CSR bliver overset i Danmark

Der er for lidt fokus på værdien af CSR herhjemme, mener den socialdemokratiske erhvervsordfører Benny Engelbrecht. Han giver medierne og ikke mindst politikerne skylden.

14.06.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

En stor del af danskerne aner ikke, hvad CSR betyder, medierne beskæftiger sig for lidt med begrebet, og CSR er ikke noget vinder-tema at tage op for politikerne. 

Det var et af budskaberne fra den socialdemokratiske erhvervsordfører og business.dk-blogger Benny Engelbrecht, da han i denne uge holdt et oplæg om CSR på et debatmøde arrangeret af Corporate Citizenship.

Engelbrecht er overbevist om, at den rigtige CSR-strategi sikrer en bedre bundlinje, og derfor er han bekymret for, at den manglende fokus på virksomhedernes CSR-arbejde, udhuler værdien af indsatsen. Medierne har ifølge Benny Engelbrecht en del af skylden.

”En vis ligegyldighed”
”Katastrofen med den sammenstyrtede tekstilfabrik i Bangladesh har fået ekstremt lidt opmærksomhed herhjemme i forhold til lande som England, USA, Canada. Det vidner om, at vi ser på CSR med en vis ligegyldighed herhjemme,” konstaterede Benny Engelbrecht.

Han kritiserede også medierne for ind i mellem at være unuancerede og overdrevet kritiske i dækningen af virksomhedernes samfundsansvar.

”Jeg synes, det var urimeligt, at en virksomhed som Toms blev trukket gennem mediemøllen, da dokumentarfilmen ”Chokoladens mørke side” blev sendt for nogle år siden. Der er tale om en virksomhed, der har styr på 95 procent af sin produktion, men medierne tager fat i den lille usikkerhed, der ligger i de sidste fem procent af produktionen. Det er ikke helt fair,” pointerede Engelbrecht.

Politikere gider ikke CSR
Medierne skal dog ikke alene have skylden for danskernes manglende viden om CSR. Benny Engelbrecht erkendte også, at CSR ikke er specielt sexet for hans Christiansborg-kolleger at sætte på dagsordenen.

”CSR er ikke top of mind hos politikerne. Det er nemlig ret svært at kommunikere hurtigt og klart, hvad begrebet handler om. Det er kompliceret og kræver tid. Derfor er politikerne mere tilbøjelige til at tage temaer op, der kan kommunikeres klart med oneliners. Politikere elsker oneliners,” sagde Benny Engelbrecht med et glimt i øjet.

Og i et lokale fyldt med CSR-praktikere og CSR-kommunikatører kunne han ikke dy sig for at afslutte med en opfordring til de fremmødte

”Vi skal brede CSR-begrebet ud og tale om samfundsansvar og socialt ansvar, så alle forstår betydningen. Det er meget vigtigt at CSR ikke bliver til en intern diskussion mellem virksomhederne.”

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - April

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.04.2025

Tid

09:00

Sted

Live online (Zoom)

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Du får kommunikationsværktøjer, så du kan styrke din organisations bæredygtige profil. På den måde giver du din organisation en tydelig og troværdig stemme, der øger brandværdien og skaber en klar position over for kunder og samarbejdspartnere.

Dato

28.04.2025

Tid

10:00

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering: Fra krav til praksis

Få hands on erfaring med CSRD-bæredygtighedsrapportering

Dato

29.04.2025

Sted

Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

29.04.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams