Diversitet er forretningskritisk for marketing- og bureauverdenen i 2022, mener eksperter

Forskningen taler sit tydelige sprog: Diversitet i medarbejderstaben betaler sig. Men reklamebranchen halter bagud.

23.12.2021

CSR.dk

Flere forskningsprojekter konkluderer, at diversitet har en positiv indvirkning på virksomhedernes indtjening og markedsværdi.

Det skriver Dansk Markedsføring.

En McKinsey-analyse fra 2020, baseret på en gennemgang af 1.000 virksomheder i 15 lande, fandt virksomheder med en høj grad af kønsdiversitet mere rentable end virksomheder med større uligheder. Det samme gjorde sig gældende med etnisk/kulturel diversitet.

”Manglende diversitet påvirker arbejdsmiljø, rekruttering, produkter og bundlinje. Alt. En hvilken som helst forretnings outcome bliver bedre, når diversiteten er høj. Den friktion, der opstår, når vi ikke træffer beslutninger i ekkokamre, når vi hører og lytter til forskellige holdninger og meninger, resulterer i bedre beslutninger,” siger Sheree Atcheson, der i foråret blev ansat i selskabet Valtech som Global Director of Diversity and Inclusion.

Farah Dib, medstifter af bureauet Twenty kritiserer også branchen for manglende diversitet.

”I dag er idéudvikling generelt et maskulint, kompetitivt territorium. Det er ikke nødvendigvis dårligt, men jeg mener, man bør forsøge at skabe mere velovervejede og gennemtænkte strategiske processer og kreativ produktion. At inddrage mennesker fra forskellige communities i arbejdet med brief og kreativitet kan i mine øjne være nøglen til et kreativt output, der i højere grad afspejler den virkelige verden.”

Læs også: Store virksomheder har diversitet på højde med klimainitiativerne

Også på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX) fylder diversitet mere og mere – særligt på Kreativ Kommunikation, der uddanner talenter til reklamebranchen. DMJX Kreativ Kommunikation inviterede for nyligt 30 danske bureauer til et seminar om diversitet. Kun fire bureauer dukkede dog op.

”Vi ved, at virksomheder og dermed kunder/ annoncører i stigende grad spørger ind til bureauernes diversitet, så vi tænkte, at der måtte være en interesse. I vores egen lille verden fylder det også mere og mere: Vores studerende spørger ind til diversitets-politik på bureauerne i forhold til valg af praktik-pladser. Så selv om vi ikke kunne gøre deltagelse på arrangementet gratis, så havde jeg da håbet på større interesse,” siger Jesper Hansen, der er faglig koordinator hos DMJX.

Spørger man eksperter som blandt andre Farah Dib og Sheree Atcheson, så er diversitet ligefrem forretningskritisk for bureauerne i 2022.

Farah Dib mener, at det blandt andet handler om at rekruttere anderledes. Hun opfordrer virksomhederne til at tænke ud af boksen og lede efter profiler, der ikke nødvendigvis er uddannet eller har erfaring indenfor reklameverdenen. Hvis man vil skabe reklamer, der er inkluderende, så må man have en alsidig medarbejderstab – gerne med forskellige baggrunde og med masser af livserfaring.

Hun påpeger, at det ikke kun handler om at skabe mere diversitet i medarbejderstaben, men lige så meget om at skabe en kultur, der er inkluderende. Blandt andet ved at give plads til alternative arbejdsmodeller, der harmonerer bedre med privatlivet og andre interesser eller projekter.

Artiklen peger på fem områder, man som virksomhed kan stille skarpt på, hvis man ønsker at arbejde mere aktivt med diversitet:

1.Definér, hvad du mener med diversitet. Håndtér den opgave, som du ville håndtere en brief. Taler vi køn, etnicitet, hudfarve, religion, seksualitet, handicap eller andet? Vær specifik på, hvad I taler om, og accepter, at I ikke kan det hele med det samme.

2. Se på dit bureau med data-øjne. Hvordan ser I ud? Hvad er f.eks. køns- og etnicitetsfordelingen i de enkelte afdelinger? I ledelsen? Måske er der masser af kvinder i backoffice, men ingen i ledelse, creative og strategy? Og hvordan ser det ud med løn, særlige fordele og forfremmelser? Få overblikket og se så på, hvad det billede fortæller dig.

3. Se på de fire søjler: Join, welcome, belong, thrive. Tal med dem, der rekrutterer for jer. Tænker de i diversitet? Eller kommer folk altid fra den samme talentpool? Det er ikke sikkert, at dem, du gerne vil have fingre i, overhovedet kender dig. I bureauverdenen taler man om et ”good fit”. Men hvis det betyder, at personen ligner jer, går i det samme tøj, kommer fra den samme skole eller har de samme referencerammer som jer – så er det måske grund til at lade advarselslamperne blinke.

4. Husk at bruge tid. Tid på at være mentor for unge talenter. Tid på at håndtere et mangfoldigt team, som ikke kender alle de sociale koder. Brug f.eks. lige 15 minutter mere på et møde – diverse thinking tager længere tid. Og husk at læring og feedback skal være en vane.

5. Gør karriere til en ”two way street”. Mange ledere ser – og fascineres af – medarbejdere, der råber op, er selvsikre og gør opmærksom på sig selv. Det fungerer bare ofte ikke for mennesker, som måske har evnerne, men som i forvejen har kæmpet for at komme inden for døren. Hvis du hver dag skal føle dig ”other” – som kvinde, som farvet, som ældre – og slås for at blive set af ledelsen, så mindskes mulighederne for karriereudvikling nem.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.11.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Lokal keramiker forvandler ler til 32.000 kroners nødhjælp

04.11.2025CSR.dk

Tyve års samarbejde om alt fra madspild til katastrofehjælp

04.11.2025CSR.dk

Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM

03.11.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Vores globale aftryk handler også om mennesker

30.10.2025BSR

Sponseret

How Stronger Just Transition Policies Can Enable Business Action

30.10.2025CSR.dk

Mellemlederes trivsel er belastet af høje krav

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom