Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring
Man skal passe på sit brand. Og derfor skal man tænke over, hvordan man tænker ansvarlighed ind i sin markedsføring.
Foto: 123rf.com
Kommunikation er mange ting. Også markedsføring, hvor virksomheder kommunikerer til specifikke målgruppe med det formål at skabe opmærksomhed om virksomhedens brand og mere eller mindre subtilt at opfordre til køb af virksomhedens produkter.
Hvordan man går ansvarligt til værks, når man markedsfører, har mediebureauet Orchestra gjort sig en del tanker om, og undersøgt tilstanden for virksomheder i Danmark.
Undersøgelsen, ”Ansvarlig markedsføring - en undersøgelse blandt 211 danske marketeers”, fra april 2024, fortæller samlet en historie om, at mange forventer, at ansvarlig markedsføring har potentiale, og at det i mange marketingafdelinger er noget, man oplever som nødvendigt at forholde sig til. Men usikkerhed i forhold til, hvordan ESG og ansvarlighed skal implementeres og mangel på kompetencer spænder ben for at kunne forløse potentialet.
”Jeg har stort set ikke oplevet en virksomhed, der havde en klar strategi for, hvordan de arbejder med ESG i markedsføringen. I hvert fald ikke på både E, S og G.,” siger Sandra Olsen, strategy director og partner hos Orchestra, i en artikel i Markedsføring ved lanceringen af undersøgelsen i sommeren 2024.
Sandra Olsen fremhæver, at manglen på strategi gør det meget svært at handle på. Og så halter det nok også lidt med oversættelsen af, hvad bæredygtighedsarbejdet betyder for marketing. Men måske kunne man som markedsføringsperson vende bøtten?
”Vi oplever også en tilbagelænethed og passivitet hos mange marketeers. De afventer lige, hvad der sker i resten af forretningen i forhold til de krav, de skal imødekomme. Man kunne jo også vende den om i marketing og sige, at man selv oversætte, hvad bæredygtighed og ESG betyder her – man er også mest kvalificeret til det,” sagde Sandra Olsen til Markedsføring.
Undersøgelsens fire hovedkonklusioner
1. De store virksomheder går forrest på ansvarlighed
Marketeers i de større virksomheder (+100 ansatte) finder ansvarlighed og etik mere vigtigt end marketeers i de mindre virksomheder.
2. Marketeers er splittet på spørgsmålet om ansvarlig marketing
Rundt regnet ser vi en 50/50 fordeling på, om marketeers ser ansvarlig markedsføring som et potentiale eller som et problem. Dem, der ser det som et problem mener, at ansvarlig marketing enten er ”blæst op”, ”en omkostning mere end en investering”, ”spild af tid og ressourcer”. Dem, der ser det som et potentiale mener, at ansvarlig marketing enten er ”en investering i fremtidig konkurrencekraft”, ”bliver en hygiejnefaktor inden for få år”, ”er et overset potentiale” eller ”er forretningskritisk”. Flest mener dog, at det er et potentiale.
3. Der er stor forskel på, hvilke ESG-krav der stilles til markedsføring
Næsten 50% får stillet krav til at tænke ESG ind i deres markedsføringsaktiviteter. Men de færreste har en klar strategi for hvordan ESG implementeres.
4. Marketeers føler sig ikke klædt på til at tænke ESG i markedsføring:
Selvom 45% af marketeers får stillet ESG krav, så er det kun 27%, som føler sig klædt på til opgaven. Barriererne er:
- mangel på uddannelse
- dedikeret ressourcer
- ledelsesstøtte
- integration i arbejdsprocesser
- konkrete værktøjer.
Undersøgelsen er udført i april 2024 i samarbejde med Norstat.
Hvad kan man - blandt andet - gøre?
Men hvad kan man egentlig gøre, hvis man gerne vil sætte ind med ansvarlig markedsføring?
Nogle af de overvejelser kom frem under en debat på Folkemødet i 2024. Det handler f.eks. om hvor, man placerer sine annoncekroner.
I Danmark omsættes der for omkring 16 milliarder, hvoraf ca. halvdelen nu går til de store, globale tech-selskaber – og andelen forventes stadig at stige i de kommende år.
Udfordringen med de tjenester er diskussionen om deres indsats – eller mangel på samme - for at modvirke misinformation. Derfor kan man overveje, om man skal være mere kritisk – og etiske – i hvordan man placerer sine mediekroner. Ligesom man gør med pensionsmidler. Overvejede de på Folkemødet.
”ESG handler i sidste ende også om at udleve og passe på dit brand. Og troværdigheden i at opføre sig ordentligt er vigtigt for mange virksomheders identitet og brand. Opfører du dig ikke ordentligt, kan det give din troværdighed et hak og skade din forretning. Derfor er der en klar risiko forbundet ved ikke at være med på området her,” siger Sandra Olsen.