DHL sender logistikeksperter til Filippinerne

Verdens største logistikkoncern DHL har sendt et hold eksperter til Filippinerne for at få den regionale lufthavn i katastrofeområdet til at fungere efter tyfonen Haiyans ødelæggelser.

Nødhjælp fra FN ankommer og gøres klar til at blive sorteret og distribueret fra Mactan Cebu-lufthavnen. Foto: DHL..

12.12.2013

CSR.dk

Logistikkoncernen DHL har sendt et disaster response-team til Filippinerne for at hjælpe med at genopbygge logistikapparatet i den regionale lufthavn Mactan Cebu. I lufthavnen skal teamet først og fremmest stå for håndteringen af al den nødhjælp, der bliver sendt via luft- eller søvejen af det internationale samfund. En vanskelig opgave, da lufthavnen sammen med den øvrige infrastruktur i området er voldsomt beskadiget efter tyfonen Haiyans hærgen i starten af november.   

Læs også: Håndterminaler forbedrer distribution af nødhjælp

DHL’s disaster response-team er særligt uddannet til at yde logistisk støtte til hjælpearbejdet i lufthavne efter en naturkatastrofe. I kølvandet på en katastrofe kan lufthavnes logistik ofte støde på flaskehalse, der forsinker leveringen af livsvigtig nødhjælp til ofrene.

”Her kan vi gøre en forskel med vores ekspertise på et afgørende punkt i hjælpeindsatsen. Og vi kan bidrage til at sikre en hurtig og organiseret håndtering af alle indgående materialer”, siger Frank Appel, der er administrerende direktør for Deutsche Post DHL.

At der er et desperat behov for basale fornødenheder, understreges af tal fra FN, der vurderer, at mere end 10 millioner filippinere er ramt, og at over 660.000 er blevet fordrevet fra deres hjem.

Opført midlertidigt lager
Sammen med andre humanitære partnere har DHL opført et midlertidigt lager i Mactan Cebu-lufthavnen, hvor disaster response-teamet sørger for hurtig læsning af nødhjælpen på lastbiler eller i helikoptere.

Da vejene i regionen er ødelagte eller blokerede, og fordi katastrofeområdet består af mange øer, har DHL desuden sørget for, at der dagligt bliver kastet 300 såkaldte ”speedballs” med basal nødhjælp ud fra helikoptere i de svært tilgængelige områder.

Globalt katastrofeberedskab siden 2005
I samarbejde med FN etablerede DHL tilbage i 2005 sit globale netværk af disaster response-teams til at støtte lufthavne i tilfælde af katastrofer.

Netværket består af mere end 400 uddannede medarbejdere, der yder frivillig, gratis logistisk støtte i lufthavne. Netværket spænder over tre regioner, Amerika, Mellemøsten-Afrika og Asien-Stillehavsområdet, for at kunne være så tæt som muligt på de ramte områder.

Læs også: DHL Express og Lufthansa donerer flytransport til Japan

Siden etableringen har teamene været indsat mere end 20 gange verden over, heraf tre gange i Filippinerne.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

02.06.2025CSR.dk

Frode Laursen skruer op for den grønne omstillingsfart

01.06.2025Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Beierholm
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København juni 2025

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

København

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København