DHL sender logistikeksperter til Filippinerne

Verdens største logistikkoncern DHL har sendt et hold eksperter til Filippinerne for at få den regionale lufthavn i katastrofeområdet til at fungere efter tyfonen Haiyans ødelæggelser.

Nødhjælp fra FN ankommer og gøres klar til at blive sorteret og distribueret fra Mactan Cebu-lufthavnen. Foto: DHL..

12.12.2013

CSR.dk

Logistikkoncernen DHL har sendt et disaster response-team til Filippinerne for at hjælpe med at genopbygge logistikapparatet i den regionale lufthavn Mactan Cebu. I lufthavnen skal teamet først og fremmest stå for håndteringen af al den nødhjælp, der bliver sendt via luft- eller søvejen af det internationale samfund. En vanskelig opgave, da lufthavnen sammen med den øvrige infrastruktur i området er voldsomt beskadiget efter tyfonen Haiyans hærgen i starten af november.   

Læs også: Håndterminaler forbedrer distribution af nødhjælp

DHL’s disaster response-team er særligt uddannet til at yde logistisk støtte til hjælpearbejdet i lufthavne efter en naturkatastrofe. I kølvandet på en katastrofe kan lufthavnes logistik ofte støde på flaskehalse, der forsinker leveringen af livsvigtig nødhjælp til ofrene.

”Her kan vi gøre en forskel med vores ekspertise på et afgørende punkt i hjælpeindsatsen. Og vi kan bidrage til at sikre en hurtig og organiseret håndtering af alle indgående materialer”, siger Frank Appel, der er administrerende direktør for Deutsche Post DHL.

At der er et desperat behov for basale fornødenheder, understreges af tal fra FN, der vurderer, at mere end 10 millioner filippinere er ramt, og at over 660.000 er blevet fordrevet fra deres hjem.

Opført midlertidigt lager
Sammen med andre humanitære partnere har DHL opført et midlertidigt lager i Mactan Cebu-lufthavnen, hvor disaster response-teamet sørger for hurtig læsning af nødhjælpen på lastbiler eller i helikoptere.

Da vejene i regionen er ødelagte eller blokerede, og fordi katastrofeområdet består af mange øer, har DHL desuden sørget for, at der dagligt bliver kastet 300 såkaldte ”speedballs” med basal nødhjælp ud fra helikoptere i de svært tilgængelige områder.

Globalt katastrofeberedskab siden 2005
I samarbejde med FN etablerede DHL tilbage i 2005 sit globale netværk af disaster response-teams til at støtte lufthavne i tilfælde af katastrofer.

Netværket består af mere end 400 uddannede medarbejdere, der yder frivillig, gratis logistisk støtte i lufthavne. Netværket spænder over tre regioner, Amerika, Mellemøsten-Afrika og Asien-Stillehavsområdet, for at kunne være så tæt som muligt på de ramte områder.

Læs også: DHL Express og Lufthansa donerer flytransport til Japan

Siden etableringen har teamene været indsat mere end 20 gange verden over, heraf tre gange i Filippinerne.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

26.11.2025Miljømærkning Danmark

Sponseret

85 % af HimmerLands medarbejdere er stolte af at arbejde et sted, der er svanemærket

26.11.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Lübech Living åbner ny inspirationsbutik i Aalborg

25.11.2025CSR.dk

Hvad COP30 viste: Fremskridt skabes uden for det globale fællesskab

24.11.2025CSR.dk

Forskere: Svækkede havstrømme bremser ikke den danske opvarmning

24.11.2025CSR.dk

Nyt australsk byggemateriale vil udfordre cementens plads i byggeriet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - December

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

01.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

02.12.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: ISO 27001 roadmap

Dette webinar er til dig som skal til at opbygge et Informationssikkerheds ledelsessytem (ISMS) og til dig der gerne vil certificeres.

Dato

02.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

02.12.2025

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Klimarisici og ESG i kreditvurderingen - sådan forbereder du din virksomhed

Virksomheder kan ikke længere se bort fra klimarisici og ESG-krav, når de planlægger fremtiden. Pengeinstitutter er fra 1. juli 2025 forpligtede til at inddrage ESG i deres kreditvurderinger – og det kan få direkte betydning for finansieringen.

Dato

02.12.2025

Tid

08:15

Sted

Teams