Ny AI skal nudge dig til at spise grønnere

Forskere fra SDU, AU og KU vil udvikle en kunstig intelligens, der kan få forbrugere til at smide sundere og mere bæredygtige dagligvarer i deres indkøbskurve, når de handler online.

Foto: 123rf.com

16.05.2025

CSR.dk

Hvis du bruger Netflix, Spotify eller TikTok, kender du allerede til algoritmer, som baseret på dine præferencer og din tidligere adfærd kommer med forslag til, hvad du nu skal se eller høre.

For virksomhederne bag er det en genial måde at få folk til at bruge mere tid på deres tjeneste og på den måde tjene flere penge.

Men hvad nu hvis man kunne lave noget lignende til onlinesupermarkeder, ikke for at øge profitten, men for at få forbrugerne til at handle mere bæredygtigt?

Det er tanken bag forskningsprojektet Nudge2Green.

Forskere inden for software, adfærdspsykologi og bæredygtighed fra SDU, AU og KU er gået sammen med Food Organization of Denmark og firmaet Heco et al for at udvikle en kunstig intelligens, der kan nudge folk til at vælge sundere og mere bæredygtige fødevare, når de handler online.

“Vi vil gerne vise, at kunstig intelligens kan bruges til mere og andet end bare at sælge flere varer. Den kan også bruges til at gavne samfundet ved at få os alle sammen til at vælge nogle grønnere og sundere fødevarer i supermarkedet,” siger Mahyar T. Moghaddam, der er lektor i software engineering på Syddansk Universitet og leder af projektet.

“Og det skal ikke være med tvang, men med små skub, anbefalinger og information”.

Fra kvittering til anbefaling

Projektet tager udgangspunkt i Optius.app, der er udviklet af Heco et al.

Det er en app, som allerede er udbredt, og som hjælper brugerne med at få et overblik over deres dagligvareforbrug. Ideen er, at appen skal videreudvikles, så den ved hjælp af data om den enkelte bruger og om produkterne kan skubbe forbruget i en mere grøn retning.

“Fremtiden ligger i ubesværet og let at forvandle alle de elektroniske kvitteringer fra dine daglivareindkøb til smartere forbrugsvalg. Det er lige præcis, hvad vi bygger med Optius.app,” siger Benjamin Heco, Managing Partner i Heco et al.

F.eks. skal appen baseret på dine personlige præferencer kunne foreslå alternativer til klimatunge fødevarer som kød og mejeriprodukter eller usund og ultraforarbejdet mad. Det kunne også være, at den med mærkater, påmindelser eller pop-up-vinduer kan gøre opmærksom på klimaaftrykket og sundhedseffekten af forskellige fødevarer.

“Det store arbejde ligger først og fremmest i at få indsamlet en masse data. Der findes ikke i forvejen en stor database over fødevarer og deres klimaaftryk, ernæringsværdi og indhold af skadelig kemi, så det skal vi selv skabe. Dernæst skal vi prøvekøre applikationen og indsamle data om, hvilke typer af nudging der virker bedst,” siger Mahyar T. Moghaddam.

Nudging og bæredygtighedsvurderinger fra forskerne

Det bliver forskerne fra SDU, i samarbejde med Heco et al., som har ansvaret for at udvikle den algoritme, der skal drive det AI-baserede nudging-system.

Forskerne ved Aarhus Universitet (AU) står for at designe projektets nudging-strategier med afsæt i den nyeste adfærdsvidenskab.

“Madindkøb er under forandring, efterhånden som forbrugerne benytter flere forskellige kanaler, og der kommer flere digitale indkøbshjælpemidler til. Det giver os nye muligheder for at nudge forbrugerne til at træffe mere bæredygtige valg. I Nudge2Green-projektet vil vi udvikle og teste et værktøj, der fremmer bæredygtige valg – et værktøj, der er state-of-the-art og bygger på en grundig forståelse af forbrugernes madvalg,” siger professor Klaus G. Grunert fra Aarhus Universitet.

På Københavns Universitet (KU) vil forskerne lave livscyklusvurderinger for at levere det omfattende datasæt om fødevarers miljøpåvirkning.

“Vi bidrager med livscyklusvurderinger af fødevarer og understøtter dermed bestræbelserne på at nudge forbrugere mod mere bæredygtige madvalg,” siger Marianne Thomsen, professor i Bæredygtighedsvurdering ved Københavns Universitet.

Industrien er også med

Ude i industrien vil Food Organization of Denmark hjælpe med at sikre, at projektets resultater omsættes til handlingsorienteret indsigt for virksomheder i den danske fødevarebranche.

“Mange fødevarevirksomheder er generelt interesserede i at arbejde med sundhed og bæredygtighed. Men de har brug for solide, velafprøvede metoder for at sikre salget, hvis de skal skabe reel fremdrift. Vi ser frem til at bidrage med viden til den danske fødevarebranche, der giver resultater,” siger Gyda Marie Bay, chef for bæredygtig og sund mad i Food Organization of Denmark.

Projektet løber over de næste to år (2025-2027) og støttes af AgriFoodTure Partnerskabet, finansieret af Innovationsfonden og EU.

/EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bæredygtighed og digitalisering

Digitale teknologier og bæredygtighed går på den ene side hånd i hånd for at sikre grøn omstilling og effektivisering. På den anden side driver nye løsninger et øget energiforbrug. CSR.dk undersøger, hvordan man kan høste fordele og minimere ulemper. 

Relateret indhold

13.06.2025CSR.dk

Grønnere telefoner på vej med nye EU-regler

10.06.2025CSR.dk

Nyt center skal hjælpe virksomheder med at forvandle slidte produkter til ny forretning

09.06.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Middelfart Erhverv inviterede til digital Klimakamp

06.06.2025Brdr. Dahl A/S

Sponseret

Brødrene Dahl sætter CO2-tal på 70.000 varer

05.06.2025CSR.dk

Regningen stiger: Klimaskader har allerede kostet samfundet milliarder

04.06.2025CSR.dk

Klimarådet i nyt notat om klimafremskrivningen: Regeringen skal følge implementeringen tæt

03.06.2025CSR.dk

Nyt partnerskab vil bygge grønne mikronet og øge elektrificeringen

03.06.2025NRGreen ApS

Sponseret

NRGreen bygger 11 MW solcellepark med 5 MW batteri i Sorø

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Webinar
Webinar: Master AI Governance with ISO 42001

As artificial intelligence becomes a key driver of innovation, organizations must ensure their AI systems are responsible, trustworthy, and compliant.

Dato

17.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Training

Event Description

Dato

17.06.2025

Sted

Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

17.06.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Hotel Aarhus

PwC Danmark
Webinar
Transition Plan for Climate Change Mitigation

- How to Go About it?

Dato

17.06.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Etisk Handel Danmark
Kursus
Træning i: Ansvarlig indkøbspraksis – fra indkøb til impact (2025)

Fra indkøb til indflydelse: Træning i ansvarlig indkøbspraksis

Dato

17.06.2025

Tid

10:00

Sted

Etisk Handel Danmark - Overgaden Oven Vandet 10, st - København

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

18.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia