Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

Man skal passe på sit brand. Og derfor skal man tænke over, hvordan man tænker ansvarlighed ind i sin markedsføring.

Foto: 123rf.com

16.04.2025

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Kommunikation er mange ting. Også markedsføring, hvor virksomheder kommunikerer til specifikke målgruppe med det formål at skabe opmærksomhed om virksomhedens brand og mere eller mindre subtilt at opfordre til køb af virksomhedens produkter.

Hvordan man går ansvarligt til værks, når man markedsfører, har mediebureauet Orchestra gjort sig en del tanker om, og undersøgt tilstanden for virksomheder i Danmark. 

Undersøgelsen, ”Ansvarlig markedsføring - en undersøgelse blandt 211 danske marketeers”, fra april 2024, fortæller samlet en historie om, at mange forventer, at ansvarlig markedsføring har potentiale, og at det i mange marketingafdelinger er noget, man oplever som nødvendigt at forholde sig til. Men usikkerhed i forhold til, hvordan ESG og ansvarlighed skal implementeres og mangel på kompetencer spænder ben for at kunne forløse potentialet.

”Jeg har stort set ikke oplevet en virksomhed, der havde en klar strategi for, hvordan de arbejder med ESG i markedsføringen. I hvert fald ikke på både E, S og G.,” siger Sandra Olsen, strategy director og partner hos Orchestra, i en artikel i Markedsføring ved lanceringen af undersøgelsen i sommeren 2024.

Sandra Olsen fremhæver, at manglen på strategi gør det meget svært at handle på. Og så halter det nok også lidt med oversættelsen af, hvad bæredygtighedsarbejdet betyder for marketing. Men måske kunne man som markedsføringsperson vende bøtten?

”Vi oplever også en tilbagelænethed og passivitet hos mange marketeers. De afventer lige, hvad der sker i resten af forretningen i forhold til de krav, de skal imødekomme. Man kunne jo også vende den om i marketing og sige, at man selv oversætte, hvad bæredygtighed og ESG betyder her – man er også mest kvalificeret til det,” sagde Sandra Olsen til Markedsføring.

Undersøgelsens fire hovedkonklusioner

1. De store virksomheder går forrest på ansvarlighed
Marketeers i de større virksomheder (+100 ansatte) finder ansvarlighed og etik mere vigtigt end marketeers i de mindre virksomheder.

2. Marketeers er splittet på spørgsmålet om ansvarlig marketing 
Rundt regnet ser vi en 50/50 fordeling på, om marketeers ser ansvarlig markedsføring som et potentiale eller som et problem. Dem, der ser det som et problem mener, at ansvarlig marketing enten er ”blæst op”, ”en omkostning mere end en investering”, ”spild af tid og ressourcer”. Dem, der ser det som et potentiale mener, at ansvarlig marketing enten er ”en investering i fremtidig konkurrencekraft”, ”bliver en hygiejnefaktor inden for få år”, ”er et overset potentiale” eller ”er forretningskritisk”. Flest mener dog, at det er et potentiale.

3. Der er stor forskel på, hvilke ESG-krav der stilles til markedsføring
Næsten 50% får stillet krav til at tænke ESG ind i deres markedsføringsaktiviteter. Men de færreste har en klar strategi for hvordan ESG implementeres. 

4. Marketeers føler sig ikke klædt på til at tænke ESG i markedsføring:
Selvom 45% af marketeers får stillet ESG krav, så er det kun 27%, som føler sig klædt på til opgaven. Barriererne er:

  • mangel på uddannelse
  • dedikeret ressourcer
  • ledelsesstøtte
  • integration i arbejdsprocesser
  • konkrete værktøjer.

Undersøgelsen er udført i april 2024 i samarbejde med Norstat.

Hvad kan man - blandt andet - gøre?

Men hvad kan man egentlig gøre, hvis man gerne vil sætte ind med ansvarlig markedsføring? 

Nogle af de overvejelser kom frem under en debat på Folkemødet i 2024. Det handler f.eks. om hvor, man placerer sine annoncekroner.

I Danmark omsættes der for omkring 16 milliarder, hvoraf ca. halvdelen nu går til de store, globale tech-selskaber – og andelen forventes stadig at stige i de kommende år. 

Udfordringen med de tjenester er diskussionen om deres indsats – eller mangel på samme - for at modvirke misinformation. Derfor kan man overveje, om man skal være mere kritisk – og etiske – i hvordan man placerer sine mediekroner. Ligesom man gør med pensionsmidler. Overvejede de på Folkemødet.  

”ESG handler i sidste ende også om at udleve og passe på dit brand. Og troværdigheden i at opføre sig ordentligt er vigtigt for mange virksomheders identitet og brand. Opfører du dig ikke ordentligt, kan det give din troværdighed et hak og skade din forretning. Derfor er der en klar risiko forbundet ved ikke at være med på området her,” siger Sandra Olsen.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia