Få klager over uansvarlige virksomheder

Et år efter oprettelsen af Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd har institutionen i alt modtaget fire klager. De er alle så useriøse, at de er blevet afvist øjeblikkeligt. En række NGO’er mener, at det er for besværligt at klage, men det afviser formanden for institutionen.

Mads Øvlisen, der er formand for Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd, forventer at antallet af klager til institutionen vil stige det kommende år. Foto: Privat.

09.12.2013

CSR.dk

Det var under stor pressebevågenhed at Mæglings- og klageinstitution for ansvarlig virksomhedsadfærd (MKI) blev etableret 1. november sidste år. Danmark fik et organ, som skal behandle sager om overtrædelser af OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder og sikre oprejsning til dem, der er blevet krænket af danske virksomheder.

Et år efter oprettelsen er medlemmerne af MKI dog ikke blevet stakåndede af at behandle indkomne klager. I alt fire klager er det blevet til, og alle er blevet afvist på et tidligt stadie, fordi de er mere eller mindre useriøse. For eksempel er en af klagerne indsendt af en kvinde, som mener, det er et brud på OECD’s retningslinjer, at hun er blevet fjernet fra et boligselskabs venteliste.

Formand for MKI Mads Øvlisen forklarer, at institutionen ikke på forhånd havde klare forventninger til antallet af klager, men han er dog overbevist om, at antallet vil stige efter en tilvænningsperiode.

Kort om MKI

  • Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd behandler sager om overtrædelser af OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder. Institutionen er OECD's kontaktpunkt i Danmark og skal udbrede kendskabet til retningslinjerne.
  • Mæglings- og Klageinstitutionen er en ikke-juridisk institution, hvor virksomheder, organisationer og offentlige myndigheder kan løse uoverensstemmelser om overtrædelse af for eksempel menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, internationale miljøstandarder og korruption.

”Hvis der ikke er kommet flere seriøse klager på samme tid næste år, så vil jeg være virkelig imponeret over, hvor godt danske virksomheder opfører sig”, siger Mads Øvlisen til Erhvervsmagasinet CSR.

Tidskrævende at klage
I et af referaterne fra MKI’s møder i foråret, fremgår det, at de danske NGOer finder det for resursekrævende at indsende en klage til MKI. Det er i hvert fald det svar, som 92-gruppen, der er en sammenslutning af NGO’er, har fået fra medlemmerne via en spørgeskemaundersøgelse.

Sanne Borges, der er chefkonsulent i Amnesty International og 92-gruppens repræsentant i Rådet for Samfundsansvar bekræfter, at 92-Gruppens medlemmer, finder det resursekrævende at klage til MKI.

”Det er resursekrævende for især mindre NGO’er at klage til MKI, og der er en skepsis blandt medlemmerne i forhold til, hvad der skal til for at dokumentere en klage. Vi har dog været i tæt dialog med MKI, og det virker som om, at institutionen forstår, at der er grænser for, hvor mange resurser NGO’erne kan bruge på at klage.

Øvlisen afviser
Mads Øvlisen afviser, at en resursekrævende klageprocedure skulle være årsagen til, at MKI ikke har fået en eneste seriøs klage i løbet af det første år.

”Jeg mener slet ikke, at det er for besværligt at klage. Hvis det var det, gjorde vi tingene forkert. Men det er selvfølgelig en fin balance, fordi dokumentationskravet for en klage kan variere. Blandt andet vil den påståede krænkelses grovhed være med til at bestemme, hvor stort dokumentationskravet skal være. Det vil altså bero på et skøn fra klage til klage, om behovet for dokumentation er opfyldt. Vi skal nemlig være sikre på, at vi ikke tager sager op, der har karakter af chikane”, siger Mads Øvlisen.

MKI har et budget på tre millioner årligt.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

20.08.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen sætter fokus på balanceret livsstil med nye initiativer

18.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: CO2-neutral - hvornår må man sige det?

11.08.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Klimakompensation er ikke en fribillet

07.08.2025CSR.dk

Danmarks største kyllingeproducent beskyldt for greenwashing

07.08.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Sådan får du både impact og forretningsværdi ud af ESG-kommunikationen

05.08.20253H Law

Sponseret

Velkommen til Den Grønne Lovguide

24.07.2025Klappir Nordic ApS

Sponseret

Partnerskabet mellem HUBIS og Klappir

24.07.2025MäRK

Sponseret

ESG skal mærkes – ikke markedsføres

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

26.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online