Grøn markedsføring
11.11.20253H Law
Sponseret
Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?
Forbrugerombudsmanden har indtil nu haft en særskilt bevilling på finansloven til specifikt at bekæmpe greenwashing. Det har resulteret i bøder, vejledninger, forhåndsbeskeder og en generelt bedre forståelse af reglerne på området. Med det nye udkast til finansloven står det dog klart, at Forbrugerombudsmanden ikke længere får afsat en særskilt pulje til bekæmpelse af greenwashing.
03.11.20253H Law
Sponseret
Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care
Den Grønne Lovguide er 3H Laws faste klumme på CSR.dk. Her deler vi hver uge aktuelle, relevante og praksisnære juridiske vinkler på arbejdet med bæredygtighed og kommunikation. Målet? At hjælpe din virksomhed med at kommunikere ansvarligt – uden at miste modet i junglen af regler.
24.10.20253H Law
Sponseret
Kan selv en grøn farve være vildledende?
Når man vurderer, om markedsføring kan være vildledende, er der mange aspekter at tage højde for. For dem, der arbejder med området til daglig, kan det nærmest blive en professionel refleks at lægge mærke til selv de mindste detaljer i den daglige eksponering for reklamer. Små fodfejl forekommer ofte – fejl, som typisk kun opdages af fagfolk, eksempelvis hos Forbrugerombudsmanden eller hos rådgivere, der til daglig bistår virksomheder med markedsføringsretlige spørgsmål.
01.09.20253H Law
Sponseret
Den Grønne Lovguide: Grønt men ikke greenwashing – tre eksempler på “safe” kommunikation
Den Grønne Lovguide er 3H Laws faste klumme på CSR.dk. Her deler vi hver uge aktuelle, relevante og praksisnære juridiske vinkler på arbejdet med bæredygtighed og kommunikation. Målet? At hjælpe din virksomhed med at kommunikere ansvarligt – uden at miste modet i junglen af regler.
18.08.20253H Law
Sponseret
Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?
Den Grønne Lovguide er 3H Laws faste klumme på CSR.dk. Her deler vi hver uge aktuelle, relevante og praksisnære juridiske vinkler på arbejdet med bæredygtighed og kommunikation. Målet? At hjælpe din virksomhed med at kommunikere ansvarligt – uden at miste modet i junglen af regler.
03.07.2025CSR.dk
Analyse: Flere annoncører undlader at markedsføre grønne initiativer
Danske virksomheder holder i stigende grad igen med at benytte sig af grønne budskaber i deres markedsføring. Men de synes, deres bureauer er blevet dygtigere til at rådgive området. Det skriver branchemediet Bureaubiz.
03.07.2025CSR.dk
Flere virksomheder dropper miljøvenlig markedsføring
Andelen af virksomheder, der undgår at markedsføre miljøvenlige tiltag, er steget markant siden 2023. Usikkerhed om regler og risiko for sanktioner ser ud til at få flere til at holde igen selvom bureauernes rådgivning vurderes som markant bedre.
20.05.2025Miljømærkning Danmark
Sponseret
Nu strammes loven om miljømarkedsføring og grønne mærker
Folketinget har netop vedtaget skærpet regulering af grøn markedsføring, der bl.a. betyder, at der fra den 27. september 2026 bliver forbud mod grønne mærker, hvis der ikke er en anerkendt certificeringsordning bag. Der bliver ligeledes skruet op for kravene til generelle miljøanprisninger.
Udgiver
Copyright 2023
