DHL sender logistikeksperter til Filippinerne

Verdens største logistikkoncern DHL har sendt et hold eksperter til Filippinerne for at få den regionale lufthavn i katastrofeområdet til at fungere efter tyfonen Haiyans ødelæggelser.

Nødhjælp fra FN ankommer og gøres klar til at blive sorteret og distribueret fra Mactan Cebu-lufthavnen. Foto: DHL..

12.12.2013

CSR.dk

Logistikkoncernen DHL har sendt et disaster response-team til Filippinerne for at hjælpe med at genopbygge logistikapparatet i den regionale lufthavn Mactan Cebu. I lufthavnen skal teamet først og fremmest stå for håndteringen af al den nødhjælp, der bliver sendt via luft- eller søvejen af det internationale samfund. En vanskelig opgave, da lufthavnen sammen med den øvrige infrastruktur i området er voldsomt beskadiget efter tyfonen Haiyans hærgen i starten af november.   

Læs også: Håndterminaler forbedrer distribution af nødhjælp

DHL’s disaster response-team er særligt uddannet til at yde logistisk støtte til hjælpearbejdet i lufthavne efter en naturkatastrofe. I kølvandet på en katastrofe kan lufthavnes logistik ofte støde på flaskehalse, der forsinker leveringen af livsvigtig nødhjælp til ofrene.

”Her kan vi gøre en forskel med vores ekspertise på et afgørende punkt i hjælpeindsatsen. Og vi kan bidrage til at sikre en hurtig og organiseret håndtering af alle indgående materialer”, siger Frank Appel, der er administrerende direktør for Deutsche Post DHL.

At der er et desperat behov for basale fornødenheder, understreges af tal fra FN, der vurderer, at mere end 10 millioner filippinere er ramt, og at over 660.000 er blevet fordrevet fra deres hjem.

Opført midlertidigt lager
Sammen med andre humanitære partnere har DHL opført et midlertidigt lager i Mactan Cebu-lufthavnen, hvor disaster response-teamet sørger for hurtig læsning af nødhjælpen på lastbiler eller i helikoptere.

Da vejene i regionen er ødelagte eller blokerede, og fordi katastrofeområdet består af mange øer, har DHL desuden sørget for, at der dagligt bliver kastet 300 såkaldte ”speedballs” med basal nødhjælp ud fra helikoptere i de svært tilgængelige områder.

Globalt katastrofeberedskab siden 2005
I samarbejde med FN etablerede DHL tilbage i 2005 sit globale netværk af disaster response-teams til at støtte lufthavne i tilfælde af katastrofer.

Netværket består af mere end 400 uddannede medarbejdere, der yder frivillig, gratis logistisk støtte i lufthavne. Netværket spænder over tre regioner, Amerika, Mellemøsten-Afrika og Asien-Stillehavsområdet, for at kunne være så tæt som muligt på de ramte områder.

Læs også: DHL Express og Lufthansa donerer flytransport til Japan

Siden etableringen har teamene været indsat mere end 20 gange verden over, heraf tre gange i Filippinerne.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

16.10.2025CSR.dk

Containerrederierne lover grønnere sejlads mens CO2-udledningerne slår rekord

14.10.2025CSR.dk

Forskere advarer om globale klimavendepunkter men ser også nye muligheder

14.10.2025CSR.dk

Tøjbjerge vokser: Ubrugt fast fashion fra Kina fylder danske genbrugspladser

14.10.2025Alexandra Instituttet

Sponseret

Fra grønne fingre til grønne strategier

13.10.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vidensdeling på tværs af grænser

09.10.2025CSR.dk

Norwegian vinder udbud om grøn indenrigsrute: Skal flyve på mindst 40 procent bæredygtigt brændstof

09.10.2025CSR.dk

Affaldsvirksomhed på Mors får skarp kritik og flere påbud for ulovlig affaldshåndtering

08.10.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Facilities Mgt leverer på Bæredygtighed

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

PwC Danmark
Webinar
Product Carbon Footprints – Turning Data into a Market Advantage

Understanding the carbon footprint of individual products is essential for companies seeking to meet customer expectations, improve transparency, and make informed strategic choices.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online