Danske virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk tøven

Ny måling fra PwC viser, at særligt de største virksomheder fortsætter det strategiske arbejde med bæredygtighed på trods af udsættelsen af CSRD.

Foto: 123rf.com

03.09.2025

CSR.dk

Selvom den politiske udskydelse af EU’s direktiv om bæredygtighedsrapportering (CSRD) har givet virksomheder længere tid til at tilpasse sig, holder flertallet fast i arbejdet. 

En ny pulsmåling fra PwC viser, at 76 procent af virksomheder, der er omfattet af den første bølge af CSRD, allerede arbejder med bæredygtighed som en integreret del af deres forretning. Blandt de virksomheder, der ikke er omfattet, er det 52 procent.

Undersøgelsen viser også, at 58 procent af virksomhederne i CSRD’s bølge 1 vurderer, at bæredygtighedsagendaen vil påvirke visse dele af deres forretning. 

Undersøgelsen peger samtidig på en stigende forskel i tilgangen til bæredygtighed mellem virksomheder, der er omfattet af CSRD, og dem, der ikke er. Blandt førstnævnte planlægger 36 procent at integrere bæredygtighedsrapportering i deres strategiske planlægning. Blandt de øvrige er det kun 17 procent.

"Pulsmålingen viser, at de danske virksomheder har reageret forskelligt på den politiske udskydelse af CSRD. Nogle bruger den ekstra tid til at arbejde strategisk med bæredygtighedsrapportering, mens andre er mere afventende," forklarer Carina Ohm, partner og leder af Sustainability Advisory & Assurance Services i PwC, i en pressemeddelelse.

Store virksomheder fastholder retningen

Selv om mange virksomheder afventer yderligere politiske afklaringer, vælger flere store aktører at holde fast i deres grønne ambitioner. LEGO investerer 8 milliarder kroner i bæredygtighed fra 2022 til 2025 og arbejder mod CO2-neutralitet i 2050.

”Der bliver langt hen ad vejen en større og større forventning om, at man som virksomhed opfører sig ansvarligt på de her punkter. Det vil vores ejerfamilie gerne, så vi fortsætter den rejse, vi er på, med betydelige investeringer. Det er selvfølgelig med et håb om, at på et tidspunkt positionerer det virksomheden godt og passer til vores brand”, siger Niels B. Christiansen i et interview med Børsen.

Også Royal Unibrew fortsætter investeringerne i energi- og vandbesparende løsninger. Ifølge direktør Lars Jensen handler det både om ansvar og lavere omkostninger. En nylig bøde for vildledende klimamarkedsføring ændrer ikke på ambitionerne, men vil føre til mere forsigtighed i kommunikationen.

- lhs

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle