CSR bliver overset i Danmark

Der er for lidt fokus på værdien af CSR herhjemme, mener den socialdemokratiske erhvervsordfører Benny Engelbrecht. Han giver medierne og ikke mindst politikerne skylden.

14.06.2013

Lasse Andersen, CSR.dk

En stor del af danskerne aner ikke, hvad CSR betyder, medierne beskæftiger sig for lidt med begrebet, og CSR er ikke noget vinder-tema at tage op for politikerne. 

Det var et af budskaberne fra den socialdemokratiske erhvervsordfører og business.dk-blogger Benny Engelbrecht, da han i denne uge holdt et oplæg om CSR på et debatmøde arrangeret af Corporate Citizenship.

Engelbrecht er overbevist om, at den rigtige CSR-strategi sikrer en bedre bundlinje, og derfor er han bekymret for, at den manglende fokus på virksomhedernes CSR-arbejde, udhuler værdien af indsatsen. Medierne har ifølge Benny Engelbrecht en del af skylden.

”En vis ligegyldighed”
”Katastrofen med den sammenstyrtede tekstilfabrik i Bangladesh har fået ekstremt lidt opmærksomhed herhjemme i forhold til lande som England, USA, Canada. Det vidner om, at vi ser på CSR med en vis ligegyldighed herhjemme,” konstaterede Benny Engelbrecht.

Han kritiserede også medierne for ind i mellem at være unuancerede og overdrevet kritiske i dækningen af virksomhedernes samfundsansvar.

”Jeg synes, det var urimeligt, at en virksomhed som Toms blev trukket gennem mediemøllen, da dokumentarfilmen ”Chokoladens mørke side” blev sendt for nogle år siden. Der er tale om en virksomhed, der har styr på 95 procent af sin produktion, men medierne tager fat i den lille usikkerhed, der ligger i de sidste fem procent af produktionen. Det er ikke helt fair,” pointerede Engelbrecht.

Politikere gider ikke CSR
Medierne skal dog ikke alene have skylden for danskernes manglende viden om CSR. Benny Engelbrecht erkendte også, at CSR ikke er specielt sexet for hans Christiansborg-kolleger at sætte på dagsordenen.

”CSR er ikke top of mind hos politikerne. Det er nemlig ret svært at kommunikere hurtigt og klart, hvad begrebet handler om. Det er kompliceret og kræver tid. Derfor er politikerne mere tilbøjelige til at tage temaer op, der kan kommunikeres klart med oneliners. Politikere elsker oneliners,” sagde Benny Engelbrecht med et glimt i øjet.

Og i et lokale fyldt med CSR-praktikere og CSR-kommunikatører kunne han ikke dy sig for at afslutte med en opfordring til de fremmødte

”Vi skal brede CSR-begrebet ud og tale om samfundsansvar og socialt ansvar, så alle forstår betydningen. Det er meget vigtigt at CSR ikke bliver til en intern diskussion mellem virksomhederne.”

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle