Gladsaxe kommune har halveret papirforbruget

En målrettet indsats med at digitalisere arbejdsgangene og øget omtanke fra medarbejderne har betydet, at papirforbruget i Gladsaxe kommune er halveret på blot fem år. Det er sundt for både kommunens image og bundlinje, lyder det fra Vicekommunaldirektøren.

23.02.2009

CSR.dk

I løbet af fem år er det lykkedes at reducere papirforbruget i Gladsaxe Kommunes administration med over 50 %. I 2003 blev der brugt, hvad der svarer til cirka 12.380.000 stykker papir, mens forbruget i 2008 kom helt ned på 5.979.000 stykker papir. Ifølge Vicekommunaldirektør i Gladsaxe Kommune Hans H. Jensen skyldes det store fald i papirforbruget en kombination af en satsning på at digitalisere så mange arbejdsgange i kommunen som muligt og ikke mindst, at medarbejderne er blevet opfordret til at udvise almindelig omtanke, når det gælder papirforbruget. Som led i digitaliseringsprocessen besluttede kommunen fra 1. januar 2008 at vinke farvel til de gammeldags papirtrykte lønsedler. I stedet modtager de cirka 8.000 kommunalt ansatte nu deres løninformationer via e-boks. Samtidig er administrationen gået helt over til elektronisk fakturering og dokumenthåndtering, og alene beslutningen om, at regninger skal modtages og betales elektronisk, har ført til 100.000 færre breve i kommunens postkasser om året. Også kommunens kopimaskiner er blevet mindre grådige. I dag printer de på begge sider af papiret og sluger derfor kun halvt så mange ark som tidligere: ”Der vil stadig være situationer, hvor der er brug for at bruge papir, blandt andet når man skal til møde, er det rart at have papir at støtte sig til, men så sparer vi eksempelvis ved, at vores kopimaskiner er indstillet til at printe på begge sider af papiret – du skal altså fortage dig noget, hvis du vil ændre den indstilling. Det er et lille tiltag, men det har betydet en ret stor besparelse,” siger Hans H. Jensen.
Han forklarer, at udover den besparelse som digitaliseringen af rådhuset har givet, har medarbejdernes omtanke også været med til at spare endnu en bid: ”I 2004 startede vi en kampagne, hvor medarbejderne via vores intranet og plakater rundt om i huset blev opfordret til at overveje deres papirforbrug. Samtid har man i de enkelte afdelinger arbejdet med at tilrettelægge arbejdsgangene således at de ikke udløser papir, det tror jeg, har givet en ekstra besparelse,” vurderer Hans H. Jensen.

Reduktionen gavner image og bundlinje
Som øverste chef for kommunikationsafdelingen står han bag en klar politik om, at succeshistorier som kommunens papirreduktion skal kommunikeres til pressen: ”Vi føler en vis stolthed, fordi vi formår at gøre tingene mere effektivt og dermed sparer på ressourcerne, så det er klart, at vi gerne vil kommunikere det ud, når vi formår at spare på papir eller strøm eller alt muligt andet. Jeg synes også, at det betyder noget for kommunens image, at vi i forhold til at være ressourcebevidste går forrest. Samtidig har det en økonomisk effekt, at vi kan skære ned på papiret. Og det er jo altid et godt signal at sende til borgerne, at vi sparer penge,” fastslår Hans H. Jensen. Selvom kommunen har mere end halveret papirforbruget på fem år, har Hans H. Jensen stadig ambitioner om at få forbruget endnu længere ned: ”Jeg har netop bestemt, at vi skal have lavet et tjek på, hvad der stadig flyder rundt af papir i vores organisation. Vi er et rådhus med flere hundrede decentrale enheder som alle er koblet op elektronisk, men jeg har en fornemmelse af, at der stadig flyder en del papir rundt i det system, og det har jeg bedt om, at får styr på i 2009. Enkelte steder kan der jo være gamle traditioner, som ikke helt er blevet afskaffet endnu.”

www.csr.dk/kommunikation

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København