Creating Shared Value er hele virksomhedens sociale profil og profit

Virksomheder, som ikke tænker i et samfundsmæssig overskud, overlever ikke på sigt. For uden socialt engagement træder virksomhedens interne kultur og image ikke frem – og det er afgørende for at lykkes med kommunikationen i dag.

Shared value er som koncept bedre til at fortælle om virksomheden end CSR, mener Jon Kiellberg.

24.03.2017

CSR.dk

Det mener Jon Kiellberg, stifter og direktør for Re-Mind, der rådgiver organisationer, foreninger og virksomheder om strategisk kommunikation. D. 28/3 dirigerer han på konferencen ”CSR Kommunikation 2017” et solidt hold af eksperter med stærke holdninger til CSR-kommunikation

Læs også: konferencen CSR Kommunikation 2017

At skabe forretning på sociale udfordringer og velfærdsproblemer handler dog ikke om at give tilbage til samfundet, men om at opbygge sin forretning på at løse velfærdsudfordringer samtidig med, at det generer økonomisk vækst i virksomheden. Det er under alle omstændigheder godt for samfundet, men for også at være godt for virksomheden, skal den fortælle om det. For Jon Kiellberg rummer konceptet Creating Shared Value, CSV, mere end den traditionelle form for CSR potentialet til at styrke virksomhedens forretning gennem fortællingen.

”Mens CSR ofte er virksomhedens forlængede arm – hvor det sociale ansvar ofte er eksternt rettet - er Creating Shared Value i ligeså høj grad det interne perspektiv. I dag er det hele virksomhedens fortælling og stemme, som den bliver bedømt på. Det er ikke alene en bæredygtig businessmodel. Det bliver et overlevelsesparameter. Med andre ord integreres det sociale ansvar i forretningen, og dermed bliver det en del af fortællingen – ikke en løsrevet del af forretningen.”

Læs også: Re-Mind

Når virksomhederne går helhjertet ind Creating Shared Value, er de på en og samme tid med til at løse nogle af samfundets udfordringer, og samtidig generer de overskud til virksomheden, understreger Jon Kiellberg. Det er ikke alene med til at skabe nye innovative markeder for forretning, det er også en måde at genvinde tilliden hos forbrugerne, styrke forretningen og øge det bæredygtige sigte i samfundet.

7-trins model for integrering af kommunikationen i CSV
Som konkret eksempel nævner Jon Kiellberg den amerikanske dagligvarekæde Wallmart, som gennem fokus på at udnytte ressourcerne mere bæredygtigt har sparet 200 mio. dollars.  Et andet af hans foretrukne eksempler er Chevron, som med initiativet ’Partner Initiatives in the Niger Delta’ (PIND) har identificeret nye markedsområder og med dem nye indtjeningsmuligheder og oveni skabte en stærkere region med mindre arbejdsløshed og langt flere i beskæftigelse.

Læs også: Jon Kiellbergs fagprofil

Baseret på CSV-konceptet og de mange gode eksempler på virksomheder, der har taget konceptet til sig, har Jon Kiellberg opstillet en 7-trins model for, hvordan virksomheder ikke bare handler, men kan skabe forretning på at fortælle om deres handlinger.

1) Kommuniker om bæredygtig ageren til omverden og internt i organisationen
2) Virksomhedens værdier skal være så gennemsigtige
3) Det kan betale sig at investere i samfundsudfordringer
4) Mål på den værdi vi skaber sammen - og kommuniker det til omverden
5) Kommuniker ud fra virksomhedens interne kultur og image
6) Hav fokus på den interne CSV
7) Skab virksomhedens fortælling ud fra et samfundsmæssig og økonomisk overskud

Re-Minds kommunikationsmodel for CSV kan findes sidst i artiklen

CSR Kommunikation 2017
Konferencen CSR Kommunikation 2017, der afholdes hos Aarhus Universitets lokaler i Emdrup, København, byder på emner som ”Barrierer, dilemmaer og muligheder i CSR kommunikation - et legitimeringsperspektiv”, ”Tendenser i CSR-kommunikation set med en kommunikatørs øjne”, ”CSR-kommunikation og eksterne relationer”, ”CSR-kommunikation og integration i forretningen” og meget mere.

Læs mere om konferencen her: http://www.csr-link.dk/?page_id=1908
 
Foruden Jon Kiellberg kan du på konferencen møde og høre indlæg ved:
 
Hanne Bach, direktør for Nationalt Center for Miljø og Energi
Anne Ellerup Nielsen, Professor MSO, AU
Timme Bisgaard Munk, direktør, Kforum
Kasper Westphal Pedersen, Director Corporate Communications, Rambøll
Anders Monrad Rendtorff, Associate Partner RelationsPeople, formand GAME og talsmand K1
Flemming Møldrup, Creative advisor & Keynote speaker, Märk
Stine Hove Marsling, Corporate Communication, Branding & CSR, Danske Spil
Dorte Eckhoff, Head of Corporate Responsibility, Danske Bank
Kim Rahbek Hansen, CEO, Sticks’n’Sushi
Heidi Rottbøll Andersen, Founding Partner, Living Institute
Vibeke Hartkorn, Kommunikationsrådgiver, Vibeke Hartkorn Kommunikation
Kristoffer Hvidsteen, Sustainability Lead, Accenture
Sandja Brügmann, Founder og CEO, Refresh Agency
 
Tilmelding her: http://www.csr-link.dk/?page_id=800

Re-Minds kommunikationsmodel for CSV

1) Kommunikation er ikke i dag, hvordan virksomheden kommunikerer sit sociale ansvar til omverden. Det er virksomhedens konkrete sociale og bæredygtige ageren til omverden og internt i organisationen.

2) Virksomhedens værdier skal være så gennemsigtige, at de kan kommunikeres uden forbehold i alle led af virksomheden – internt såvel til omverden.

3) Det kan betale sig at investere i samfundsudfordringer. Det kræver forbrugerne og medarbejderne i stigende grad. De stiller krav til hele virksomhedens omdømme og legitimitet – udadtil og indadtil.

4) Hvordan måler vi på den værdi vi skaber sammen - og hvordan kommunikerer vi det til omverden. Den værdiskabelse som deles internt og eksternt i organisationen skal gennemsyre virksomheden eller organisationens gennemgående storytelling. At værdiskabelsen både afspejler virksomhedens kultur og identitet og samtidig image i det omkringliggende samfund.

5) Virksomhedens interne kultur og image udadtil er afgørende parametre for kommunikationen i dag. Virksomhedens skal kigge alle led i virksomheden igennem. Hvordan kan den blive mere bæredygtig, bedre forhold for medarbejderne og samtidig styrke forretningen udadtil. Det er hele virksomhedens stemme til offentligheden.

6) Hav fokus på den interne CSV såvel som den eksterne del af kommunikationen (som i hvad gør vi for vores medarbejderes comitment til organisationens kerneværdier (indefra og ud) og hvad identificerer vore stakeholdere vores organisation med (ude fra og ind)

7) Hvordan skaber virksomheden fortællinger (internt såvel som eksternt) i at skabe et samfundsmæssig og økonomisk overskud, så andre virksomheder kan lade sig inspirere - ikke for at promovere selv selv men styrke den bæredygtige, sociale og økonomiske værdiskabelse i samfundet.

Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Ny ISO-standard skal hjælpe fødevarevirksomheder med at reducere madspild

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
UN Global Compact Network Denmark
Webinar
SBT Sector Exchanges: Buildings

In this sector-specific session participants will have the opportunity to go deeper into questions and opportunities regarding the building sector and the SBTi methodology and approach.

Dato

15.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Regulations, Reporting, and Target Setting

Join our upcoming 2025 Webinar Series: As the first webinar in the series, this session will help participants to understand what the latest regulations and requirements mean for their approach to Scope 3 over the short, medium, and long term. Insights from influential bodies, in addition to business case studies, will demonstrate how aligning with the needs of these key stakeholders can justify investment into more effective data collection, stronger collaboration within value chains, and greater transparency in reporting.

Dato

16.10.2025

Tid

15:00

Sted

Online

JUC SERVICE ApS
Kursus
Sorghåndtering på arbejdspladsen

Dette kursus giver dig konkrete værktøjer til at håndtere sorg i arbejdslivet – både som leder og kollega.

Dato

20.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V

Dansk Standard
Kursus
Arbejdsmiljøledelse - ISO 45001 Diplomkursus

På dette to-dages kursus præsenteres du for indholdet i ISO 45001:2023 standarden og lærer samtidig, hvordan de enkelte krav tolkes og anvendes i praksis.

Dato

21.10.2025

Sted

Kosmopol, Fiolstræde 44, 1171 København K

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtig forretningsforståelse

Få et 360 graders blik på bæredygtighedsverdenen. Opnå et stærkt fundament af viden, indsigter og værktøjer til at arbejde med den grønne omstilling i din virksomhed. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

DTU
Efteruddannelse
Bæredygtig virksomhedsudvikling

På dette kursus arbejder vi med integration af bæredygtighed i virksomheders strategi og målsætning, værdikæder og miljøledelsessystemer.

Dato

21.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup