CSR-kommunikationen skal fokusere mere på stakeholder benefits

Anne Ellerup Nielsen er kommunikationsforsker med hang til dilemmaer og kommunikationsmodeller. På konferencen CSR Kommunikation 2017 d. 28/3 øser hun ud af den nyeste viden inden for CSR-kommunikation som gæstetaler i et stærkt felt af CSR kommunikatører

På CSR Kommunikation 2017 d. 28. marts præsenterer professor Anne Ellerup Nielsen en række operationelle kommunikationsmodeller.

22.03.2017

CSR.dk

Som professor med særlige opgaver ved Aarhus Universitets Center for Corporate Communication og forfatter til en lang række af artikler om emner som corporate branding, stakeholder interaction, image- og omdømmemanagement, CSR og forbrugere, strategisk kommunikation, CSR rapportering og CSR i mindre virksomheder dækker Anne Ellerup Nielsen CSR-kommunikationen noget nær 360 ° rundt. Selv den skarpeste CSR-kommunikatør vil derfor med sikkerhed kunne opnå ny indsigt og hente faglig inspiration, når hun indleder CSR LINK’s kommunikationskonference d. 28. marts.

Læs også: program for CSR Kommunikation 2017

Anne Ellerup Nielsens speciale er, hvordan CSR dilemmaer udfolder sig særligt i forhold til stakeholder dialogen. Selv om det kan forekomme bundbanalt, at interessenterne skal være i centrum for kommunikationen, trives det som disciplin ikke så godt rundt om i virksomhederne, som man skulle forvente, afslører hun.

”Vi ser meget ofte, at CSR-kommunikationen foregår på baggrund af mangelfuld analyse af den kontekst, den foregår i. Eksempelvis er det ikke sjældent, det ikke er undersøgt tilstrækkeligt, hvilke stakeholder benefits der skal kommunikeres om, hvad formålet med kommunikationen er, og hvilke medier der er bedst egnede til kommunikationen.”

Læs også: Centre for Corporate Communicaton

Mindre corporate selvpromovering – mere autencitet
Det gælder dog ikke for de mindre virksomheder, er hendes erfaring, og det tillægger hun, at de handler, som de siger. Det gør de, fordi de har større nærhed i organisationen – mere autencitet -, og for at opnå den, skal virksomheden væk fra corporate selvpromovering og over mod kommunikation, der skabes indefra gennem stærkt medarbejderskab.

”Virksomhederne skal i højere grad være opmærksomme på de værdier, deres medarbejdere har, og sætte dem i relation til de værdier, de selv har. Og de skal blive bedre til at kommunikere CSR indefra og ikke udefra; sætter virksomheden medarbejderen i centrum, får den et langt stærkere fundament for sin CSR-kommunikation, co-creation og brandidentitet.”

Tænk ud af boksen
Den dialogbaserede proces er dog en balancegang mellem poler, advarer Anne Ellerup Nielsen: ”Dilemmaerne og paradokserne befinder sig mellem de poler, som opstår med CSR, for eksempel altruisme i forhold til egoisme - kan man agere etisk og tjene penge på det? – og overkommunikation i forhold til underkommunikation – hvordan kommunikerer man, uden at ’talk’ får overhånd over ’walk’?”

Læs også: Det handler grundlæggende om transparens

Løsningen på dilemmaerne er ifølge Anne Ellerup Nielsen operationelle stakeholder modeller. For med fokus på de forskellige værdiagendaer, deres stakeholdere har – om det er medarbejderne internt, investorerne eller deres kunder eksternt – kan virksomhederne tackle deres dilemmaer operationelt i stedet for irrationelt: i en corporate centric ledet organisation befinder virksomheden sig i et lille, lukket rum, hvor kommunikationen ud til målgruppen så at sige foregår med bind for øjnene. Opererer de i stedet i forhold til stakeholder benefits, vil de tænke ud af boksen, og så vil de se deres dilemmaer i et helt andet perspektiv, slår hun fast.

Anne Ellerup Nielsens indlæg på kommunikationskonferencen har titlen ”Barrierer, dilemmaer og muligheder i CSR kommunikation - et legitimeringsperspektiv”, og hun vil her gennemgå forskellige kommunikationsmodeller og understøtte dem med praktiske eksempler. Deltagerne kan derudover få udvidet deres horisont med indlæg om ”Tendenser i CSR-kommunikation”, ”CSR-kommunikation og eksterne relationer”, ”CSR-kommunikation og integration i forretningen” og ”Råd og tips til ledelse, strategi og kommunikation”.

På konferencen kan du blandt andet møde og høre:

Jon Kiellberg, direktør og stifter, Re-Mind
Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner RelationsPeople, formand GAME og talsmand K1
Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency
 
Tilmelding her: http://www.csr-link.dk/?page_id=800

Bureau Veritas

Sponseret

Understand Climate Footprint Calculations – LCA, EPD, PEF and the GHG Protocol Explained

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.09.2025BSR

Sponseret

What’s Next? Building on a Corporate-Level Human Rights Assessment

02.09.2025Dansk Erhverv

Sponseret

EU-Kommissionen anbefaler frivillig VSME-standard til SMV’er

01.09.2025Dansk Erhverv

Sponseret

EU-kommissionen udskyder yderligere bæredygtighedskrav for bølge 1 virksomheder

28.08.2025CSRD+CO

Sponseret

Positivt overrasket: Første ESG-rapport i hus

25.08.2025CSR.dk

Nyt ESG koncept skal hjælpe kloakmestre med dokumentation

15.08.2025Troldtekt A/S

Sponseret

ESG-rapport fra Troldtekt: Nyt klimaregnskab, færre ulykker og danskundervisning i arbejdstiden

14.08.2025CSR.dk

Stort hug i EU’s bæredygtighedskrav

05.08.2025CSR.dk

Undersøgelse: Virk­som­he­der holder grøn kurs trods færre rap­por­te­rings­krav

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar September 15, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

15.09.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

Beierholm
Webinar
ESG to the point: Udvidet producentansvar - hvordan indrapporterer I emballage?

Vi oplevede stor interesse for webinaret omkring det udvidet producentansvar for engangsemballage, hvorfor vi har valgt at gentage succesen, så endnu flere virksomheder kan blive klogere på de regler, virksomheden muligvis er omfattet af. Denne gang fortæller vi også, hvorfor det udvidet producentansvar er et godt startsted for en række yderligere værdiskabende ESG- tiltag. Ud over at emballage og affaldsprodukter er centrale i klimaregnskabets Scope 3 afdeling, så skabes der vigtige data til fokus på ecodesign og cirkularitet, som kan være med til at forme ledelsesbeslutninger om strategi og innovation. Disse elementer indgår naturligvis også i både CSRD og VSME rapporteringsstandarderne.

Dato

16.09.2025

Tid

08:15

Sted

Teams