Danmarks nye klimakampagne lanceres den 1. oktober
Den danske del af den globale CO2-reducerende kampagne, 10:10, lanceres officielt for danskerne fredag den 1. oktober kl.15-18 ved en event på Niels Brock, Kultorvet i København.
Den danske del af den globale CO2-reducerende kampagne, 10:10, lanceres officielt for danskerne fredag den 1. oktober kl.15-18 ved en event på Niels Brock, Kultorvet i København.
Den globale 10:10-kampagne, der oprindeligt startede i England som en reaktion på, at verdens politikere ikke kan enes om ambitiøse klimaaftaler, har allerede spredt sig til over 40 lande.
Budskabet med 10:10 i Danmark er, at alle danskere - personer, virksomheder, organisationer og uddannelsessteder - skal arbejde sammen om at spare 10 procent af hver deres CO2 -udledning om året.
Kampagnens mål er at give endnu flere danskere troen på, at deres CO2-besparende handlinger gør en stor forskel samt at inspirere borgere, virksomheder og organisationer til at handle.
10:10 handler om, at vi alle skal være med til at skabe handling, og det gør vi bedst ved at arbejde sammen. Vi har brug for at hjælpe hinanden med at løfte klimaopgaven og derigennem lægge pres på politikerne, så klima kommer på den politiske dagsorden igen, siger formanden for 10:10 Danmark, Bettina Fellov, og fortsætter:
"Ud over at give online råd og vejledning, er det planen at søsætte konkrete 10:10-projekter i fremtiden. 10:10 håber på at kunne etablere sig i efteråret og opstarte et sekretariat i 2011, når finansieringen af 10:10-aktiviteter er på plads." - MS