Gigantisk mismatch mellem oliegiganters branding og faktiske investereringer

Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell, Chevron, Total og BP har tilsammen brugt mere end 6,5 milliarder kroner på at markedsføre sig på grønne tiltag siden Parisaftalen, men de samme olievirksomheder har samtidig investeret over 700 milliarder kroner i ny gas- og olieproduktion.

De fem største olievirksomheder hælder penge i grønne tiltag og markedsføring samtidig med at de bruger langt mere på at uddrive fossile brændsler, ifølge ny rapport. Grafik: Huffington Post.

27.03.2019

CSR.dk

Siden Parisaftalen blev vedtaget, har verdens fem største olievirksomheder øger deres investeringer i fossilt brændstofs produktion med over 700 milliarder kroner tilsammen. I samme periode har de investeret for knap 24 milliarder kroner i grønnere energi. 

Til gengæld har de brugt knap fire milliarder kroner over de seneste tre år på at fortælle om deres bidrag til indsatsen mod klimaforandringer, og lidt mere end det på at finansiere lobbyvirksomhed i forhold til klimapolitik - både direkte og gennem brancheorganisationer. De har også brugt knap 20 milliarder kroner på at markedsføre andre bæredygtighedsinitiativer. 

De fem virksomheder er Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell, Chevron, Total og BP.

Læs også: Olieselskab vil offentliggøre klimadata efter pres

Det kan man udlede af tallene i en ny analyse fra Influence Map, en britisk nonprofit organisation, der beskæftiger sig med klimapolitik ud fra branchedata og tal begravet i virksomhedernes egne soplysninger, skriver huffpost.com.

Tallene viser”signifikante bestræbelser på at opretholde offentlig støtte til klimaet samtidig med, at politikker med forpligtende indsats holdes tilbage”, konkluderes det i rapporten fra Influence Map.

”Mens presset fra klimaforandringerne og de reelle fysiske manifestationer fra det bliver accelereret, bliver opfattelsen af, hvad olieselskaberne anser for at være ”ombord med klimaændringer”, frakoblet virkeligheden," siger Dylan Tanner, direktør for Influence Map til huffpost.com og tilføjer:

"Du har en ekstrem mangel på sammenhæng i lobbyaktiviteter, og heller ingen sammenhæng mellem deres branding og deres rolle i at finde løsningerne."

Lobbyisme på højt plan
De store olievirksomheders branding på grønne tiltag kan ses bredt i mediebilledet i USA. Huffpost beskriver, hvordan virksomhedernes kører bannerreklamer om klimavenlig energi i blandt andet The New York Times og The Washington Post.

Men det er ikke kun grøn PR oliegiganterne har brugt penge på. Rapporten er kommet frem til, at virksomhederne yderligere har brugt milliarder på lobbyismeaktiviteter for at få indflydelse på klimapolitikken - både direkte og indirekte gennem sponsorater til handelsorganisationer.

De amerikanske handelsorganisationer API og the Amarican Fuel and Petrochemiocal Manufactureres tog imod flest lobbypenge fra olievirksomhederne, mens canadiske og australske organisationer lå i midten med europæiske organisationer i bunden, hovedsageligt på grund af Europas stærke klimapolitikske pres.

Læs også: Aktive investorer går efter olieselskaberne

Influence Map mener, at tallene kun skraber i overfladen, da kravene til at oplyse offentligt om denne type udgifter er meget lave - for både virksomheder og interesseorganisationer. 

- SDN

Merkur Andelskasse

Sponseret

Merkur deler ud af indtjeningen gennem andelskassens Værdipulje: Her er modtagerne

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

12.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

Kærlighed og Kindhest

08.11.2024CSR.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.11.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

MäRK
Kursus
Impact Manager

Join the Impact Manager program in Copenhagen to lead your company towards a sustainable future. Become an expert in B Corp tools and connect with a community of change-makers dedicated to helping businesses measure what matters and improve their impact.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Copenhagen

Bureau Veritas
Kursus
Intro til CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Bureau Veritas Business Academy, Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighed & ESG – kom godt i gang!

Kom godt i gang med jeres bæredygtige transformation! På dette lynkursus lærer du, hvad bæredygtig omstilling betyder for din branche og organisation, og hvordan I kan tænke bæredygtighed ind i jeres strategier og mål – og samtidig styrke forretningen!

Dato

09.12.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K