DHL sender logistikeksperter til Filippinerne

Verdens største logistikkoncern DHL har sendt et hold eksperter til Filippinerne for at få den regionale lufthavn i katastrofeområdet til at fungere efter tyfonen Haiyans ødelæggelser.

Nødhjælp fra FN ankommer og gøres klar til at blive sorteret og distribueret fra Mactan Cebu-lufthavnen. Foto: DHL..

12.12.2013

CSR.dk

Logistikkoncernen DHL har sendt et disaster response-team til Filippinerne for at hjælpe med at genopbygge logistikapparatet i den regionale lufthavn Mactan Cebu. I lufthavnen skal teamet først og fremmest stå for håndteringen af al den nødhjælp, der bliver sendt via luft- eller søvejen af det internationale samfund. En vanskelig opgave, da lufthavnen sammen med den øvrige infrastruktur i området er voldsomt beskadiget efter tyfonen Haiyans hærgen i starten af november.   

Læs også: Håndterminaler forbedrer distribution af nødhjælp

DHL’s disaster response-team er særligt uddannet til at yde logistisk støtte til hjælpearbejdet i lufthavne efter en naturkatastrofe. I kølvandet på en katastrofe kan lufthavnes logistik ofte støde på flaskehalse, der forsinker leveringen af livsvigtig nødhjælp til ofrene.

”Her kan vi gøre en forskel med vores ekspertise på et afgørende punkt i hjælpeindsatsen. Og vi kan bidrage til at sikre en hurtig og organiseret håndtering af alle indgående materialer”, siger Frank Appel, der er administrerende direktør for Deutsche Post DHL.

At der er et desperat behov for basale fornødenheder, understreges af tal fra FN, der vurderer, at mere end 10 millioner filippinere er ramt, og at over 660.000 er blevet fordrevet fra deres hjem.

Opført midlertidigt lager
Sammen med andre humanitære partnere har DHL opført et midlertidigt lager i Mactan Cebu-lufthavnen, hvor disaster response-teamet sørger for hurtig læsning af nødhjælpen på lastbiler eller i helikoptere.

Da vejene i regionen er ødelagte eller blokerede, og fordi katastrofeområdet består af mange øer, har DHL desuden sørget for, at der dagligt bliver kastet 300 såkaldte ”speedballs” med basal nødhjælp ud fra helikoptere i de svært tilgængelige områder.

Globalt katastrofeberedskab siden 2005
I samarbejde med FN etablerede DHL tilbage i 2005 sit globale netværk af disaster response-teams til at støtte lufthavne i tilfælde af katastrofer.

Netværket består af mere end 400 uddannede medarbejdere, der yder frivillig, gratis logistisk støtte i lufthavne. Netværket spænder over tre regioner, Amerika, Mellemøsten-Afrika og Asien-Stillehavsområdet, for at kunne være så tæt som muligt på de ramte områder.

Læs også: DHL Express og Lufthansa donerer flytransport til Japan

Siden etableringen har teamene været indsat mere end 20 gange verden over, heraf tre gange i Filippinerne.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle