Generation Y: Erhvervslivet skal løse samfundets største udfordringer
Unge forventer i stigende grad, at virksomheder bidrager til at løse de største udfordringer i samfundet. Det viser en ny global analyse foretaget blandt 8.500 unge.
Står det til unge inden for den såkaldte Generation Y, skal erhvervslivet i fremtiden være med til at løse samfundets største udfordringer. En netop offentliggjort global analyse, foretaget af kommunikationsbureauet Mslgroup, viser, at virksomheder med en stærk værdimæssig forankring står stærkest på fremtidens marked.
I alt har 8.500 unge fra 17 lande herunder Danmark blandt andet svaret på, hvilken rolle de forventer, at virksomheder og organisationer skal spille i fremtidens samfund, hvad samfundsansvar betyder for dem, og hvad de forventer, samfundet tager sig af. Resultatet er klart: Generation Y (unge født mellem 1977 og 1994) har høje forventninger til erhvervslivet og regner med, at virksomheder kommer på banen, når det gælder samfundsmæssige udfordringer.
Læs også: Unge forventer sig mere af erhvervslivet
82 procent af de adspurgte ønsker, at erhvervslivet indtager en mere aktiv rolle, mens 75 procent mener, at staten alene ikke kan løse de udfordinger, samfundet står overfor. Derudover angiver to tredjedele, at de vil skifte varemærker grundet ringe bæredygtighed eller manglende ansvarlighedstiltag.
Y-generationen er den største, mest forskelligartede og indflydelsesrige generation til dato. De er vokset op i en anderledes, digital og global verden, og er som sådan den mest uddannede, berejste og købedygtige generation til dato. Det har gjort dem mere kritiske både som forbrugere og borgere, siger Marie Honoré, manager i Mslgroup Danmark, i en pressemeddelelse.
Virksomheder skal bevise en konkret værdi
Analysen, som er baseret på et internetbaseret spørgeskema, viser, at Y-generationen forventer, at virksomheder fremover skal løse udfordringer inden for miljø, økonomi og sundhed.
Dog er det af endnu større betydning, at virksomheder gør en indsats der, hvor de naturligt sætter et aftryk. Indsatsen skal være så konkret, at den egentlige forskel er tydelig, og det skal være muligt som medarbejder eller kunde at engagere sig i sagen.
Læs også: Forbrugere vil gå langt for bæredygtig levering
Generation Y er game changere både generelt og konkret i deres forventninger til erhvervslivet. De ønsker at skabe forandring, og de har meget præcise forventninger til, hvordan virksomheder og brands skal ledes på den baggrund. Man kan lidt forenklet sige, at virksomhedens pris for at fange de unges opmærksomhed og loyalitet er at bevise den konkrete værdi, man bidrager til ud over til virksomhedens ejere og inviterer de unge til at tage del i den, siger Marie Honoré.
Ifølge Marie Honoré har unge på verdensplan en forventning om, at virksomheder tager visionerne alvorlige og efterlever ambitionerne både i ord og handling. Det væsentlige er ikke, hvad virksomhederne gør, men hvorfor de gør det.
Danske unge skiller sig ud
Spørgeskemaet er blevet besvaret af unge fra lande i hele verden: USA, England, Hong Kong, Indien, Japan, Mexico med flere. Men svarene fra Danmark skiller sig på visse punkter ud.
En afvigelse ses blandt andet i forhold til prioritering af mærkesager inden for både det private og offentlige erhvervsliv:
Analysen viser tydeligt, at vi i Danmark har været vant til at outsource ansvarlighed over skattebilletten det er en del af velfærdspakken. Derfor ligger vi helt generelt lavere end mange af selv vores nærmeste naboer i forhold til, hvad der forventes af virksomhederne, forklarer Marie Honoré og fortsætter:
Til gengæld topper vi globalt, når det handler om forventningen til, at virksomheder engagerer sig mere i samfundsmæssige forhold i fremtiden. Det gælder alle områder, men særligt i forhold til udfordringer inden for miljø og bæredygtighed.
Læs også: Rio-erklæring giver erhvervslivet vigtig rolle
I analysen er det tydeligt, at finanskrisen ikke har påvirket Danmark i samme grad som andre lande i verden. Den danske Y-generation er i forhold til andre unge positive omkring den offentlige og deres private økonomi. Adgang til sunde fødevarer, adgang til kræftbehandling og miljøbeskyttelse udgør imidlertid de største bekymringer.
Dog er mere end halvdelen af de danske unge positive over for den danske økonomis fremtidsaspekter. De mener, at den danske økonomi vil se bedre ud i fremtiden, end den gør i dag.
Den danske Generation Y står allerede nu for en tredjedel af det danske forbrug, og om cirka to år vil generationen udgøre to tredjedele af den globale arbejdsstyrke.
Her kan den globale rapport med udvalgte analyseresultater hentes.