Global Compact: en global bevægelse for et mere bæredygtigt forretningsliv

Lise Kingo har aldrig glemt, at hun engang lovede sig selv, at hun ville gøre alt, hvad hun kunne, for at sikre en bæredygtig fremtid. Efter mere end 20 år i Novo Nordisk forsætter arbejdet nu fra en global platform: direktør for FNs Global Compact. Læs her, hvad den platform skal bruges til.

Lise Kingo i foyeren i Global Compacts nye lokaler i New York på sin første arbejdsdag som direktør for 'verdens største globale netværk for bæredygtige forretninger' - som direktøren selv kalder det..

07.09.2015

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Torsdag d. 25. juni 2015 træder Lise Kingo ind i the Great Assembly Hall i FN-bygningen på 405 East 42nd Street i New York. Sammen med Mads Øvlisen, mentor og kollega igennem mere end 20 år, og med rummets fornemmelse af historiens vingesus i kroppen, ser de på hinanden og siger: ”Det her, det er stort”.

Det, de taler om, er, at der samme dag kl 12 fra FNs Generalsekretær Ban Ki Moons kontor vil udgå en pressemeddelelse med overskriften: Secretary-General Appoints Lise Kingo of Denmark United Nations Global Compact Executive Director.

Spol frem til d. 1. september 2015 kl 12, og så har vi samme Lise Kingo i gang med første arbejdsdag på sit hjørnekontor i New York. Lokalet er endnu ikke indrettet, så et rundt otte-personers mødebord gør det ud for et skrivebord. Rummet er ikke særlig stort, men udsigten fejler ikke noget. Man kan både se Chrysler-bygningen og Grand Central Station herfra.

En helt unik platform
Det er dog tvivlsomt, om Lise Kingo får meget tid til at sidde og kigge ud af vinduet på kontoret i sit nye job. For hun overtager lederskabet af UN Global Compact, få uger før FNs Generalforsamling endeligt vedtager 17 nye, globale bæredygtighedsmål:

”"Jeg ser de nye bæredygtighedsmål som en fantastisk opmuntring til os alle sammen. For de viser, at verdenssamfundet, for første gang nogensinde, er enige om, hvad det er, der skal fokuseres på, for at skabe en mere bæredygtig verden",” siger Lise Kingo.

”"Med målene står alle planeter direkte på linje, og at vi har en historisk mulighed for virkelig at skabe en global bevægelse for et mere bæredygtigt forretningsliv. Det giver en platform for mit arbejde, som er den mest fantastiske jeg kunne forestille mig at have."”

Business i bagagen
Hvad vil Lise Kingo så gøre med den platform? Skal det hele nu vendes på hovedet?

”"Ban Ki Moon sagde allerede i 2010 at målet var at få 20.000 medlemmer af Global Compact.  Det synes jeg, er en god ambition at starte med. Jeg kommer her med en businessbaggrund, så jeg ser på organisationen som en forretning – en fantastisk forretning der handler om at skabe en stor bæredygtighedsbevægelse over hele verden",” siger hun.

Lise Kingo er da heller ikke i tvivl om, hvordan man får ting til at lykkes i en organisation. Man skal have en forretningsstrategi, hvor man er dygtig til at fortælle, hvad man kan tilbyde og hvad ens fokusområder er, og hvad der kommer ud af det. Desuden har man brug for en god governancestruktur og en effektiv organisation.

"”Det skal vi sørge for, og det vil jeg arbejde på: at styrke den globale organisation og gøre den effektiv",” fortæller hun.

Nye værktøjer
Men noget af arbejdet er på forhånd givet. Med de nye bæredygtighedsmål er også fulgt et øget fokus på, hvordan den private sektor ikke bare kan, men er nødt til at bidrage og tage ansvar. Dels for udførelse og dels for finansiering af de initiativer, der skal til for at opfylde målene.

Det skal Global Compact være med til at finde veje til. Og allerede i de kommende uger frigiver Global Compact nogle værktøjer, som kan inspirere medlemmerne.

"”Vores fokus er at oversætte målene til noget der er simpelt, let at integrere i en forretning, og noget, som kan inspirere til innovation og vækst i virksomhederne. Jeg forestiller mig, at vi kommer til at arbejde med det fokus i hvert fald i tre-fem år. Vi skal kunne fortælle flere og flere historier om, hvordan det bidrager til en virksomheds succesfulde vækst at tænke global udvikling ind i deres måde at drive forretning på",” siger Lise Kingo.

Inspiration og innovation
Det sker allerede. Ifølge Lise Kingo har hendes mange år i industrien lært hende, at her er man faktisk rigtig gode til netop at prøve at finde ud af hvad der kommer. Og det holder også i forhold til de nye bæredygtighedsmål:

”Man kan allerede nu begynde at se, hvordan nogle meget dygtige virksomheder er begyndt at tage de 17 mål og simpelthen indarbejde dem i deres forretningsstrategi. F.eks. har Novozymes udvalgt tre eller fire mål som de bidrager til helt konkret gennem virksomhedens arbejde. De har sat mål op, signalerer klart at de vil hjælper FN med at få implementeret målene.”

For Lise Kingo er dét en rollemodel. For som hun siger, så bliver de nye mål en vækst- og innovationsplatform til, hvordan virksomheder kan skabe bæredygtig vækst.

Global Compact skal hjælpe medlemmerne
Mens det på den ene side handler om at skabe en bevægelse og få stadig flere eksempler på, hvordan bæredygtig forretning er den eneste vej fremad, så skal det selvfølgelig også være attraktivt at være med i bevægelsen. Man skal have noget igen.

Ifølge Lise Kingo får man allerede meget. Der bliver faciliteret netværksaktiviteter, hvor man kan møde andre virksomheder fra hele verden, f.eks. under det som hedder private sector forum, som afholdes i forbindelse med FNs generalforsamling. Derudover udgiver Global Compact guidelines og briefinger og faciliterer platforme for forskellige issues, som f.eks. klima, vand, kvinder, uddannelse osv., platforme hvor man kan netværke og samle virksomheder med særlig forudsætninger for at beskæftige sig med et emne.  På den måde giver Global Compact mulighed for, at man som virksomhed kan blive set – og ind i mellem i virkelig godt selskab, f.eks. FNs generalsekretær.

Ikke kun for de store
Men alt det der med New York, det er jo meget godt for de største virksomheder, tænker man måske. Men hvad med dem, der er flest af: de små og mellemstore virksomheder? Her skal man tænke på at Global Compact ikke kun er kontorerne i New York.

”Noget af det, jeg synes, er fantastisk ved Global Compact, er de lokale netværk, som vi har over hele verden. De er utrolig aktive og ligesom vi i hovedkvarteret har aktiviteter, der giver medlemmerne en global platform, så bruger man de samme platforme nationalt i Brasilien, i Indien, i Kina, i Skandinavien. Her vælger de deres issues og rollemodeller og inspiration og fremhæver dem over for andre. Der er en meget flot ringe i vandet-effekt i den måde Global Compact er sat op", siger Lise Kingo.

Det at levere til medlemmerne står højt på Lise Kingos dagsorden for fremtiden. For uden medlemmerne kan hun og Global Compact-organisationen ikke levere på deres opgave.

”"Medlemmerne er nummer et. Vi er en kundeorienteret virksomhed. Det skal vi være",” understreger hun. "Det er derfor, vi skal styrke organisationen -– også vores lokale netværk, som allerede i dag gør et kæmpe arbejde",” forklarer hun.

Et 11. princip om skat?

En af csr.dk’s læsere bad os om at spørge om der kunne komme et 11. princip om ansvarlig skat. Det gjorde vi og her er svaret:

Ban Ki Moon har i flere af sine taler nævnt, at selvfølgelig skal virksomheder håndtere deres skattebetalinger på en ansvarlig måde. Så det er på dagsordenen. Men systematikken i Global Compact er at alle de 10 principper bygger på en FN Konvention, så ansvarlig skat hører hjemme i det 10. princip, som handler om forretningsetik i bred forstand.

Global Compact skal også turde noget
Man kan ikke forandre noget, hvis man hele tiden vil være populær. Man er nødt til også at turde noget. I den forbindelse fremhæver Lise Kingo, at man skal blive ved med at være gode til at trendspotte. På grund af den megen stakeholderinteraktion og networking inden for Global Compacts regi, så er man god til at finde ud af – ret tidligt – hvad det næste tema er. Nogle gange er de kontroversielle og skaber modstand.

Et godt eksempel er, da George Kell (Lise Kingos forgænger i jobbet) begyndte at tale om ’carbon pricing’. Det var ganske upopulært, men ifølge Lise Kingo ’det rigtige at gøre’.

”"Det skal vi blive ved med at turde: at tage de ting op, der viser sig i horisonten og så hjælpe med at få udviklet et godt koncept, som kan oversættes så vores medlemmer kan håndtere det som en del af deres forretning. Det er meget, meget vigtigt",” siger hun.

Hoved og hjerte med hele vejen
Det er første dag på jobbet, da csr.dk møder Lise Kingo. Men der er ingen tøven, og slet ikke når talen falder på, hvad hun tænker om det at arbejde for FN og Global Compact. Ordene beæret, stolt og ydmyg bliver brugt flere gange. Det tydeligste er dog begejstringen.

”"Jeg glæder mig rigtigt meget – det har jeg gjort, lige siden jeg fik jobbet. Det at denne organisation bygger på FNS værdisæt, det giver en integritet og troværdighed som er helt unik. At få lov til at drive sådan et initiativ videre! Jeg brænder for værdier og principper, og det at fastholde den integritet og troværdighed er noget af det allervigtigste for mig i min periode",” slutter Lise Kingo.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Storinvestorer fastholder kursen: Grøn omstilling er stadig en langsigtet satsning

15.10.2025CSR.dk

Parisaftalen har sat rammerne: Nu handler klimakampen om at få dem til at virke

15.10.2025CSR.dk

Fødevarestyrelsen lader greenwashingsager samle støv

13.10.2025CSR.dk

God ledelse, medarbejdertrivsel og modet til at tænke nyt er oversete veje til vækst i dansk erhvervsliv

13.10.2025CSR.dk

Flere bruger apps til at styrke arbejdsmiljøet: Trods potentialer mangler der forskning

10.10.2025CSR.dk

ESG Barometer 2025: Det skal handle om forretningen

10.10.2025CSR.dk

Villum Fonden investerer 1 milliard kroner i forskning for grønnere byggeri

09.10.2025CSR.dk

I Jylland får SMV’er millioner til grønne ambitioner

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online