Forbrugere ønsker sig virksomheder der gør en forskel, men kender ikke nogen

Forbrugerne tror ikke på virksomhederne. Samtidig synes de, virksomhederne skal gøre mere for at løse samfundsmæssige problemer.

27.09.2016

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Tre fjerdedele af Europas forbrugere siger at de prøver at støtte brands og virksomheder der vil gøre en forskel. Men beder man dem om at nævne sådan en virksomhed, kan de to tredjedele ikke komme i tanke om nogen, der lever op til den beskrivelse.

Det er et af nøgleresultaterne, som blev præsenteret af de britiske analyse- og rådgivningsfirmaer GlobeScan og SustainAbility på tirsdagens første indlæg på Sustainable Brands-konferencen i København. Tallene kommer fra en undersøgelse af forbrugere i 25 lande i hele verden.

”Der er et virkelig stort mulighedsrum for virksomheder i Europa,” sagde Caroline Holme fra GlobeScan. ”Forbrugerne her vil virkelig gerne, men kender ikke virksomheder, som de tror på. Det handler grundlæggende om at skabe tillid.”

Et stort formål er bedre end CSR
Med den slags resultater vil de fleste nok gerne vide, hvordan man kan opbygge den tillid, som tilsyneladende kan give ens virksomhed og brands en markedsmæssig fordel. Det har de gode mennesker hos Globescan heldigvis også spurgt deltagerne om.

Analysen af svarene viser, at det folk går mest op i er åbenhed og ansvarlighed i forhold til miljøet, dvs. klassiske CSR-faktorer. Men at de samtidig ikke tror på, at virksomhederne kan leve op til de forventninger.

Der, hvor der til gengæld er sammenhæng mellem forventninger og tillid, er, hvis man kan vise, at virksomheden arbejder for at gøre en positiv forskel – og i øvrigt leverer et kvalitetsprodukt til en fair pris.

At man skaber arbejdspladser og er flink ved sine medarbejdere batter til gengæld ikke rigtig i det regnskab.

Forventningerne stiger
Men orker vi – som virksomheder? At finde ud af, hvad vores store ambition i verden skal være, hvordan vi skal leve op til den, hvordan vi skal få fortalt historien, om det vi gør, så omverdenen tror på den og får tillid til os?

Det er nok ikke det rigtige spørgsmål. Det er nok snarere et spørgsmål om, hvorvidt man når at komme med på det rigtige hold. Allerede nu ved vi, at store virksomheders gennemsnitlige levetid er omkring 15 år, mens den plejede at være 75 år. Overlevelse kræver altså noget andet i dag, en det gjorde engang.

Hvad det andet er, kan SustainAbilitys årlige survey af sustainability leaders give et bud på. For første gang siden det første survey i 1992, er forventingerne til den private sektor og nationale regeringer lige høje, når det handler om, hvem der forventes at gøre noget for at skabe mere bæredygtige samfund og løse verdens store problemer. Det resultat bakkes op af det årlige Edelman "Trust Barometer", som viser af 80% af deres deltagere forventer virksomheder tager ansvar for samfundsudviklingen.

Vejen til de løsninger går for resten gennem partnerskaber. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom