CSR-kommunikatørens dilemmaer

Hvad gør man, når shitstormen rammer, eller når en lille gruppe outsidere protesterer mod ens gode hensigter? CSR-kommunikation er kompleks og fyldt med dilemmaer. På en konference d. 28/3 stiller et bredt hold af eksperter op for at finde ind til kernen

En "tændt" Rune Jungberg, Communication & CSR Director, JYSK Nordic, på podiet på CSR LINK's kommunikationskonference i november.

11.01.2017

CSR.dk

De to spørgsmål er ikke grebet ud af den blå luft, fortæller Jens Prebensen, stiftende partner i CSR LINK, for det var nogle af de problematikker, der blev behandlet på en kommunikationskonference i november, som CSR LINK stod bag sammen med Aarhus Universitet. ”Makkerparret” gentager sammen med Kforum og K1 succesen med en opfølgende konference d. 28/3 - nu med et udvidet program, og dermed plads til mere debat, flere vinkler og mulighed for at få flere ”fisk på disken”, som Jens Prebensen formulerer det: ”Vi har meget længe gerne ville dykke ned i CSR-kommunikationen, som jo i høj grad er en betingelse for at lykkes med CSR, men samtidigt ofte er så uendeligt vanskelig og problemfyldt. Konferencen i Aarhus var et startskud, og med konferencen i marts tager vi ekstra fat med et næsten 360 ° vue”.
 
Læs mere: CSR og Kommunikation 2017
 
Er bæredygtig kommunikation en umulig mission?
Marts-konferencen, der afholdes i Aarhus Universitets lokaler i Emdrup, har et opbud på ikke mindre end 13 stærke kommunikationsprofiler og indledes med to gæstetaler om barrierer, dilemmaer og muligheder i CSR-kommunikation ud fra et legitimeringsperspektiv henholdsvis om, hvorvidt bæredygtig kommunikation slet og ret er en umulig mission.
 
For Jens Prebensen viser de to emner tydeligt, at CSR-kommunikationen ikke er at sammenligne med anden kommunikation i virksomhederne, og at der endnu er et stykke vej, før de særlige problemfelter i disciplinen er fuldt forståede.
 
”Evolutionsmæssigt er mange virksomheders kommunikation lidt forenklet skabt til at håndtere ret simple problemstillinger: der er nogle råvarer, der kommer ind, de forarbejdes, og det færdige produkt skal ud til kunderne. Og det fordrer kun en lineær, ensrettet kommunikation til interessenterne: ’send mig råvaren’, ’lav produktet’ og ’køb dette produkt’”, forklarer Jens Prebensen.

Vanskelighederne opstår, når virksomhederne bryder ud fra deres ”genetiske ophav” og med Jens Prebensens ord bliver social agent: ”Virksomheder, der tager samfundsmæssigt ansvar, blander blod med en række helt andre problemstillinger – etiske, sociale, værdimæssige – vi som individer møder, og dermed kommer de til at støde på en række dilemmaer, nogle kendt fra vores hverdag, andre helt nye. Og en ting er, hvordan man som privatperson håndterer dilemmaer, noget andet er at gøre det som virksomhed eller leder. Det er mange ikke vant til – hverken gennem deres vaner, kultur eller uddannelse”.

Læs mere: CSR LINK’s artikler i forbindelse med konferencen i Aarhus
 
En ny type virksomhedsleder – en ny type kommunikatør
For Jens Prebensen ligger svaret – lige som det gælder for evolutionen – i ”hønen og ægget”: ”CSR kunne slet ikke opstå – der ville ingen grobund være for CSR – hvis ikke samfundet havde skabt grobund og behov for en ny type virksomhedsleder, og lederne er nødt til at justere sig ind i forhold til de nye krav til virksomhederne i samfundet. Det samme gælder for CSR-kommunikatøren, som ovenikøbet skal vænne sig til sandstormen af nye kommunikationskanaler, teknologiske løsninger, grupperinger og segmenter, ja, og oveni kommer endda globaliseringen. Velkommen i orkanens øje!”.
 
Den kommende konference henvender sig således ikke kun til CSR-kommunikatøren, understreger Jens Prebensen. Alle, som gerne vil skærpe indsatsen for at formidle de gode initiativer til verden omkring dem – og nyde godt af andres erfaringer med den vanskelige CSR-kommunikation - vil på dagen kunne hente ny viden og få sig en øjenåbner, hvad enten det er rådgiveren, NGO’en, journalisten eller CSR-nørden, som gerne vil have et indblik i “den anden side af hegnet”. For ikke at glemme virksomhedslederen, tilføjer Jens Prebensen og oplyser, at CSR LINK har planer om meget mere på kommunikationsområdet.
 
Stærke cases og førende eksperter
Jon Kiellberg, direktør Re CPH og en af ophavsmændene til den nye kommunikationsforening K1, er dagens tovholder for CSR og Kommunikation 2017, som holdes i samme høje gear hele vejen igennem. På konferencen kan du således blandt andet møde:
  

  • Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
  • Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
  • Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
  • Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
  • Anders Monrad Rendtorff, Global Executive, K1
  • Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
  • Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
  • Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
  • Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
  • Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
  • Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
  • Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
  • Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency

 
Læs mere: du kan tilmelde dig her. Der er deltagerbegrænsning på 120.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Forår 25 - Kolding

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

14.05.2025

Tid

09:00

Sted

Kolding

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR EU-aftalen om et udvidet producentansvar for tekstiler

I februar 2025 blev der indgået en foreløbig aftale mellem Rådets formandskab og repræsentanterne for Europa-Parlamentet om, at medlemsstaterne skal indføre et obligatorisk udvidet producentansvar for tekstiler. I marts blev den foreløbige aftale godkendt af Rådet og Parlamentet, men inden den formelt kan vedtages, skal den igennem en juridisk gennemlæsning.

Dato

14.05.2025

Tid

12:30

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V / Online

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

15.05.2025

Tid

08:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Cabi
Webinar
Hvordan gearer du din virksomhed til en mangfoldig medarbejdergruppe?

Mangel på arbejdskraft kalder på, at du som leder både er i stand til at ansætte og fastholde ledige fra kanten af arbejdsmarkedet, så virksomheden fortsat har nok arbejdskraft. Dette webinar giver dig viden og værktøjer til, hvordan du kan skabe de helt rette rammer, så alle medarbejdere, også dem med særlige behov, kan bidrage og trives.

Dato

15.05.2025

Tid

08:30

Sted

Online

PwC Danmark
Webinar
Mastering the New PPWR

—Unlocking Opportunities in Sustainable Packaging

Dato

15.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

15.05.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn