Debat: Her er fem gode råd til bæredygtig markedsføring

Hvordan skal man som marketingmedarbejder favne ansvarlig markedsføring? Det kommer to direktører i branchen med et bud på i et debatindlæg.

For at kunne reklamere bæredygtige budskaber mener de to direktører, at det kan være en idé at få opbakning fra interne stakeholders. Arkivfoto..

04.08.2023

CSR.dk

”Det er ikke nyt for marketing at skulle omstille sig, men dermed ikke sagt, at det er en nem opgave. Vi har som undervisere i bæredygtig marketing oplevet, at flere marketingprofessionelle har svært ved at se, hvordan de skal komme i gang med bæredygtighedsarbejdet samtidigt med, at de skal drifte og nå kommercielle målsætninger.”

Sådan skriver Nete Green Johansen og Julie Daugaard, der er henholdsvis Growth & Sustainability Director og Executive Strategy & Growth Director hos den internationale reklame- og PR-virksomhed Dentsu, i et debatindlæg hos Markedsføring.

Derfor har de udarbejdet fem råd, der skal få ansatte i markedsføringsbranchen i gang med at blive klogere på ansvarlig reklame.

Læs også: Seks gode råd til markedsføring med bæredygtighed lige nu

Uddan dig
Det handler blandt om at tilegne sig basal viden om bæredygtighed og ESG, da Nete Green Johansen og Julie Daugaard mener, at de færreste har beskæftiget sig med området uddannelsesmæssigt.

De anbefaler derfor, at det er en god idé at opsøge en netværksgruppe eller en uddannelse, der kan give en forståelse for EU-lovgivning, verdensmål, bæredygtighed og ESG.

Afhængig af virksomhedens ESG-modenhed, som de to direktører kalder det, anbefaler de derudover, at markedsføringsmedarbejdere gennemgår brancherelevant lovgivning, konkurrencesituation og tendenser – alt sammen i bæredygtighedsmæssigt øjemed.

På den måde, kan man opnå en bedre forståelse for, hvor man kan starte i virksomheden.

Læs også: Forbrugerombudsmanden: Slækkes der på markedsføringen, kan det lede til politianmeldelse

KSPI'er og plads til udvikling
Det tredje råd går ud på at involvere relevante stakeholders, der kan skaffe mandat og give opbakning til bæredygtighedsarbejdet. Ifølge Nete Green Johansen og Julie Daugaard er det derfor en god idé at udarbejde en business case, som kan understøtte, hvorfor det er relevant at investere i ansvarlig markedsføring.

Dernæst mener de, at man skal opsætte Key Sustainability Performance Indicators – også kaldet KSPI’er. Det kan eksempelvis være gensalg af produkter og målsætninger i forbindelse med en nonprofitorganisation.

Når de er sat, handler det til slut om løbende evaluering – og give plads til udvikling.

”De færreste projekter, der relaterer sig til bæredygtighed, er perfekte fra start,” skriver Nete Green Johansen og Julie Daugaard.

- HCL

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby