ESG-kommunikation står med fem kritiske opgaver

Hvor moden er din virksomheds arbejde med ESG-kommunikation? Ny rapport giver dig overblik til at svare på spørgsmålet.

Foto: RelationsPeople

24.06.2024

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

ESG-kommunikation flytter sig ikke med samme tempo som ESG-målsætninger og resultater. Og det handler langt fra kun om frygten for at blive anklaget for greenwashing. 

En ny rapport fra kommunikationsbureauet RelationsPeople kigger ind i ESG-kommunikations-maskinrummet i store danske virksomheder. Den er resultatet af en analyse af interviews med 16 kommunikationsansvarlige i virksomheder med en omsætning fra 600 millioner til 25 milliarder. 

Overordnet ser det ud til at rode lidt inde i det maskinrum. Men rapporten viser, at meget kan løses med klassiske kommunikationsværktøjer og ved at bygge ovenpå det arbejde, der gøres for at gøre virksomhederne klar til nye rapporteringskrav.

For selvom de interviewede taler en del om, at de vil være sikre på, at det, de siger, holder vand, så efterlader rapporten ikke læseren med det indtryk, at greenwashing i sig selv er den største udfordring, når virksomhederne skal kommunikere om ESG. 

Konklusioner og kritiske opgaver

Virkeligheden forekommer i rapporten at være lidt mere kompleks. 

Rapporten har fem hovedkonklusioner, som alle peger på en tilstand, der udfordrer kommunikationen af ESG-emner. De udfordringer svarer bureauet på ved at definere fem kritiske opgaver for ESG-kommunikation: 

  1. ESG får mere – men ufokuseret – opmærksomhed, som kan hjælpes med et afklaret narrativ og ejerskab
    Alle 16 kommunikationsansvarlige fortæller at ESG indgår i virksomhedens strategi. Alligevel synes tre fjerdedele af dem, at det er udfordrende at fokusere og prioritere i kommunikationen af ESG. 
    Den udfordring, foreslår RelationsPeople, kan løses ved at få afklaret, hvem der egentlig har opgaven og ansvaret for ESG-kommunikationen, støttet af en kernefortælling der afklarer tvivlen om fokus og prioriteringer. 
     
  2. Fri leg er afløst af regulering, og det kræver data, som også kan bruges til kommunikation
    De kommunikationsansvarlige kan sagtens mærke, hvordan mængden og dybden i kravene til ESG – også kommunikation – er vokset eksplosivt. De er bekymrede for at komme til at sige mere, end man kan dokumentere, og peger på data og dokumentation som nøglen. 

    Den kritiske opgave forbundet med at kunne dokumentere sine ESG-budskaber foreslår bureauet, at man kan løse i processen mod at blive klar til integreret rapportering, hvor dataindsamling og -beredskab får meget opmærksomhed. 
     
  3. ESG-kommunikation savner organisering – så den interne ESG-governance skal også have den opgave med
    Involveringen af kommunikationsafdelingen i kommunikationen af ESG varerier overraskende meget, med nogle virksomheder hvor kommunikationsafdelingen stort set ingen rolle spiller i kommunikationsopgaven, til at afdelingen er hovedansvarlig og har specialiserede medarbejdere. 

    RelationsPeople foreslår, at man kan sikre koordination og involvering – og muligheden for at kommunikationsfolk kan tage ansvar for ESG-kommunikationen – ved at sikre at den interne governance af ESG også dækker kommunikationsopgaven. 
     
  4. Nye lovkrav opleves som positivt bidrag - men intern kommunikation skal styrkes
    De kommunikationsansvarlige ser lovgivning som den primære drivkraft bag det øgede fokus på ESG i virksomhederne, og halvdelen udtaler sig decideret positivt om nye rapporteringskrav. Ingen er negative i deres omtale af kravene. Der er dog i tvivl om, hvorvidt deres kollegaer rigtig interesserer sig for ESG i drift og udviklingen af virksomheden, og undersøgelsen viser, at intern kommunikation halter en del efter den eksterne kommunikation af ESG.

    Det er der hårdt brug for at ændre på ifølge kommunikationsbureauet. Intern kommunikation, især direkte fra ledelsen, er et afgørende middel til at skabe retning for medarbejderne mod de strategiske mål. Også dem, der handler om ESG. 
     
  5. Der er brug for mere fokus, nyt sprog og nye formater -  så begynd at planlægge mere og bedre
    Deltagerne i undersøgelsen erkender bredt, at kommunikationsmedarbejdere skal mestre et nyt sprog have en grundlæggende forståelse for, hvad ESG handler om. Der er også ved at brede sig en opfattelse af, at man får brug for nye kommunikationsformater og -kanaler, når den selvstændige ESG-rapport forsvinder i de næste år. Men hvad, hvor og hvordan er der endnu ikke mange svar på. 

    RelationsPeople definerer den kritiske opgave på dette område som etableringen af en ESG- kommunikationsplan. Så man med gode, kendte værktøjer får koordineret og defineret, hvor, hvad, hvem og hvordan virksomhedens budskaber kan komme ud i løbet af et forretningsår.

Læs også: Derfor skal ESG-folk interessere sig for kommunikation

En ny model for modenhed i ESG-kommunikationen

Oven på analysen og anbefalingerne præsenterer RelationsPeople en modenhedsmodel for ESG-kommunikation. Den er baseret på de fem kritiske opgaver, og bureauets antagelse er, at en virksomheds ESG-kommunikation kan siges at være moden, hvis der foreligger: 

  • Afklaret ESG-narrativ og ejerskab for kommunikationsopgaven, 
  • data og dokumentation til at opfylde rapporterings- og andre kommunikationskrav, 
  • organisering af ESG-arbejdet hvor kommunikation er tænkt med ind, 
  • intern kommunikation der giver virksomhedens medarbejdere retning og 
  • en detaljeret plan for ESG-kommunikation

Modellen viser de fem kritiske opgaver, RelationsPeople mener kommunikationsansvarlige skal løse, for at indløse værdien af den ESG-indsats, virksomheden i forvejen lægger for dagen. Øverst ses potentielle triggers for at bevæge sig mellem stadier.. Foto: RelationsPeople

Der ligger i modellens trappeopbygning også en antagelse om, at opgaverne er internt afhængige af hinanden. At det er nødt til at begynde med at etablere, hvad ens kernefortælling om virksomheden og bæredygtighed er. At man herefter er nødt til at have data og organisering på plads for at være helt klar til at udføre kommunikation af ESG på et niveau, der bakker op om virksomhedens strategi og mål. 

Kommunikation skal hjælpe ESG med at skabe værdi

Hvad vil RelationsPeople med rapporten og modellen? De vil sikkert gerne sælge noget. Sådan er det altid, når rådgivere udgiver rapporter. Men rådgivere har typisk også ambitioner på sine kunders vegne. Og det gælder også her, når bureauet i rapportens forord skriver: 

Der er presserende grunde til at ESG-kommunikationsarbejdet bør udvikle sig med en vis fart. Nye lovkrav og forventninger fra andre stakerholder baner vej for ESG som en del af virksomhedens forretningsstrategi med en idé om værdiskabelse. Det kan kun lade sig gøre, hvis medarbejdere, marked og myndigheder ser og anerkender indsatsen, og det kræver strategiske kommunikation på området. Som det ser ud til, at få virksomheders er klar med i dag.

Rapporten kan downloades her.

Disclaimer: Journalisten bag artiklen er tilknyttet RelationsPeople som rådgiver og har deltaget i udarbejdelsen af rapporten.  

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: ESG-kommunikation for virksomheder

Hvordan griber man bedste ESG-kommunikation an i en verden præget af usikkerhed, polarisering og vigende interesse?

Relateret indhold

12.12.2025CSR.dk

Første straffesag om greenwashing: Kunne ikke dokumentere bæredygtighedsudsagn

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Karriere i NGOer & Fonde I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi denne gang skarpt på karrieremuligheder i NGOer og fonde.

Dato

18.12.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

18.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online på Teams