del af klimaløsningen – f.eks. ved at markedsføre kylling som et klimavenligt alternativ til oksekød.

Læs ogsåHøjere CO2-afgifter er vejen frem, mener Klimarådet

“Der er brug for at spise mindre af alle typer kød, så løsningen er ikke at flytte forbruget fra en type kød til en anden, men fra kød til plantebaserede produkter. Det er entydigt, at vi skal skære ret voldsomt ned, både på grund af klima og arealanvendelse og på grund af sundhed. Reklamerne fremmer det modsatte. Det er helt kontraproduktivt, at man går ud og reklamerer for, at man skal spise mere af det, og især at man kalder det en del af en klimaløsning,” siger Greenpeace's kampagneleder for landbrug og skov, Kristine Clement.

2. Stop tilskud til markedsføring af kød
Hvert år giver politikerne mange millioner Euro i tilskud til at reklamere for kød.

“Allerede i morgen kunne man stoppe offentlige tilskud til reklamer for kød. Derudover kunne man kigge på de restriktioner, der allerede findes i forhold til sukker og tobak og udbrede dem til kød,” lyder det fra Greenpeace.

3. Supermarkederne skal stoppe knaldtilbud på kød
Supermarkederne sælger kød til ekstremt lave priser for at lokke kunderne ind i butikken, som man så det i ekstrem grad op til julen 2021.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

UN Global Compact Network Denmark
Seminar
Seminar: Building Sustainable Value Chains in South Asia

Would you like to get a better understanding of key sustainability challenges and opportunities in India and/or Bangladesh? Would you like to strengthen your work with ESG issues in South Asia? Or do you want to explore export of sustainable solutions to the South Asian industry? Then join this exciting seminar which brings together experts and advisors from India and Bangladesh to dive into the potential of both markets to advance ESG/sustainability issues, market sustainable solutions, and gain competitive advantages.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

København

3H Law
Seminar
Seminar om grøn markedsføring

Formålet med seminaret er at belyse nogle af de hyppigt forekommende problemstillinger, som virksomheder kan stå overfor ved brugen af grønne udsagn i deres markedsføring. Deltagerne vil blive oplyst om de gældende vildledningsregler med fokus på grøn markedsføring og forstå hensynene bag reglerne, samt gøres bekendt med, hvilke udsagn der er sikrest at bruge.

Dato

25.11.2025

Tid

14:00

Sted

København (nærmere adresse TBA)

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.11.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn