Frugten af CSR-arbejdet udebliver

En stigende del af verdens topledere har svært ved at koble fokus på bæredygtighed med bedre bundlinje. Det viser en omfattende undersøgelse, som Accenture og UN Global Compact, står bag.

22.10.2013

CSR.dk

Kristoffer Hvidsteen, der er Sustainability Lead hos Accenture, mener det er paradoksalt, at virksomhederne på den ene side anerkender vigtigheden af bæredygtighed, men på den anden side ikke er i stand til at lægge en bæredygtighedsstrategi, der giver værdi i økonomisk forstand..

Over 90 procent af verdens topledere mener, at fokus på bæredygtighed er vigtigt for virksomhedens fremtidige succes, men en stigende del af dem har svært ved at se, hvordan deres nuværende arbejde med bæredygtighed giver værdi for forretningen.  

Læs også: Økonomichefer har fået øjnene op for CSR

Det paradoks illustrerer ”The UN Global Compact-Accenture CEO Study on Sustainability 2013”.

Undersøgelsen er en global meningsmåling, der foretages hvert tredje år med svar fra over 1000 virksomhedsledere. Den konkluderer, at manglende evne til at koble bæredygtighed med forretningsværdi er den hurtigst voksende hindring for at skubbe sin virksomhed i en mere bæredygtig retning.

I 2007 svarede 18 procent af toplederne, at det var en hindring, i 2010 steg det tal til 30 procent, og i årets undersøgelse er det hele 37 procent af respondenterne, der har svært ved at se et link mellem fokus på bæredygtighed og bundlinjen.

Eksterne faktorer får skylden
Ifølge Kristoffer Hvidsteen, der er Sustainability Lead hos Accenture, er det paradoksalt, at virksomhederne på den ene side anerkender vigtigheden af bæredygtighed, men på den anden side i meget lille grad er i stand til at lægge en bæredygtighedsstrategi, der giver værdi i økonomisk forstand. Han forklarer, at virksomhederne ofte giver eksterne faktorer skylden for de manglende bundlinjeresultater, når det gælder bæredygtighedsarbejdet.

Læs også: Smartere forbrug og bedre bundlinje

”Specielt i Norden siger mange ledere, at politikerne er nødt til at lave nogle internationale aftaler, så virksomhederne får lige vilkår på bæredygtighedsområdet. De Nordiske virksomheder mener ikke, de har råd til at være ’the good guys’, når vilkårene er ulig i den globale konkurrence”, siger Kristoffer Hvidsteen.

Nøglefakta fra undersøgelsen

  • 93 procent af respondenterne ser fokus på bæredygtighed som vigtigt for virksomhedens fremtidige succes.
  • 40 procent siger, at økonomiske forhold har gjort det vanskeligt at rodfæste bæredygtighed i deres kernevirksomhed.
  • Den manglende evne til at koble bæredygtighed og forretningsværdi er den hurtigst voksende hindring. I 2007 sagde 18 procent, at det forhindrede dem i at gøre noget, og det tal steg til 30 procent i 2010. I år henviser 37 procent af de adspurgte topchefer til denne udfordring.
  • Kun 15 procent af lederne i undersøgelsen mener, at virksomheden har gjort fremskridt de seneste tre år ved at gøre bæredygtighed til en nødvendig faktor for forbrugerne.
 

Han forklarer også, at mange virksomheder mener, at medier og investorer spiller en vigtig rolle i forhold til at skabe nogle rammevilkår, der gør det attraktivt at satse på bæredygtighed. Ifølge undersøgelsen ser virksomhederne dog forbrugerne som den allervigtigste eksterne faktor i forhold at gøre bæredygtighed til en attraktiv businesscase.

”Virksomhederne har meget høje forventninger til, at forbrugerne skal efterspørge bæredygtighed og sende signaler om, hvad virksomhederne skal gøre på området ved at købe bæredygtigt ind”, forklarer Kristoffer Hvidsteen.

Novo og Unilever er rollemodeller
Undersøgelsen har dog også identificeret virksomheder, der har formået at få bæredygtighed ind i forretningen og samtidig performe finansielt. Han kalder virksomhederne ”transformationsledere” og nævner Novo Nordisk og Unilever, som virksomheder, der formår at sætte værdi på CSR-arbejdet.

Læs også: CSR er midlet til at nå målet

Ifølge Kristoffer Hvidsteen er Novo Nordisks ’Blueprint for change’ program et mønstereksempel på et CSR-projekt, der har rod i kerneforretningen. Et af projekterne under programmet går ud på at udbrede kendskabet til diabetes i Indonesien, hvor man har en meget lille viden om sygdommen. Det sker ved at Novo Nordisk uddanner patienter, læger og sygeplejersker i landet, så de bliver i stand til at diagnosticere sygdommen og give den rigtige hjælp.

”Novo Nordisk skaber med projektet et sundere samfund og hjælper folk med skjult diabetes, og samtidig giver det forretningsmæssig mening, fordi projektet skaber et nyt marked for deres produkter”, understreger Kristoffer Hvidsteen.

Ud over spørgeskema-svar fra over 1000 CEOs er Global Compact-Accenture undersøgelsen suppleret med dybdegående interviews med 100 CEOs – blandt andet danske Niels Smedegaard fra Mærsk og Jørgen Buhl Rasmussen fra Tuborg.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

31.07.2025CSR.dk

Nye krav og normer får VVS-kæde til at styrke uddannelsesindsatsen

30.07.2025CSR.dk

Cirkulært byggeri rykker over Østersøen

29.07.2025CSR.dk

Ny rapport: Klimaskeptisk alliance truer klimahandling

28.07.2025CSR.dk

Design med omtanke: Nyt værktøj gør cirkulær forretning konkret

25.07.2025CSR.dk

Ny vidensbank skal hjælpe lærere med at løfte klimaundervisningen

24.07.2025CSR.dk

Over 60 reklamebureauer kræver stop for fossilreklamer

23.07.2025CSR.dk

Dagligvarekæder lægger pres på politikere i klimakampen

22.07.2025CSR.dk

Nyt klimaværktøj skal gøre CO2-beregninger mere gennemsigtige

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2015 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til at arbejdet til i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på dine erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K