FN’s verdensmål vil ændre kapitalismen

Om få år vil Millenials sidde på direktørposter i virksomheder overalt på kloden. Det er et call for change, siger en af Danmarks førende branding- og kommunikationseksperter. Hør mere på CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28/3

Millenials er den brændende platform for virksomhederne, slår Flemming Møldrup, den ene af Märks stiftere, fast.

18.01.2017

CSR.dk

Millenials, generationen født mellem 1980 og start 2000’erne, vil inden for de kommende årtier overtage rorpinden i erhvervslivet og sætte sig på poster, som får afgørende betydning for virksomhedernes udvikling såvel i Danmark som globalt. De er selv skabt af en tid med store forandringer, så de er skabt til at forandre.
 
Læs mere: Program for CSR og Kommunikation 2017
 
Forandringerne kommer hurtigt, og de kommer til at komme endnu hurtigere. Disruption er ikke længere en strategi, man kan vælge for at overtage markedet, det er et grundvilkår for at overleve affødt af en accelererende proces, hvor disruptende virksomheder udkonkurreres af disruptende virksomheder. Og med FN’s Verdensmål for en bæredygtig udvikling kommer  samfundsansvarlighed til at fylde mere og mere i disruptingen.
 
Verdensmålene er benzinen, der både får bålet til at brænde og motoren til at køre. Som det højere mål for en global bæredygtig udvikling er de drivkraften for de fremsynede virksomheders innovation, og som den grundlæggende målestok for anstændighed er de ankerpladsen for virksomheder, der har en høj forretningsmoral og ser værdien i at bruge forretningen som løftestang til at skabe en bedre verden.
 
Den rigtige fortælling
Det er essensen – Reason to Believe – for Märk, der blev stiftet i 2016 som et værdidrevet partnerskab af personer med meget forskellig baggrund, men alle med en brændende lyst til at skabe meningsfuld og bæredygtig forandring. ”Vi forandrer verden én virksomhed ad gangen” er virksomhedens tagline, og med en lang portefølje af ydelser – fra strategiudvikling og ledelsesudvikling til kulturforandring og branding – er den røde tråd bevidst gjort bred, fordi de i Märk har en overbevisning om, at vi kun kommer til at se flere meningsfulde virksomheder, hvis erhvervslivet bliver bedre til at indføre en holistisk systemtænkning hele vejen rundt og nedbryder de mange fagligesiloer, en virksomhed kan bestå af.
 
Læs mere: Märk – Vi forandrer verden – en virksomhed ad gangen
 
”Vi har brugt rigtig meget tid på at lande den rigtige fortælling om, hvad Märk står for, og hvad vores plads i forhold til vores kunder skulle være,” fortæller Flemming Møldrup, den ene af Märks stiftere. Udfordringen var ikke at finde ud af, hvad de havde at byde ind med, men at finde frem til, hvordan virksomhederne kan engageres til at tage et større ansvar i forhold til bæredygtig vækst til gavn for deres medarbejdere, kunder, leverandører, partnere – og ikke mindst samfundet.
 
Gør det meningsfuldt
”Der er flere af vores kunder, som allerede har en lang række spændende CSR-tiltag, men mange af dem har svært ved få det kommunikeret ud på en vedkommende og inspirerende måde,” siger Flemming Møldrup, som i øvrigt ser det som ledelsens største udfordring at gøre hele forretningen meningsfuld. Og det handler langt fra kun om, hvordan den italesætter, at den gennem sin CSR-indsats er med til at løse en vigtig samfundsopgave. Det handler om intentionen med initiativerne og om i hvor høj grad, de hænger sammen med forretningens kerne, formål og kultur.
 
Læs mere: andre artikler af CSR LINK
 
Märks arbejdsfelt ligger mellem forretningsudvikling, ledelsesforankring, kulturforandring og branding med historiefortællingen som bindeleddet. Det er store emner for en virksomhed, og det slår nogen gange Flemming Møldrup, at virksomhederne er blinde for det store potentiale, de gennem deres CSR-indsats har skabt: ”Det er som om, de er bange for at stikke hovedet frem. Men vi er ikke født rene, og vi har brug for fakkelbærere, som viser vejen for os andre med en positiv og langsigtet tilgang, og som tør gøre det velvidende, at de også har fejl. For det har alle virksomheder.”
 
Den brændende platform
Millenials er den brændende platform for virksomhederne, slår Flemming Møldrup fast: ”Det er nu, Millenials sætter dagsordenen. Som jobkandidater skal virksomhederne virkelig gøre sig umage for at kunne tiltrække dem, og der er lønnen ikke længere det eneste salgsargument. For Millenials er det slet ikke attraktivt at være ansat i en virksomhed, der ikke har styr på bæredygtigheden, og hvor de ikke kan efterleve deres personlige værdier. De vil have en ledelse, der inspirerer, gør dem stolte og udvikler dem. De har en brændende længsel efter, at virksomhederne tager ansvar, inspirerer verden til at tage ansvar og åbent fortæller om deres bæredygtighedsindsats. Forventningerne kommer fra flere sider -  både forbrugere og medarbejdere – men også investorerne.”
 
Virksomhederne er den største driver for forandring, siger Flemming Møldrup, og hele verden vender sig mod erhvervslivet for få løsningerne til at opfylde Verdensmålene. For Märk findes frontløberne i forhold til ”impact business”, virksomheder der bruger kerneforretningen som løftestang til at skabe samfundsværdi, allerede: B Corp - det internationale fællesskab og certificeringsordning i samfundsansvarlighed og bæredygtighed – med frontløbervirksomheder som Patagonia, Ben & Jerry’s, Kickstarter.com, Triodos Bank blandt de certificerede, er ikke bare et tiltag for den enkelte virksomhed, det er en inspirationskraft for alle virksomheder.
 
”Bæredygtighed som begreb er på mange måder et opgør med kapitalismen, som vi kender den i dag. Profit vil og skal stadig være en drivende kraft. Men fremover vil virksomhederne også blive målt på det aftryk, de sætter på samfundet omkring dem, og det vil deres succes og brandvalue afhænge af. Så kapitalismen vil bestå, men det vil være i en helt anden form, end vi kender den i dag,” forudsiger Flemming Møldrup.
 
CSR og Kommunikation 2017
Med et stærkt line-up af kommunikationsforskere og -eksperter såvel som -håndværkere sætter CSR LINK fokus på CSR-kommunikationen i forhold til eksterne relationer og integration i forretningen. Konferencen henvender sig såvel til CSR- og kommunikationsansvarlige, der gerne vil skærpe indsatsen for at formidle de gode initiativer til verden omkring dem, som til rådgiveren, NGO’en, journalisten og CSR-nørden, som gerne vil have et indblik i “den anden side af hegnet”.
 
Læs mere: tilmeld dig her
 
Mød blandt andre

  • Jon Kiellberg, direktør og stifter, Re CPH
  • Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
  • Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
  • Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
  • Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
  • Anders Monrad Rendtorff, Global Executive, K1
  • Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
  • Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
  • Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
  • Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
  • Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
  • Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
  • Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
  • Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025CSR.dk

Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

01.07.2025

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Sustainable Career Moves - Tag næste skridt på din bæredygtige karrierevej

Drømmer du om en karriere med mere mening og bæredygtig impact?  Er du på udkig efter nye muligheder inden for ESG, CSR eller bæredygtig forretningsudvikling – enten i dit nuværende job eller i en ny rolle?

Dato

01.07.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom