CSR-kommunikatørens dilemmaer

Hvad gør man, når shitstormen rammer, eller når en lille gruppe outsidere protesterer mod ens gode hensigter? CSR-kommunikation er kompleks og fyldt med dilemmaer. På en konference d. 28/3 stiller et bredt hold af eksperter op for at finde ind til kernen

En "tændt" Rune Jungberg, Communication & CSR Director, JYSK Nordic, på podiet på CSR LINK's kommunikationskonference i november.

11.01.2017

CSR.dk

De to spørgsmål er ikke grebet ud af den blå luft, fortæller Jens Prebensen, stiftende partner i CSR LINK, for det var nogle af de problematikker, der blev behandlet på en kommunikationskonference i november, som CSR LINK stod bag sammen med Aarhus Universitet. ”Makkerparret” gentager sammen med Kforum og K1 succesen med en opfølgende konference d. 28/3 - nu med et udvidet program, og dermed plads til mere debat, flere vinkler og mulighed for at få flere ”fisk på disken”, som Jens Prebensen formulerer det: ”Vi har meget længe gerne ville dykke ned i CSR-kommunikationen, som jo i høj grad er en betingelse for at lykkes med CSR, men samtidigt ofte er så uendeligt vanskelig og problemfyldt. Konferencen i Aarhus var et startskud, og med konferencen i marts tager vi ekstra fat med et næsten 360 ° vue”.
 
Læs mere: CSR og Kommunikation 2017
 
Er bæredygtig kommunikation en umulig mission?
Marts-konferencen, der afholdes i Aarhus Universitets lokaler i Emdrup, har et opbud på ikke mindre end 13 stærke kommunikationsprofiler og indledes med to gæstetaler om barrierer, dilemmaer og muligheder i CSR-kommunikation ud fra et legitimeringsperspektiv henholdsvis om, hvorvidt bæredygtig kommunikation slet og ret er en umulig mission.
 
For Jens Prebensen viser de to emner tydeligt, at CSR-kommunikationen ikke er at sammenligne med anden kommunikation i virksomhederne, og at der endnu er et stykke vej, før de særlige problemfelter i disciplinen er fuldt forståede.
 
”Evolutionsmæssigt er mange virksomheders kommunikation lidt forenklet skabt til at håndtere ret simple problemstillinger: der er nogle råvarer, der kommer ind, de forarbejdes, og det færdige produkt skal ud til kunderne. Og det fordrer kun en lineær, ensrettet kommunikation til interessenterne: ’send mig råvaren’, ’lav produktet’ og ’køb dette produkt’”, forklarer Jens Prebensen.

Vanskelighederne opstår, når virksomhederne bryder ud fra deres ”genetiske ophav” og med Jens Prebensens ord bliver social agent: ”Virksomheder, der tager samfundsmæssigt ansvar, blander blod med en række helt andre problemstillinger – etiske, sociale, værdimæssige – vi som individer møder, og dermed kommer de til at støde på en række dilemmaer, nogle kendt fra vores hverdag, andre helt nye. Og en ting er, hvordan man som privatperson håndterer dilemmaer, noget andet er at gøre det som virksomhed eller leder. Det er mange ikke vant til – hverken gennem deres vaner, kultur eller uddannelse”.

Læs mere: CSR LINK’s artikler i forbindelse med konferencen i Aarhus
 
En ny type virksomhedsleder – en ny type kommunikatør
For Jens Prebensen ligger svaret – lige som det gælder for evolutionen – i ”hønen og ægget”: ”CSR kunne slet ikke opstå – der ville ingen grobund være for CSR – hvis ikke samfundet havde skabt grobund og behov for en ny type virksomhedsleder, og lederne er nødt til at justere sig ind i forhold til de nye krav til virksomhederne i samfundet. Det samme gælder for CSR-kommunikatøren, som ovenikøbet skal vænne sig til sandstormen af nye kommunikationskanaler, teknologiske løsninger, grupperinger og segmenter, ja, og oveni kommer endda globaliseringen. Velkommen i orkanens øje!”.
 
Den kommende konference henvender sig således ikke kun til CSR-kommunikatøren, understreger Jens Prebensen. Alle, som gerne vil skærpe indsatsen for at formidle de gode initiativer til verden omkring dem – og nyde godt af andres erfaringer med den vanskelige CSR-kommunikation - vil på dagen kunne hente ny viden og få sig en øjenåbner, hvad enten det er rådgiveren, NGO’en, journalisten eller CSR-nørden, som gerne vil have et indblik i “den anden side af hegnet”. For ikke at glemme virksomhedslederen, tilføjer Jens Prebensen og oplyser, at CSR LINK har planer om meget mere på kommunikationsområdet.
 
Stærke cases og førende eksperter
Jon Kiellberg, direktør Re CPH og en af ophavsmændene til den nye kommunikationsforening K1, er dagens tovholder for CSR og Kommunikation 2017, som holdes i samme høje gear hele vejen igennem. På konferencen kan du således blandt andet møde:
  

  • Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
  • Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
  • Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
  • Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
  • Anders Monrad Rendtorff, Global Executive, K1
  • Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
  • Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
  • Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
  • Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
  • Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
  • Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
  • Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
  • Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency

 
Læs mere: du kan tilmelde dig her. Der er deltagerbegrænsning på 120.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

Valified
Webinar
Webinar: Gratis introduktion til ESG-rapportering

Gratis webinar med fokus på at hjælpe din virksomhed i gang med ESG-rapporteringsarbejdet

Dato

07.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom