Gigantisk mismatch mellem oliegiganters branding og faktiske investereringer

Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell, Chevron, Total og BP har tilsammen brugt mere end 6,5 milliarder kroner på at markedsføre sig på grønne tiltag siden Parisaftalen, men de samme olievirksomheder har samtidig investeret over 700 milliarder kroner i ny gas- og olieproduktion.

De fem største olievirksomheder hælder penge i grønne tiltag og markedsføring samtidig med at de bruger langt mere på at uddrive fossile brændsler, ifølge ny rapport. Grafik: Huffington Post.

27.03.2019

CSR.dk

Siden Parisaftalen blev vedtaget, har verdens fem største olievirksomheder øger deres investeringer i fossilt brændstofs produktion med over 700 milliarder kroner tilsammen. I samme periode har de investeret for knap 24 milliarder kroner i grønnere energi. 

Til gengæld har de brugt knap fire milliarder kroner over de seneste tre år på at fortælle om deres bidrag til indsatsen mod klimaforandringer, og lidt mere end det på at finansiere lobbyvirksomhed i forhold til klimapolitik - både direkte og gennem brancheorganisationer. De har også brugt knap 20 milliarder kroner på at markedsføre andre bæredygtighedsinitiativer. 

De fem virksomheder er Exxon Mobil Corp., Royal Dutch Shell, Chevron, Total og BP.

Læs også: Olieselskab vil offentliggøre klimadata efter pres

Det kan man udlede af tallene i en ny analyse fra Influence Map, en britisk nonprofit organisation, der beskæftiger sig med klimapolitik ud fra branchedata og tal begravet i virksomhedernes egne soplysninger, skriver huffpost.com.

Tallene viser”signifikante bestræbelser på at opretholde offentlig støtte til klimaet samtidig med, at politikker med forpligtende indsats holdes tilbage”, konkluderes det i rapporten fra Influence Map.

”Mens presset fra klimaforandringerne og de reelle fysiske manifestationer fra det bliver accelereret, bliver opfattelsen af, hvad olieselskaberne anser for at være ”ombord med klimaændringer”, frakoblet virkeligheden," siger Dylan Tanner, direktør for Influence Map til huffpost.com og tilføjer:

"Du har en ekstrem mangel på sammenhæng i lobbyaktiviteter, og heller ingen sammenhæng mellem deres branding og deres rolle i at finde løsningerne."

Lobbyisme på højt plan
De store olievirksomheders branding på grønne tiltag kan ses bredt i mediebilledet i USA. Huffpost beskriver, hvordan virksomhedernes kører bannerreklamer om klimavenlig energi i blandt andet The New York Times og The Washington Post.

Men det er ikke kun grøn PR oliegiganterne har brugt penge på. Rapporten er kommet frem til, at virksomhederne yderligere har brugt milliarder på lobbyismeaktiviteter for at få indflydelse på klimapolitikken - både direkte og indirekte gennem sponsorater til handelsorganisationer.

De amerikanske handelsorganisationer API og the Amarican Fuel and Petrochemiocal Manufactureres tog imod flest lobbypenge fra olievirksomhederne, mens canadiske og australske organisationer lå i midten med europæiske organisationer i bunden, hovedsageligt på grund af Europas stærke klimapolitikske pres.

Læs også: Aktive investorer går efter olieselskaberne

Influence Map mener, at tallene kun skraber i overfladen, da kravene til at oplyse offentligt om denne type udgifter er meget lave - for både virksomheder og interesseorganisationer. 

- SDN

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense

Dansk Industri
Workshop
Fredericia - ESG inspirationsdage: hvor godt kender du din værdikæde?

Kom til inspirationsdag med projekt ESG i værdikæder og få konkrete værktøjer og indsigter til at udvikle din virksomhed. Hør hvordan andre har arbejdet med ESG og skabt samarbejde og nye forretningsmuligheder i deres værdikæde – og få inspiration til, hvordan du kan gøre det samme.

Dato

22.10.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Livscyklusvurdering (LCA)

Tag på kursus i livscyklusvurdering, og lær at styre LCA-processen med blik for din organisations behov – så I ikke ender med at kaste penge efter noget, der ikke kan bruges.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

DTU
Efteruddannelse
Livscyklusanalyser og bæredygtigshedpåvirkninger

På dette kursus, som også er et diplommodul, lærer du at vurdere miljøbelastninger gennem et produkts livscyklus. Kurset dækker en LCA-screening af et produkt og dækker beregning af effekter på miljø, klima og natur.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: FLAG (Forest, Land and Agriculture)

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the FLAG sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk mini MBA med certificering - Hybrid - Efterår 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Holdstart oktober 2025.

Dato

22.10.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online