Dagligvaregiganter i fælles kamp for fair bananer
Ny landsdækkende kampagne skal få flere danskere til at vælge Fairtrade-bananer frem for de billige alternativer.
I uge 38 og 39 går Danmarks største discountkæder, Coop, Netto, Rema 1000 og Lidl, for første gang sammen i en landsdækkende kampagne for at få flere danskere til at vælge Fairtrade-bananer. Budskabet lyder: “Du får en banan. Bonden får en fair løn.” Målet er at sikre bedre vilkår for bananbønder i Latinamerika og Afrika og samtidig fremtidssikre danskernes yndlingsfrugt.
“Vi vil gerne være med til at sikre, at der også i fremtiden er bananer på hylderne, og at de mennesker, der dyrker dem, får en fair løn. Derfor er det naturligt for os at støtte op om den her kampagne”, udtalte Claus Krogh, Head of Corporate Affairs i Lidl Danmark.
Bananen er den mest solgte frugt i de danske supermarkeder, men bag den lave pris i butikkerne gemmer sig ofte lave lønninger, dårlige arbejdsvilkår og store klimamæssige udfordringer i produktionslandene. Med kampagnen vil kæderne gøre det nemt for forbrugerne at tage ansvar med et enkelt valg i frugtafdelingen.
Samarbejdet mellem de fire konkurrenter bliver betegnet som historisk og viser ifølge Fairtrade Mærket Danmark, at ansvarlighed ikke længere er et nicheprojekt, men en fælles forpligtelse.
“Det er historisk, at alle de store dagligvarekæder nu står skulder ved skulder om at opfordre danskerne til at købe Fairtrade-mærkede bananer,” sagde Camilla Erika Lerberg, direktør i Fairtrade Mærket Danmark.
Den danske kampagne kan også ses som en del af en international tendens. I Storbritannien arbejder Fairtrade Foundation sammen med store supermarkedskæder om et lignende samarbejde under navnet Shared Impact Initiative, som skal sikre langsigtede aftaler og mere stabile vilkår for bønder i blandt andet Elfenbenskysten, Ghana og Kenya.
Sidste år købte danskerne næsten 18 millioner kilo Fairtrade-bananer, og med den nye kampagne håber parterne at løfte salget yderligere.
- lhs