Forbrugerne definerer god CSR

64 procent af danskerne finder det vigtigt, at virksomheder viser samfundsansvar. Men hvordan de mener, man gør det, stemmer ikke altid overens med det, virksomhederne faktisk gør. Det viser to undersøgelser fra Radius kommunikation.

27.09.2012

Kristina Øby Pedersen, CSR.dk

CSR er kommet for at blive, og virksomhederne må finde ud af, hvilke krav det stiller til dem. De bestemmer nemlig ikke selv hvilke indsatsområder, der er vigtige i befolkningens øjne.

Hvilken af følgende typer støtte til velgørenhed har størst betydning for din opfattelse af virksomheden, der donerer? Angiv højest tre svar. Kilde: "Virksomheder og velgørenhed", Radius Kommunikation..

Det fastslår Henrik Fallesen, der er partner i Radius Kommunikation, som står bag de to repræsentative undersøgelser ”Skat og CSR” og ”Virksomheder og velgørenhed.”

”Hvis virksomhederne ikke respekterer befolkningens holdninger, mister de den forretningsmæssige fordel af deres CSR-indsats,” konstaterer Henrik Fallesen overfor csr.dk.

64 procent ønsker social ansvarlighed
Undersøgelsen ”Virksomheder og velgørenhed” viser, at 64 procent af befolkningen ønsker socialt ansvarlige virksomheder. Og tendensen er mest markant blandt kvinderne, de unge og de højstlønnede. Det handler dog om et flertal i alle segmenter af befolkningen. Det er også værd at notere sig, at 73 procent af de adspurgte mener, at det sociale engagement gavner virksomhedens omdømme.

Selvom der er mange lighedspunkter, prioriterer grupperne forskelligt.

Støtte til aktiviteter i lokalområdet er generelt populært (57 procent af alle), men vejer mest for mændene, mens blandt andet miljø og fattigdomsbekæmpelse er populært hos kvinderne og blandt de 18-35-årige.

Donationer til humanitære organisationer – under den ene eller anden form – tiltaler alle segmenter, men der er forskel på den form, de foretrækker, og hvilke organisationer, der har appel til dem.

Læs også: Kræftens Bekæmpelse giver flest point på image-kontoen

Skat har stor betydning
”Hvad har størst betydning for, hvorvidt du forholder dig positivt eller negativt til en virksomhed?” Det spørgsmål stillede Radius kommunikation til et repræsentativt udsnit af den danske befolkning. Hele 60 procent svarede: ”At virksomheden betaler skat i Danmark”.

Henrik Fallesen er overrasket over, hvor massiv den holdning har vist sig at være.

”Der kan hurtigt sættes punktum i debatten om, hvorvidt virksomheder er nødt til at forholde sig til skat i sammenhæng med CSR. Der er ikke noget alternativ,” konkluderer han og tilføjer, at passivitet kan resultere i politisk indgriben og ridser i omdømmet til skade for forretningen.

Læs også: Danskerne: Skat og CSR hænger sammen

”Virksomhederne kan ikke smyge sig uden om at være åbne om deres skatteforhold. Bidrag til samfundet er også skat, derfor skal virksomhederne rapportere om det og fortælle, hvorfor de gør, som de gør. Man skal stå på mål for sine principper,” uddyber Henrik Fallesen.

Undersøgelsen baserer sig på data fra to befolkningsundersøgelser, der er gennemført i henholdsvis april og juni 2012. Data er indsamlet gennem Epinions befolkningspanel. 1.005 personer har svaret.

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025CSR.dk

Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom