Grønne mærkningsordninger i kraftig vækst

Danske virksomheder tilslutter sig i stigende grad grønne mærkningsordninger for at få dokumenteret deres bæredygtige arbejde, viser en opgørelse, som Erhvervsmagasinet CSR har lavet. Miljømærkerne er effektive, når virksomhedens CSR-strategi skal kommunikeres til interessenter, mener ekspert.

14.06.2010

CSR.dk

Det er blevet særdeles populært blandt danske virksomheder at smykke deres produkter, hjemmesiden eller marketingmaterialet med mærker og certificeringer, der dokumenterer deres miljømæssige eller sociale ansvar. En opgørelse, som Erhvervsmagasinet CSR har lavet, viser, at en lang række mærknings- og certificeringsinstanser, lige fra mindre, branchespecifikke mærkningsordninger til store globale certificeringsordninger, i disse år mærker stærkt stigende tilslutning fra danske virksomheder.

Miljømærkning Danmark, som administrerer Danmarks officielle miljømærker, Svanen og EU-blomsten, har oplevet en stigning i antallet af mærkede varer på markedet på 25 procent i 2008 og 15 procent i 2009. Fra den danske afdeling af Fairtrade-mærket er meldingen, at antallet af licenshavere, der har ret til at sælge Fairtrade-mærkede varer i Danmark er steget med 89 procent i 2008 og 26 procent i 2009.

Billedet er det samme, hvis man kigger på mindre profilerede miljømærker, som Den Grønne Nøgle, der er et grønt diplom for hoteller og vandrehjem. I 2009 steg det samlede antal af uddelte diplomer med 39 procent. FSC, der er et miljømærke for producenter af træ og papir oplever ligeledes stor vækst i øjeblikket. I 2008 og 2009 blev det til stigninger i antallet af FSC-certificerede virksomheder i Danmark på henholdsvis 24 og 39 procent.

Klima-hypen har banet vejen
Tine Due Hansen, der er kommunikationskonsulent i Miljømærkning Danmark, vurderer, at det er den store fokus, der har været først på klimaområdet og senere på alt, hvad der hedder bæredygtighed, økologi, etik og miljø, der har gjort det attraktivt for virksomheder at dokumentere deres bæredygtighedsarbejde med en mærkning.

”Hele klimabevægelsen har skabt stor opmærksomhed om bæredygtighedsområdet, og det kan vi aflæse direkte i interessen for Svanen og EU-blomsten, både blandt virksomheder og forbrugere,” siger Tine Due Hansen.

Hos Fairtrade Mærket Danmark har man, ifølge Generalsekretær Judith Kyst, også oplevet en meget stor fremgang de seneste tre år. Hun peger på, at der er opstået en positiv, selvforstærkende effekt i markedet.

”Både store og små virksomheder har virkelig fået øjnene op for, at her er altså et marked, som bliver ved med at vækste. Der er kommet flere interessante produkter, som har fået de rigtige placeringer i butikkerne, og det har skabt mere salg. Så vi har været vidne til en positiv cyklus, der har gjort det mere og mere attraktivt, at få Fairtrade Mærket, pointerer hun.”

Stærkt kommunikationsredskab
Tendensen overrasker ikke Christa Thomsen, der forsker i CSR-kommunikation på Aarhus School of Business.

”Generelt kan vi se, at det her felt er ved at få en mere fast form. Virksomhederne overvejer i stigende grad deres tilgang til social ansvarlighed og derunder også mærkningsordninger,” siger Christa Thomsen og peger på, at det rent kommunikationsmæssigt er ret effektivt at blive certificeret under en mærkningsordning.

”Det giver en stærk kommunikation, når en tredjepart siger god for ens produkt eller tjenesteydelse, fordi det kræver noget dokumentation fra virksomheden, som viser, at den kan overholde nogle klare guidelines," siger Christa Thomsen.

Hun vurderer, at de fleste virksomheder får deres produkter mærket, fordi det skaber noget positiv profilering og troværdighed overfor slutkunden, som i sidste ende kan give bedre tal på bundlinjen. Men hun pointerer også, at mange virksomheder bruger mærkningsordningerne som et redskab til at tydeliggøre virksomhedens sociale ansvar overfor fagforeninger, offentlige myndigheder, medier eller andre virksomheder i salgskanalen, som stiller CSR-krav til sine leverandører.

Tilfredsstiller leverandørkrav
Netop det faktum, at mange virksomheder i dag møder krav om bæredygtighed fra aftagerne af deres produkter, gør, at det er blevet mere attraktivt at blive certificeret under en mærkningsordning, mener Judith Kyst.

”I dag bruger mange virksomheder meget tid på at tage højde for komplekse leverandørkæder. Det fylder rigtig meget. Derfor slår vi på, at Fairtrade er et helt konkret tiltag, hvor virksomheden på en meget simpel måde kan kommunikere og dokumentere, at deres produkter er i orden.”

Tine Due Hansen fortæller, at Miljømærkning Danmark bruger den signalværdi et miljømærke har i salgskanalen som et direkte ”salgsargument”, når organisationen taler med virksomheder, der er interesserede i en certificering.

”Hvis der for eksempel er tale om en virksomhed, der producerer en professionel serie af kontormøbler, så vil vi typisk argumentere for vores miljømærke ud fra, hvad vi ved, er deres kunders behov og sige: ’hvis I vil optimere jeres salg til fx offentlige muligheder, så kan I gøre jer mere attraktive, hvis I sætter et miljømærke på de og de reoler. Det vil styrke jeres brand, ‘” fortæller Tine Due.

Grundige overvejelser nødvendige
Før man som virksomhed kaster sig ud i arbejdet med at blive certificeret, er der dog nogle vigtige overvejelser, som man skal igennem, mener Christa Thomsen.

Hun peger på, at der i dag findes en række forskellige mærknings- og certificeringsordninger, som er grundlagt af vidt forskellige organisationer. Nogle stiller meget store krav til virksomhedernes dokumentation, mens andre har karakter af frivillige netværk.
”Derfor er det vigtigt, at den enkelte virksomhed vælger et mærke eller en certificering, som er forankret i virksomhedens strategi. Virksomheden skal spørge sig selv, hvorfor den tager et socialt ansvar, og dernæst hvordan en given mærkningsordning hænger sammen med det. Hvis ikke de ting hænger sammen, så får omverdenen et billede af en virksomhed, der jagter nogle kortsigtede markedsfordele og et image, der ikke hænger sammen med det forretningsområde, som virksomheden repræsenterer. ”

Ifølge Christa Thomsen skal man som virksomhed også være opmærksom på, at man hæver kundernes forventninger, når man smykker sig med et mærke – og dem skal man altid kunne indfri efterfølgende, understreger hun.


--------------------

FAKTA om mærkningsordninger

Erhvervsmagasinet CSR har taget temperaturen på et lille udvalg af de mange grønne mærknings- og certificeringsordninger, der findes i dag. Lige fra mindre, branchespecifikke mærkningsordninger til store globale certificeringsordninger, der kræver store resurser og omfattende dokumentation.


ISO 14001
ISO 14001 er en international standard for miljøledelse der blev lanceret i 1996. Standarden er den dominerende miljøledelsesstandard i verden.

ISO 14001 opstiller krav til de enkelte elementer i virksomhedens miljøledelsessystemet, som skal opfyldes for at blive certificeret. Herunder: Miljøpolitik, Planlægning, Iværksættelse og drift, kontrol og ledelsens gennemgang.

Udviklingen i antallet af certificerede danske virksomheder de seneste fem år:
2005: 837, 2006: 808, 2007: 835, 2008: 873, 2009: ikke oplyst
______________________


Global Compact

FNs Global Compact er verdens største initiativ for virksomheders samfundsmæssige ansvar. Hensigten er, at inddrage private virksomheder i løsningen af nogle af de store sociale og miljømæssige udfordringer, som følger med globaliseringen. Målsætningen er blandt andet at virksomhederne støtter op om ti principper inden for områderne menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og korruption.

Kravet til virksomheder, der tilslutter sig Global Compact, er, at de én gang årligt rapporterer, hvordan Global Compacts ti principper implementeres i virksomhedens drift.

Udviklingen i antallet af danske virksomheder og organisationer, der er tilsluttet Global Compact de seneste fem år.
2006: 32, 2007: 52, 2008: 107, 2009: 163, 2010: 197
_______________________

Svanen og Blomsten:

Blomsten og Svanen er Danmarks officielle miljømærker, der administreres af Miljømærkning Danmark. Kravene vedtages af Miljømærkenævnet, hvor der sidder repræsentanter fra stat, forbruger- og miljøorganisationer samt handel og industri.

Svanemærket er en frivillig ordning, hvor producenten betaler et gebyr for retten til at bruge mærket. Kontrollen udføres af Miljømærkesekretariatet.

Siden 1998 er antallet af Blomst- eller svanemærkede varer på markedet steget fra 1.000 til i dag 4921. Udviklingen for de seneste tre år ser således ud: 2007: 3.400, 2008: 4271, 2009: 4921
_______________________

Fairtrade Mærket

Fairtrade Mærket Danmark (Tidl. Max Havelaar Fonden), er en international mærkningsordning for bæredygtig handel.
For at et produkt kan få Fairtrade-mærket skal det leve op til minimumskrav for pris, arbejdsforhold, demokratisk udvikling og miljø. Dermed er bønderne sikret en mindstepris for deres afgrøder.

Mærkningsordningen blev etableret i Holland i 1988 og kom siden til Danmark på initiativ af en række NGO’er.

Udviklingen i antallet af virksomheder, der har licens til at bruge Fairtrade-Mærket i Danmark de sidste 5 år:
2005: 21, 2006: 33, 2007: 63, 2008: 119, 2009: 150

_________________________

FSC-mærket

FSC står for Forest Stewardship Council og er en international mærkningsordning for træ og papir. I en FSC-skov bliver der ikke fældet mere træ, end skoven kan nå at reproducere. FSC giver også garanti for, at dyr og planteliv bliver beskyttet, og skovarbejderne er sikret uddannelse, sikkerhedsudstyr og ordentlig løn.

Mærkningsordningen er et internationalt samarbejde mellem miljøorganisationer, menneskerettighedsorganisationer, skovbrug og tømmerhandlere.

Udviklingen i antallet af FSC-certificerede virksomheder på det danske marked de seneste fem år.
2006: Ikke oplyst 2007: Ikke oplyst, 2008: 87, 2009: 117 2010: 140 indtil videre

______________


Den grønne nøgle

Den Grønne Nøgle er et miljødiplom, som hoteller, vandrerhjem, ferie- og kursuscentre, campingpladser, feriehuse, restauranter og idrætsanlæg kan få, hvis de opfylder en række miljøkriterier.

Bag Den Grønne nøgle står følgende organisationer: DANHOSTEL- Danmarks Vandrerhjem, HORESTA, Campingrådet, Feriehusudlejernes Brancheforening, HTS-Kartellet, Danmarks Turistråd, Friluftsrådet og Miljøstyrelsen.

Indehavere af Den Grønne Nøgle forpligter sig til at blive kontrolleret en gang om året.

Udviklingen i antallet af diplomindehavere de seneste fem år.
2003: 76, 2006: 88, 2007: 90, 2008: 108, 2009: 150

_________________

EMAS

EMAS-mærket står for Eco-Management and Audit Scheme, og er EUs ordning for miljøstyring og miljørevision.

EMAS er en frivillig EU-ordning for virksomheder, der har indført miljøstyring på højt niveau, og hvert år gennemfører miljøforbedringer ud over lovens krav

I Danmark er Miljøstyrelsen ansvarlig for registrering. Formålet med EMAS er at fremme en fortsat forbedring af indsatsen på miljøområdet i industrivirksomheder.

Udviklingen i antallet af danske virksomheder med en EMAS- certificering de seneste fem år:
2005: 121, 2006: 117, 2007: 99, 2008: 94, 2009: 93

_________________

Grøn butik-mærket

Grøn Butik-mærket er en landsdækkende dansk diplomordning, som Energitjenesten, står bag.

Ordningen er rettet mod små og mellemstore butikker, som vil arbejde mod at optimere miljøforhold og energiforbrug i butikkens drift. Indehaveren udpeger selv et indsatsområde, der skal arbejdes med. Det kan typisk være butikkens el-, varme- eller vandforbrug, affaldshåndtering, indkøb og transport.

Udviklingen i antallet af grønne butikker i Danmark de seneste fem år:
2006: 98, 2007: 190, 2008:240, 2009: 260, 2010: 349

Dansk Standard

Sponseret

Psykisk arbejdsmiljø - introduktion til standarden DS/ISO 45003:2021

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

02.05.2024CSR.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024CSR.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

25.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Hovedsponsor for DM i Skills 2024 har ambitioner for elektrikerfaget

19.04.2024Dentsu Danmark A/S

Sponseret

Farverig fremtid: Streetart som innovativt brandingværktøj i regenerativ økonomi

09.04.2024Schneider Electric

Sponseret

Motorstartere: Selv en lille ændring kan have stor betydning

05.04.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

Case: Conrum – en ny koncern født ind i en tid med ESG

25.03.2024CrossMind Reklamebureau ApS

Sponseret

ESG kalder på stærke kommunikationsværdikæder

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi har fået afmystificeret klimaregnskaber og lært at kommunikere grønt”

Jobmarked

Se alle

DSV

Sustainability strategy and reporting professional

Then look no further. In this role, you can build on your knowledge within this field and gain a thorough understanding of working strategically with sustainability in a large, international company.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Responsible Sourcing Manager - drive a responsible sourcing framework

If you are a current DSV employee and interested in a position in another country, please contact your Human Resource representative to discuss the process and requirements of applying.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Deloitte

Bliv en del af vores ESG Advisory Team

Deloitte tilbyder globale, integrerede rådgivningsydelser, der omfatter Audit & Assurance, Consulting, Financial Advisory, Risk Advisory og Tax Consulting. Vi hjælper vores kunder med at udmærke sig overalt i verden gennem vores rådgivning, som er baseret på dyb industriekspertise og faglig indsigt.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

SIMAC, Svendborg International Maritime Academy

Undervisere

Vil du være med til at forme fremtidens grønne ledere?

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

16.05.2024

DEMANT

ESG Reporting Controller

ESG Reporting Controller - this is the opportunity you have been waiting for! You will have one of the most important roles in our ESG journey.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

09.05.2024

DELL A/S

Graduate Account Manager – Join the EMEA Sales Graduate Program!

When you join as a Graduate Account Manager not only will you be embarking on a rewarding career at the heart of technology. You will also be gaining an exceptional all-round experience that will contribute to shaping the future of our business. The program is aimed at building the organization’s future sales leaders with many opportunities to network globally through training and events. Lessons in leadership will also be provided from executives with the possibility to interact and connect with them.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Daka Denmark A/S

Studiejob i en af Danmarks største genanvendelsesvirksomheder

Studerer du kommunikation eller markedsføring, og har lyst til at udfordre dine kompetencer i et studierelevant job. Så tilbyder vi et studejob på 15 timer om ugen, med mulighed for at arbejde med hele værktøjskassen inden for markedsføring og kommunikation.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Andel

Biodiversitetsspecialist til investeringer i vedvarende energi

Vil du være med til at fremme biodiversitet i udbygningen af vedvarende energiproduktion? Har du et solidt fagligt grundlag og indsigt i den jura, som knytter sig til naturforvaltning?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

05.05.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
HORTEN ADVOKATPARTNERSELSKAB
Konference
Bæredygtig finansiering – det skal du vide

Omstillingen til en bæredygtig fremtid kræver kapital – meget kapital. Kom med til debatten, hvor vi med sustainability linked finansiering som omdrejningspunkt giver dig indblik i ESG performance og transformation af virksomheder.

Dato

02.05.2024

Tid

15:30

Sted

Philip Heymans Allé 7, 2900 Hellerup

access2innovation
Morgenmøde
African soils and how they affect agriculture development

Virtual A2i Talk

Dato

03.05.2024

Tid

09:30

Sted

Virtuelt

Erhvervsakademi Aarhus
Konference
GRØN - en praksisnær konference

14 oplægsholdere og 11 virksomheder/organisationer viser dig på 1 konference, hvordan du i praksis omstiller fra en lineær til en mere bæredygtig cirkulær forretningsmodel. Alt sammen til 0 kr. - det kræver blot du tilmelder dig.

Dato

08.05.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

13.05.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Food Nation
Konference
Danish Delegation in Vietnam: Sustainable and efficient agri-food production

May 14 – 16, 2024, a Danish delegation will visit Vietnam for an export promotion with focus on sustainable solutions for food production and processing.

Dato

14.05.2024

Sted

Ho Chi Minh City

BSR
Workshop
Bringing Nature In: A Workshop to Jumpstart Your Nature Strategy

The importance of addressing the impacts and risks related to nature and biodiversity have never been more pressing for businesses. However, navigating this complex terrain can be daunting as it overlaps with other sustainability areas, making it difficult to know where to start and what to focus on.

Dato

14.05.2024

Tid

08:30