Dataetik handler også om forretning

Med nyt rapporteringskrav kravler dataetik længere ind på især de store virksomheders dagsorden. Men det vigtigste er, at man får dilemmaerne frem, når man udvikler sin forretning, for nogle gange er der penge, man af dataetiske årsager ikke skal tjene.

Dataetik handler også om, hvad man vil tjene penge på. Arkivfoto. .

03.09.2021

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

De fleste af os kender en af de store historier om, hvordan persondata indsamlet online bliver solgt og brugt. Den mest spektakulære er den om konsulentvirksomheden Cambridge Analytica, som ulovligt høstede data fra Facebook og brugte dem til at påvirke det amerikanske præsidentvalg i 2016 og muligvis også Brexit-afstemningen. 

De fleste dataetiske cases er knap så spektakulære, men i takt med stigende online aktivitet ligger de fleste virksomheder også inde med stadig flere data på deres kunder, medarbejdere og andre forretningsrelationer. Og flere data åbner for nye muligheder – også kommercielt.

Der er bare det ved det, at en del af de muligheder kræver, at man går et eller to skridt længere med at bruge personlige data, end man er vant til og at lovgivningen ikke leverer tydelige svar på specifikke forslag. Det gør, at man pludselig står med dataetiske spørgsmål.

Eksempler på emner i en dataetisk politik

Erhvervsstyrelsen udsendte i december 2020 en vejledning om den lovpligtige redegørelse for dataetik med en række eksempler på, hvad en politik for dataetik kan indeholde. Det kan f.eks. være:

  • Typer data virksomheden anvender, og hvordan de tilvejebringes
  • Tredjeparters datapolitik
  • Dataetiske overvejelser i relation til, hvordan og til hvilke formål virksomheden anvender nye teknologier, herunder kunstig intelligens og machine learning
  • Træning af algoritmer og risiko for bias (forudindtagethed)
  • Dataetiske overvejelser i relation til segmentering og personalisering af produkter og tjenester
  • Intern kontrol og træning af kompetencer i dataetik
  • Hvordan beslutninger om anvendelse af data og ny teknologi er forankret i organisationen.

Nu skal dataetik med i regnskabet
For at få flere virksomheder til konkret og dokumenteret at arbejde med dataetik, har Årsregnskabsloven fået en paragraf: 99D. Den kræver af de børsnoterede og andre store virksomheder at de i årsrapporten for 2021 kommer med en redegørelse for virksomhedens politik for dataetik.

Som de øvrige §99-artikler i loven bygger 99D på et fortæl eller forklar-princip, så man enten skal fortælle om sin politik, hvad den dækker, og hvordan man anvender den, eller man skal forklare, hvorfor man i virksomheden har valgt ikke at have en sådan politik.
De formelle krav til redegørelsen stopper til gengæld der.

”Kravene er ganske bredt formulerede og giver rigeligt rum for fortolkning. Så hvis man ikke er helt klar med politik osv. i virksomheden kan man godt skrive og forklare rundt om emnet,” sagde Marie Volby beroligende på et dialogmøde hos FSR – danske revisorer i denne uge.

”Jeg kan godt forstå, hvis virksomhederne tænker ”hvordan pokker gør vi det?”, når de ser lovkravet. Men som jeg ser 99D er den netop tænke som et brohoved til at sikre, at emnet kommer på virksomhedens dagsorden, konstaterede Johan Busse, formand for Dataetisk Råd, ved samme arrangement.

Dataetisk Råd kommer inden længe med en guide, som skal hjælpe virksomheder og organisationer med at gøre dataetikken konkret og relevant for dem. Hold øje her.

En lang proces i TDC
Lovgivningen om redegørelse for dataetik er så vidt vides den første i verden, og en af de første virksomheder i Danmark med en politik og implementeringsplan på plads er TDC.

”Vores arbejde begyndte dog ikke pga. lovgivningen, men fordi vores tidligere CEO allerede i 2018 insisterede på, at det skulle vi have styr på,” fortalte Emilie Wedell-Wedellsborg, som er chef for bæredygtighed hos TDC, i et oplæg hos FSR.

”TDC har seks millioner kundeforhold og systemer der går årtier tilbage med information, som man kan vælge at bruge på forskellig vis og tjene penge på. Det kræver til gengæld at man kan tage beslutninger om, hvad der er det rigtige at gøre og hvad der ikke er, hvis man skal bruge de data,” fortsatte hun.

De beslutninger kræver, at man har et fælles grundlag for at tage dem og vurdere rigtigt og knap så rigtigt, og det leverer TDC’s politik for dataetik med otte principper. (Se den her).

Det tog fra spæd start til bestyrelsens godkendelse den bedre del af halvandet år, at få politikken på plads i TDC, med involvering af en meget bred gruppe af medarbejdere i en proces, der både gik oppefra og ned og nedefra og op.

Siden vedtagelsen har TDC arbejdet med at få opbygget governance-strukturer og få politikken gjort levende i organisationen. I 2021 er det f.eks. et etableret indsatsområde at få anskueliggøre principperne ud i de enkelte faggrupper i virksomheden, f.eks. gennem processer og guidelines til medarbejdere og e-learning aktiviteter.

”Det skal helt ud i organisationen, hvis vi skal opdage de dataetiske udfordringer og dilemmaer, vi har, og som ellers kan være svære at få øje på,” sagde Emilie Wedell-Wedellsborg.

Der er penge, men skal lade ligge
Dataetiske overvejelser kan føre til meget konkrete beslutninger med store økonomiske konsekvenser til i en virksomhed. Ifølge Johan Busse er det der, det for alvor bliver interessant.

”Det kan gøre, at man opgiver noget, som ellers kunne have været en god forretning. Som da IBM besluttede, at de i hvert fald i en periode ikke ville udvikle teknologi til ansigtsgodkendelse, fordi de syntes at implikationerne af det var for usikre,” sagde han.
Samme overvejelser indgik – blandt andre – i TDC’s beslutning om ikke at fortsætte deres arbejde med LBS- location based services.

”Ind i mellem støder dataetikken og forretningsudviklingen sammen. Det kan opleves som ærgerligt, men vi er nødt til at have orden i penalhuset, respekt for vores kunder – og for Danmark. Et af vores politiks otte principper, som har stor genklang i vores organisation er, at vores brug af data skal stille vores kunder bedre – ikke ringere. Det kan vi godt have med i vores beslutninger om, hvor vi skal tjene vores penge,” sagde Emilie Wedell-Wedellsborg.

Bæredygtige Værdikæder

Sponseret

Opråb: Cocktail-effekten kvæler mindre virksomheder i bureaukrati

Energi Danmark A/S

Sponseret

Additionalitet i PPA’er: Betydningen af at gøre en forskel

Relateret indhold

04.03.2024CSR.dk

En både-og dom i Danish Crowns greenwashing sag

04.03.2024CSR.dk

Hotel- og mødebranchen har unikt potentiale i den grønne omstilling

19.02.2024CSR.dk

Alle landets kommuner og regioner bakker nu op om Klimaalliancen

08.02.2024CSR.dk

Jo mere bæredygtighed, jo bedre resultater

22.01.2024Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Ny top-certificering til Saint-Gobain i Danmark

17.01.2024CSR.dk

Starbucks sagsøges for vildledende markedsføring

06.12.2023CSR.dk

EU-aftale om nye krav til bæredygtige produkter på plads

28.11.2023CSR.dk

Regeringen sender trecifret millionbeløb til landets erhvervsuddannelser

Jobmarked

Se alle

Scanlux Packaging

ESG Manager til Scanlux Packaging

Som førende leverandør af branded emballage til europæisk detailhandel og e-handel, ønsker vi at intensivere vores ESG-indsatser. Derfor søger vi en engageret og erfaren ESG Manager, som vil spille en central rolle i den fortsatte udvikling og implementering af vores ESG-strategi.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

GPV

ESG Controller

Brænder du for at opbygge et ESG-miljø, hvor du får indflydelse på implementering af processer, sikre kvalitet og rettidig rapportering samt interaktion med ledere og andre stakeholdere på tværs af en global koncern?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

DSV

Compliance Manager – develop our risk management strategy

Would you like to unfold and develop your expertise within IT risk management and compliance in a large, growing and global company?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

EY

Konsulent - Sustainable Finance og Risk & Compliance (Frederiksberg)

Tænk! Hvis din karriere kunne have en varig indflydelse på dig og på verden?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.03.2024

Sustainable Business Solutions ApS

Kickstart din karriere indenfor bæredygtighed allerede i praktikperioden

Drømmer du om at arbejde med bæredygtighed og skal du eller nogen du kender i praktik i foråret eller efteråret 2024? Så kan en praktik hos Sustainable Business Solutions måske lige være sagen.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

14.03.2024

Dansk Erhverv

Dansk Erhverv søger CSR-konsulent

Dansk Erhverv søger en ny CSR-konsulent til vores CSR-team til at varetage og videreudvikle vores engagement på CSR- og ESG-området inden for medlemsservices, politisk interessevaretagelse, kommunikation, projekter og partnerskaber.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

15.01.2024

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Uddannelse
Strategisk regnskabsforståelse

Styrk din regnskabsmæssige kunnen på 3 dage. Opnå øget indsigt i måling og tolkning af finansielle nøgletal, der er centrale for en virksomheds værdiskabelse, samt grundlæggende viden om budgettering og værdimåling.

Dato

10.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

CBS Executive Fonden
Uddannelse
Agilitet Innovation og Forretningsudvikling

Lær de nyeste teorier om agilitet og få metodisk viden, som sætter dig i stand til at øge innovationskraften og forretningsudviklingen i din organisation. Kurset giver forståelse for vigtigheden og nyttigheden af fleksibilitet, dynamik og risikovillighed.

Dato

15.01.2024

Sted

CBS Executive Fonden, Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Bureau Veritas Certification
Webinar
Webinar: Har du brug for en intern eller ekstern sikkerhedsrådgiver?

Du har mulighed for at blive klogere på begrebet "sikkerhedsrådgiver", når vi afholder vores webinar den 18. januar 2024.

Dato

18.01.2024

Tid

13:15

Sted

Online

Bureau Veritas Certification
Møde
Netværksmøde: Food Waste & Loss

Gratis opstartsmøde den 31. januar 2024

Dato

31.01.2024

Tid

09:00

Sted

Bureau Veritas, Fredericia

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimahandling og Klimaregnskab i Praksis

Har du det operationelle ansvar for klimaregnskab og handlingsplaner? Så er dette hands-on kursus ideelt til at skabe overblik over klimadagsordenen, arbejde metodisk med klimadata, og udarbejde effektive klimahandlingsplaner baseret på anerkendte standarder.

Dato

29.02.2024

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Bureau Veritas Certification
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminarets 2 dage får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

04.03.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark