Danske forbrugere finder ikke langsigtede klimamål overbevisende

En ny undersøgelse viser, at det er virksomhedernes grønne handlinger nu og her, der tæller i forbrugerens billede af virksomheden

04.02.2022

CSR.dk

En ny imageundersøgelse rangerer 376 virksomheders grønne image på baggrund af et panel med over 100.000 danskere. Det er analysevirksomheden Voxmeters nye klimabarometer, GREENCHECK, der står bag.

Det skriver Finans.

I bunden ligger fire velkendte danske virksomheder, der ellers alle kommunikerer, at de gør (og vil gøre) en masse gode ting for miljøet. Det drejer sig om Flying Tiger Copenhagen, FLSmidth, Nemlig.com og Danske Bank.

Voxmeters administrerende direktør Christian Stjer mener, at forbrugernes dom afspejler virksomhedernes status nu og her. Mange forbrugere finder ifølge ham ikke klimamål, der ligger et godt stykke ude i fremtiden overbevisende.

Butikskæden Flying Tiger Copenhagen vil reducere 40 procent af CO2-udledningen fra de mere end 300 millioner varer, som de sælger årligt. Undersøgelsen viser dog, at forbrugerne fokuserer mere på, at Flying Tiger sælger nogle produkter, som er meget billige, og som har en kort levetid.

Den samme problematik gør sig gældende for FLSmidth. 

”Den udfordring, vi har, er dobbelt. Folk ved ikke rigtig, hvem vi er. Og ud fra det, de ved, siger de: ”De arbejder med cement og minedrift, og det er meget forurenende industrier”. Så man bliver altid lidt straffet for at være i disse tunge industrier,” siger Wouter de Groot, bæredygtighedschef i FLSmidth.

Læs også: Greenwashing: Det er virksomhedernes eget ansvar at sætte sig grundigt ind i reglerne, påpeger ekspert

Hos nemlig.com er forbrugernes opfattelse også, at der er mere snak end egentlig handling:

”Alt hvad der handler om udbringning har en tendens til at få en dårlig klimavurdering blandt danskerne. Det rammer også Nemlig.com. De vil gerne fortælle, at det er en grøn løsning, men man ser for lidt til konkrete initiativer, hvor kunderne kan se, at virksomheden gør en forskel,” siger Christian Stjer.

Meget tyder altså på, at forbrugernes opfattelse af en virksomheds klimaindsats primært bunder i produktet og de indsatser, de kan se ske – og ikke hvad der bliver lovet engang ude i fremtiden.

Vestas er den højest rangerende danske virksomhed på listen, og vinduesproducenten Velux får den højeste score blandt byggevirksomhederne. 

To tredjedele af de adspurgte mener, at Vestas gør noget godt for miljøet, mens kun tre procent mener, at virksomheden gør noget skidt.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby