CSR-profilen: CSR er et stærkt konkurrenceparameter

Lige siden den danske brugsforening blev startet, har CSR været en del af bevægelsens DNA. I dag står velgørende organisationer i kø for at blive partner med COOP, som omfatter Kvickly, Dagli'Brugsen, SuperBrugsen, Irma, Fakta og C.

10.04.2012

CSR.dk

Jens Juel Jensen, informationsdirektør i Coop, mener alle virksomheder vil komme til at arbejde med CSR..

Her fortæller informationsdirektør Jens Juul Nielsen om CSR i COOP og om de mange millioner fra forbrugerne, som ruller via COOP til de velgørende organiationer og videre til gavn rundt om i verden.

Hvorfor begyndte du at interessere dig for CSR?
CSR har siden Coop blev grundlagt som en forbrugerejet virksomhed i 1896 været fundamentet for virksomheden. Dengang handlede det om at skaffe bedre basale varer til forbrugerne og skabe et alternativ til de købmænd, der dengang alene stod for salget.
Siden jeg begyndte i Coop i 1996 har CSR givet sig udtryk i mange andre former: Først og fremmest med vores indsats for at fremme økologiske varer, hvor vi i dag står for over halvdelen af det samlede salg i Danmark og er den almindelige detailvirksomhed, der har den største økologiandel i verden. Men også problemstillinger med arbejdsforhold hos vores leverandører i den 3. Verden, oplysning om sundhed og fremme af miljømærkede varer har fyldt meget.

Hvordan har COOP fornyet arbejdet med CSR de senere år?
Siden 2009 har vi systematiseret vores CSR-arbejde mere. Det er sket med planen 1-4-40. Vi gør, hvad vi kan. Vil du være med?. Her har kommunikationen spillet en central rolle lige fra udarbejdelsen af planen, hvor vi har været meget fokuseret på at gøre planen konkret og målbar for at den kan have en kommunikativ gennemslagskraft.”¨

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
Rent professionelt er CSR en væsentlig ekstra dimension, der gør det lettere at differentiere os fra vore konkurrenter. og som bliver stadigt mere væsentlig for vores omdømme.
Rent personligt er det selvfølgelig også tilfredsstillende at arbejde med at fremme noget, de fleste kan blive enige om er positivt og godt: At gøre det nemmere for os alle at leve sundere, at skabe bedre forhold for mennesker, der arbejder under helt andre forhold i den 3. Verden og at medvirke til reduktion af klima- og miljøbelastning.”

Hvad motiverer dig i dit arbejde?
At vi relativt hurtigt kan se konkrete resultater af vores arbejde, og at vi kan konstatere, at vi lige nu er inde i en mere positiv udvikling på alle væsentlig parametre, end virksomheden har været i mange, mange år.

Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Finanskrisen har ændret forbrugernes præferencer dramatisk. Alle er blevet langt mere fokuserede på lave priser. Det betyder, at vi på den ene side skal skabe et meget effektivt distributionssystem, så vi kan sælge til de laveste priser – og at vi på den anden side samtidig skal fastholde en høj profil på ansvarlighed. Og det vil vi gøre, fordi vi har det som vores vision at være Danmarks mest ansvarlige dagligvarevirksomhed. Og den vision fastholder vi selvfølgelig på trods af, at samfundskonjunkturerne ændrer sig i nogle år.


Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til den øvrige direktion, bestyrelse og aktionærer?
CSR er meget højt på dagsordenen i både bestyrelse og direktion. Det er et krav fra vores ejere, FDB og de 1,8 million medlemmer, at vi er førende på det område. Så der er den største lydhørhed og interesse for CSR i alle ledende organer i Coop.

Hvor mange penge bidrager Velgørenhedsknappen ved flaskeautomaterne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Irma og Fakta med?
I 2011 kom der godt 7,7 millioner kroner ind til Red Barnet og WWF Verdensnaturfondens arbejde. Det svarer kun til godt en procent af den emballage, vi tog retur. Så potentialet for et endnu større beløb til organisationerne er absolut til stede. Dertil kommer, at vi laver andre indsamlingsaktiviteter med organisationerne, så det årligt bliver over 10 millioner kr.
Alene i januar i år modtog vores to nuværende samarbejdspartnere, Red Barnet og Verdensnaturfonden, tilsammen 570.000 kroner. Velgørenhedsknappen indbragte Coop’s tidligere samarbejdspartnere, UNICEF Danmark og Folkekirkens Nødhjælp, godt ni millioner fra efteråret 2007 til og med 2009. Donationerne er blandt andet gået til at støtte de truede tigre og til at hjælpe børn ud af farligt arbejde i Bangladesh.

Hvilke udfordringer har du i forhold til samarbejdspartnere i velgørende organisationer?
Vi har netop forlænget vores samarbejdsaftale med vores partnere gennem de seneste to år, Red Barnet og WWF Verdensnaturfonden, med yderligere 1 år. Det er selvfølgelig udtryk for, at vi er tilfredse med samarbejdet. Den generelle udfordring for samarbejde med velgørende organisationer er at afstemme forventninger og mål på forhånd, og at der er klare aftaler for, hvem der gør hvad. Det fungerer godt. Der hvor der kan være et dilemma er mellem vores ønsker om, at de indsamlede penge i højere grad går til konkrete og kommunikerbare projekter, men jeg synes også her, at vores to samarbejdspartnere er lydhøre og imødekommende.

Hvad er din virksomheds største udfordring i forhold til CSR?
At jo mere vi gør, jo mere risikerer vi at blive udsat for det negative spørgsmål: Hvorfor gør I ikke også det eller det? Det kan være frustrerende at opleve, hvordan det bedste er det godes værste fjende. Men det får os ikke til at miste humøret eller lysten til at blive ved med at gå foran.

Hvordan har CSR ændret sig i den periode, du har arbejdet med det?
CSR spiller en større rolle og er blevet et konkurrenceparameter, som det ikke har været tidligere. Hvis ikke vi i COOP i 2009 havde iværksat ”1-4-40” planen havde vores konkurrenter halet ind på os med initiativer, som de ikke tidligere ville have taget.”

Er det korrekt at sige, at CSR-konkurrencen blandt fødevarebutikker er benhård?
Konkurrencen er over de seneste år blevet skærpet. Vi er ikke alene om det, for det har fået større betydning for forbrugernes valg af butik.

Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Alle typer af virksomheder kommer til at arbejde mere med CSR. Udfordringen bliver, at vi ikke gør det samme, men gør noget, der passer til den type virksomhed, vi er.

Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Ved at være sammen med min familie og gode venner.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

10.12.2025CSR.dk

Fra mayonnaise til hudcreme: Forskere opdager vandmændenes store potentiale

10.12.2025CSR.dk

Innovationsprojekt skal skære 15 procent af procesindustriens CO2-udledning inden 2030

08.12.2025CSR.dk

Usikre rammer står i vejen for CO2-fangst: Seks ud af ti selskaber trækker sig fra milliardpulje

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Special closing event for the Business & Human Rights Accelerator

Join us in Copenhagen on 10 December 2025-International Human Rights Day-for the special closing event of the Business & Human Rights Accelerator.

Dato

10.12.2025

Tid

13:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Event
Business & Human Rights Accelerator Networking Reception

Join us in Copenhagen on 10 December 2025 - to a networking reception of Human Rights Day - and the continued efforts of companies advancing business respect for human rights.

Dato

10.12.2025

Tid

15:00

Sted

København

Dansk Standard
Kursus
Kursus: Bliv Intern auditor – ISO 19011

På dette kursus får du en grundig introduktion til principperne for auditering, tilrettelæggelse af et auditprogram og gennemførelse af audit. Kurset baserer sig på den anerkendte standard ISO 19011 – Auditering af ledelsessystemer

Dato

11.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom