CSR bliver overset i Danmark

Der er for lidt fokus på værdien af CSR herhjemme, mener den socialdemokratiske erhvervsordfører Benny Engelbrecht. Han giver medierne og ikke mindst politikerne skylden.

14.06.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

En stor del af danskerne aner ikke, hvad CSR betyder, medierne beskæftiger sig for lidt med begrebet, og CSR er ikke noget vinder-tema at tage op for politikerne. 

Det var et af budskaberne fra den socialdemokratiske erhvervsordfører og business.dk-blogger Benny Engelbrecht, da han i denne uge holdt et oplæg om CSR på et debatmøde arrangeret af Corporate Citizenship.

Engelbrecht er overbevist om, at den rigtige CSR-strategi sikrer en bedre bundlinje, og derfor er han bekymret for, at den manglende fokus på virksomhedernes CSR-arbejde, udhuler værdien af indsatsen. Medierne har ifølge Benny Engelbrecht en del af skylden.

”En vis ligegyldighed”
”Katastrofen med den sammenstyrtede tekstilfabrik i Bangladesh har fået ekstremt lidt opmærksomhed herhjemme i forhold til lande som England, USA, Canada. Det vidner om, at vi ser på CSR med en vis ligegyldighed herhjemme,” konstaterede Benny Engelbrecht.

Han kritiserede også medierne for ind i mellem at være unuancerede og overdrevet kritiske i dækningen af virksomhedernes samfundsansvar.

”Jeg synes, det var urimeligt, at en virksomhed som Toms blev trukket gennem mediemøllen, da dokumentarfilmen ”Chokoladens mørke side” blev sendt for nogle år siden. Der er tale om en virksomhed, der har styr på 95 procent af sin produktion, men medierne tager fat i den lille usikkerhed, der ligger i de sidste fem procent af produktionen. Det er ikke helt fair,” pointerede Engelbrecht.

Politikere gider ikke CSR
Medierne skal dog ikke alene have skylden for danskernes manglende viden om CSR. Benny Engelbrecht erkendte også, at CSR ikke er specielt sexet for hans Christiansborg-kolleger at sætte på dagsordenen.

”CSR er ikke top of mind hos politikerne. Det er nemlig ret svært at kommunikere hurtigt og klart, hvad begrebet handler om. Det er kompliceret og kræver tid. Derfor er politikerne mere tilbøjelige til at tage temaer op, der kan kommunikeres klart med oneliners. Politikere elsker oneliners,” sagde Benny Engelbrecht med et glimt i øjet.

Og i et lokale fyldt med CSR-praktikere og CSR-kommunikatører kunne han ikke dy sig for at afslutte med en opfordring til de fremmødte

”Vi skal brede CSR-begrebet ud og tale om samfundsansvar og socialt ansvar, så alle forstår betydningen. Det er meget vigtigt at CSR ikke bliver til en intern diskussion mellem virksomhederne.”

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle