Grønne indkøb starter i ledelsen

Hvis en virksomhed for alvor vil arbejde med grønne indkøb, så skal beslutningen tages på ledelsesplan, og rammerne derfra føres hele vejen ud i virksomheden. Sådan lyder det fra Nykredit, der er blandt Danmarks bedste på området.

Grønne indkøb er en voksende forretning i Danmark. Foto: Flickr/Ray M.

30.10.2015

Anders Kampmann, CSR.dk

Disciplinen grønne indkøb vinder frem i en række forskellige brancher, hvor både større og mindre virksomheder er begyndt at prioritere parametre som bæredygtighed, genanvendelse, livscyklusser og energieffektivitet når de skal købe inventar og ydelser, og når de skal vælge leverandører.

Læs også: Miljømærker hjælper virksomheders grønne indkøb

Et af de danske selskaber, der er længst fremme på området, er bank- og forsikringsvirksomheden Nykredit, der har arbejdet med netop grønne indkøb siden 2012 og ved udgangen af 2013 blev kåret til årets medlem af Netværk for Miljømærket Indkøb under Miljømærkning Danmark.

Indsatsen er både rettet mod koncernens direkte indkøb, hvor man går målrettet efter produkter og services mærket med Svanemærket og EU-Blomsten, men også når det kommer til leverandørudvælgelse, hvor man både leder efter virksomheder, der allerede har en lignende politik på området, men også har hjulpet andre med af få det.

Tre gode råd
En af de vigtigste forudsætninger for at få gennemført en grøn indkøbsstrategi, er at ledelsen bakker op om initiativet. Der fortæller Chief Procurement Officer i Nykredit, Lars Peter Wilken, der giver følgende tre råd videre til andre virksomheder, der gerne vil arbejde strategisk med grønne indkøb:

”Det første – og helt afgørende – er, at den øverste ledelse står bag hele vejen. Kun når ledelsen støtter 100 procent op, får vi i indkøbsfunktionen opbakning til at sætte de bedste rammer for flere grønne indkøb – over for leverandører og over for vores interne brugere i organisationen.

En anden vigtig ting er, at brugerne skal opleve grønne indkøb som en god service og et naturligt valg. Og de skal kunne forlade sig på, at vi har fundet frem til aftaler, hvor grønne indkøb, produkt og pris spiller sammen. Ethvert indkøb belaster jo trods alt den enkelte enheds budget.

For det tredje er det en god idé at være indstillet på at bruge ressourcer på at støtte en leverandør i at leve op til de grønne miljøkrav. Det er ikke altid let at forstå, hvad der skal til, og så er det godt at kunne gå ind og hjælpe en virksomhed med at leve op til de grønne krav. Det er i alles interesse,” siger Lars Peter Wilken.

For Nykredits vedkommende har det økonomiske aspekt været centralt placeret i virksomhedens klima- og miljøstrategi, der ud over indkøbene også handler om at nedbringe energiforbruget i bygninger, til transport osv.

Succes for grøn interesseorganisation
Netværk for Miljømærket Indkøb, som Nykredet altså er en del af, har i det hele taget god succes med at få sine i alt 13 medlemmer til at rykke på dagsordenen om de grønne indkøb. På to år har netværket således fordoblet andelen af miljømærkede produkter og serviceydelser til driften, og på nogle områder har man tillige været med til at sikre en stigning i udbuddet af produkter og tjenesteydelser, der er mærket med Svanemærket eller EU-Blomsten.

Den største stigning er sket på rengøringsområdet; i 2012 var 20 procent af de indkøbte rengøringstjenester miljømærkede, mens det i 2014 var 93 procent, og den tendens håber man vil brede sig til andre indkøbsområder.

”Netværket har lige nu fokus på tre områder; kontormøbler, kantiner og konference/hotel. Både fordi virksomhederne kan se, at de her har et uudnyttet potentiale i forhold til at vælge miljømærket, og fordi de gerne vil bidrage til at opnå et større udbud på disse områder. Forhåbentlig kommer vi om nogle år til at se en lignende udvikling på disse områder, ” siger direktør i Miljømærkning Danmark, Martin Fabiansen, i en pressemeddelelse.

Læs også: Rambøll kåret som årets grønne indkøber

Ud over Nykredit består Netværk for Miljømærket Indkøb af IF Forsikring, Danske Bank, Steen og Strøm, Rambøll, Sealed Air, Dansk Retursystem, BRF Kredit, Berendsen, Lyreco, COWI, Alliance+ og ISS. Rambøll tog titlen som Årets grønne indkøber 2014.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Dan Jørgensen vil samle EU om grøn strøm: Nyt udspil skal sænke elregningen og styrke uafhængigheden

11.12.2025CSR.dk

Nyt værktøj skal være med til at halvere CO2-udledningen i Københavns Kommunes nybyggeri

11.12.2025CSR.dk

Ny opgørelse: Meget langsom fremgang for kvinder i toppen af dansk erhvervsliv

10.12.2025CSR.dk

Fra mayonnaise til hudcreme: Forskere opdager vandmændenes store potentiale

10.12.2025CSR.dk

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

06.01.2026

Tid

12:30

Sted

Online