Forskere præsenterer ny metode til udvikling af dansk økologi

En gruppe forskere har udviklet en metode til, hvordan man kan løse udfordringen med effekterne af økologisk produktion på tværs af producenter, forbrugere og detailhandel, skriver Aarhus Universitet i en pressemeddelelse.

En ny metode til udvikling af dansk økologi bygger på en konkret ide om et værktøj, eksempelvis en elektronisk platform som for eksempel en app, hvor man kan få detaljeret indsigt i dyrenes trivsel hos den økologiske svineproducent samt indsigt i, hvordan kødet bliver emballeret i miljørigtig emballage..

20.01.2014

CSR.dk

Effekterne af økologisk produktion er mangfoldige og komplekse. De er svære at måle og vurdere og tilsvarende vanskelige at kommunikere. Men nu har en gruppe af forskere fra Aarhus Universitet, Københavns Universitet, Videncenter for Landbrug, Økologisk Landsforening, Thise Mejeri og The Animation Hub udviklet en metode til, hvordan denne udfordring kan løses på tværs af producenter, forbrugere og detailhandel.

Metoden bygger på en konkret ide om et værktøj, eksempelvis en elektronisk platform som for eksempel en app, hvor man kan få detaljeret indsigt i dyrenes trivsel hos den økologiske svineproducent samt indsigt i, hvordan kødet bliver emballeret i miljørigtig emballage på et slagteri med fokus på at bruge så lidt energi som muligt.

Her vil man kort sagt kunne få indsigt i alle detaljerne omkring et givent produkt – også dem, som ligger ud over det, som kræves for at få det røde Ø-mærke.

Læs også: Klimabelastende kødproduktion sættes under lup

”Målet har været at skabe et værktøj, som kan bruges af alle, som ønsker mere gennemsigtighed, dybere indsigt og mulighed for at få indflydelse på økologiens udvikling. Økologi handler jo i høj grad om tillid og troværdighed, og det kan kun bevares og styrkes ved at skabe et gennemsigtigt system, hvor man kan få indsigt i alle facetter omkring produkter og produktion – og hvor man har mulighed for at få indflydelse”, forklarer lektor og projektleder Hugo Fjeldsted Alrø fra Institut for Agroøkologi - Jordbrugsproduktion og Bæredygtighed ved Aarhus Universitet i pressemeddelelsen fra Aarhus Universitet.

Forbrugerne skal have indflydelse
Idéerne og tankerne bag konceptet er resultatet af forskningsprojektet Multi-Trust, hvor forskerne har arbejdet på at udvikle metoder til at lave mere omfattende helhedsvurderinger af de effekter, som økologiske fødevaresystemer har på miljø, natur og samfund samt metoder, som kan gøre det muligt at kommunikere og bruge disse komplekse vurderinger i praksis.

Selve værktøjet eksisterer dog ikke endnu, men konceptet ligger klar, og tilbage er ”blot” at udvikle og implementere det.

Men udover det førnævnte fokus på gennemsigtighed bygger metoden også på, at forbrugeren skal kunne oprette sin egen profil, hvor forbrugeren kan vælge præcis de kriterier, denne træffer sine forbrugsvalg ud fra.

Læs også: Landmændene tømmer kassen

På den måde kan forbrugeren gøre landmanden og slagteriet opmærksomme på, hvad der er vigtigt for denne, når vedkommende køber økologisk. Disse informationer har landmanden og slagteriet så mulighed for at bruge i deres produktudvikling og på den måde udvikle deres produkt i harmoni med forbrugeres individuelle ønsker og krav.

”Hvis økologien fortsat skal udgøre et troværdigt og attraktivt alternativ, skal den udvikle sig i forhold til ønsker og behov hos forbrugere, politikere og samfundet generelt, og det er disse udfordringer, vi har forsøgt at løse via Multi-Trust-projektet,” slutter lektor og projektleder Hugo Fjeldsted Alrø.

Forudsætningen for, at det elektroniske værktøj kan blive en realitet, er nye bevillinger, som kan dække omkostningerne til udvikling, produktion og markedsføring af værktøjet.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online