Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

Man skal passe på sit brand. Og derfor skal man tænke over, hvordan man tænker ansvarlighed ind i sin markedsføring.

Foto: 123rf.com

16.04.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Kommunikation er mange ting. Også markedsføring, hvor virksomheder kommunikerer til specifikke målgruppe med det formål at skabe opmærksomhed om virksomhedens brand og mere eller mindre subtilt at opfordre til køb af virksomhedens produkter.

Hvordan man går ansvarligt til værks, når man markedsfører, har mediebureauet Orchestra gjort sig en del tanker om, og undersøgt tilstanden for virksomheder i Danmark. 

Undersøgelsen, ”Ansvarlig markedsføring - en undersøgelse blandt 211 danske marketeers”, fra april 2024, fortæller samlet en historie om, at mange forventer, at ansvarlig markedsføring har potentiale, og at det i mange marketingafdelinger er noget, man oplever som nødvendigt at forholde sig til. Men usikkerhed i forhold til, hvordan ESG og ansvarlighed skal implementeres og mangel på kompetencer spænder ben for at kunne forløse potentialet.

”Jeg har stort set ikke oplevet en virksomhed, der havde en klar strategi for, hvordan de arbejder med ESG i markedsføringen. I hvert fald ikke på både E, S og G.,” siger Sandra Olsen, strategy director og partner hos Orchestra, i en artikel i Markedsføring ved lanceringen af undersøgelsen i sommeren 2024.

Sandra Olsen fremhæver, at manglen på strategi gør det meget svært at handle på. Og så halter det nok også lidt med oversættelsen af, hvad bæredygtighedsarbejdet betyder for marketing. Men måske kunne man som markedsføringsperson vende bøtten?

”Vi oplever også en tilbagelænethed og passivitet hos mange marketeers. De afventer lige, hvad der sker i resten af forretningen i forhold til de krav, de skal imødekomme. Man kunne jo også vende den om i marketing og sige, at man selv oversætte, hvad bæredygtighed og ESG betyder her – man er også mest kvalificeret til det,” sagde Sandra Olsen til Markedsføring.

Undersøgelsens fire hovedkonklusioner

1. De store virksomheder går forrest på ansvarlighed
Marketeers i de større virksomheder (+100 ansatte) finder ansvarlighed og etik mere vigtigt end marketeers i de mindre virksomheder.

2. Marketeers er splittet på spørgsmålet om ansvarlig marketing 
Rundt regnet ser vi en 50/50 fordeling på, om marketeers ser ansvarlig markedsføring som et potentiale eller som et problem. Dem, der ser det som et problem mener, at ansvarlig marketing enten er ”blæst op”, ”en omkostning mere end en investering”, ”spild af tid og ressourcer”. Dem, der ser det som et potentiale mener, at ansvarlig marketing enten er ”en investering i fremtidig konkurrencekraft”, ”bliver en hygiejnefaktor inden for få år”, ”er et overset potentiale” eller ”er forretningskritisk”. Flest mener dog, at det er et potentiale.

3. Der er stor forskel på, hvilke ESG-krav der stilles til markedsføring
Næsten 50% får stillet krav til at tænke ESG ind i deres markedsføringsaktiviteter. Men de færreste har en klar strategi for hvordan ESG implementeres. 

4. Marketeers føler sig ikke klædt på til at tænke ESG i markedsføring:
Selvom 45% af marketeers får stillet ESG krav, så er det kun 27%, som føler sig klædt på til opgaven. Barriererne er:

  • mangel på uddannelse
  • dedikeret ressourcer
  • ledelsesstøtte
  • integration i arbejdsprocesser
  • konkrete værktøjer.

Undersøgelsen er udført i april 2024 i samarbejde med Norstat.

Hvad kan man - blandt andet - gøre?

Men hvad kan man egentlig gøre, hvis man gerne vil sætte ind med ansvarlig markedsføring? 

Nogle af de overvejelser kom frem under en debat på Folkemødet i 2024. Det handler f.eks. om hvor, man placerer sine annoncekroner.

I Danmark omsættes der for omkring 16 milliarder, hvoraf ca. halvdelen nu går til de store, globale tech-selskaber – og andelen forventes stadig at stige i de kommende år. 

Udfordringen med de tjenester er diskussionen om deres indsats – eller mangel på samme - for at modvirke misinformation. Derfor kan man overveje, om man skal være mere kritisk – og etiske – i hvordan man placerer sine mediekroner. Ligesom man gør med pensionsmidler. Overvejede de på Folkemødet.  

”ESG handler i sidste ende også om at udleve og passe på dit brand. Og troværdigheden i at opføre sig ordentligt er vigtigt for mange virksomheders identitet og brand. Opfører du dig ikke ordentligt, kan det give din troværdighed et hak og skade din forretning. Derfor er der en klar risiko forbundet ved ikke at være med på området her,” siger Sandra Olsen.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia