Gladsaxe kommune har halveret papirforbruget

En målrettet indsats med at digitalisere arbejdsgangene og øget omtanke fra medarbejderne har betydet, at papirforbruget i Gladsaxe kommune er halveret på blot fem år. Det er sundt for både kommunens image og bundlinje, lyder det fra Vicekommunaldirektøren.

23.02.2009

CSR.dk

I løbet af fem år er det lykkedes at reducere papirforbruget i Gladsaxe Kommunes administration med over 50 %. I 2003 blev der brugt, hvad der svarer til cirka 12.380.000 stykker papir, mens forbruget i 2008 kom helt ned på 5.979.000 stykker papir. Ifølge Vicekommunaldirektør i Gladsaxe Kommune Hans H. Jensen skyldes det store fald i papirforbruget en kombination af en satsning på at digitalisere så mange arbejdsgange i kommunen som muligt og ikke mindst, at medarbejderne er blevet opfordret til at udvise almindelig omtanke, når det gælder papirforbruget. Som led i digitaliseringsprocessen besluttede kommunen fra 1. januar 2008 at vinke farvel til de gammeldags papirtrykte lønsedler. I stedet modtager de cirka 8.000 kommunalt ansatte nu deres løninformationer via e-boks. Samtidig er administrationen gået helt over til elektronisk fakturering og dokumenthåndtering, og alene beslutningen om, at regninger skal modtages og betales elektronisk, har ført til 100.000 færre breve i kommunens postkasser om året. Også kommunens kopimaskiner er blevet mindre grådige. I dag printer de på begge sider af papiret og sluger derfor kun halvt så mange ark som tidligere: ”Der vil stadig være situationer, hvor der er brug for at bruge papir, blandt andet når man skal til møde, er det rart at have papir at støtte sig til, men så sparer vi eksempelvis ved, at vores kopimaskiner er indstillet til at printe på begge sider af papiret – du skal altså fortage dig noget, hvis du vil ændre den indstilling. Det er et lille tiltag, men det har betydet en ret stor besparelse,” siger Hans H. Jensen.
Han forklarer, at udover den besparelse som digitaliseringen af rådhuset har givet, har medarbejdernes omtanke også været med til at spare endnu en bid: ”I 2004 startede vi en kampagne, hvor medarbejderne via vores intranet og plakater rundt om i huset blev opfordret til at overveje deres papirforbrug. Samtid har man i de enkelte afdelinger arbejdet med at tilrettelægge arbejdsgangene således at de ikke udløser papir, det tror jeg, har givet en ekstra besparelse,” vurderer Hans H. Jensen.

Reduktionen gavner image og bundlinje
Som øverste chef for kommunikationsafdelingen står han bag en klar politik om, at succeshistorier som kommunens papirreduktion skal kommunikeres til pressen: ”Vi føler en vis stolthed, fordi vi formår at gøre tingene mere effektivt og dermed sparer på ressourcerne, så det er klart, at vi gerne vil kommunikere det ud, når vi formår at spare på papir eller strøm eller alt muligt andet. Jeg synes også, at det betyder noget for kommunens image, at vi i forhold til at være ressourcebevidste går forrest. Samtidig har det en økonomisk effekt, at vi kan skære ned på papiret. Og det er jo altid et godt signal at sende til borgerne, at vi sparer penge,” fastslår Hans H. Jensen. Selvom kommunen har mere end halveret papirforbruget på fem år, har Hans H. Jensen stadig ambitioner om at få forbruget endnu længere ned: ”Jeg har netop bestemt, at vi skal have lavet et tjek på, hvad der stadig flyder rundt af papir i vores organisation. Vi er et rådhus med flere hundrede decentrale enheder som alle er koblet op elektronisk, men jeg har en fornemmelse af, at der stadig flyder en del papir rundt i det system, og det har jeg bedt om, at får styr på i 2009. Enkelte steder kan der jo være gamle traditioner, som ikke helt er blevet afskaffet endnu.”

www.csr.dk/kommunikation

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby