Coop er kongen af bæredygtige brands

Kan 7.400 forbrugere tage fejl? Ikke når de i tre ud af de sidste fire år kører Coop som det mest bæredygtige brand i Danmark.

05.04.2019

CSR.dk

Sustainable Brand Index beder hvert år tusindvis af forbrugere om at tage stilling til hvor bæredygtige de synes mere end 200 brands på det danske marked er. Resultatet er rangeringer i 16 brancher og en overordnet top 10. 

Den helt store vinder er i 2019 - som i 2016 og 2018 - supermarkedsbrandet Coop. 

"Vi er meget glade og stolte af at blive udnævnt af de danske forbrugere som Danmarks mest bæredygtige brand," sagde Jens Visholm, som repræsenterede Coop Danmarks direktion ved modtagelsen af prisen ved priseventen d. 4. april 2019. 

"Hvad er det I kan, som gør at I vinder igen?", spurgte Erik Elvingsson Hedén, som er direktør for SB Insight, som står bag analysen. 

"Der er ikke nogen trylleformular, jeg kan dele med jer. Det er resultatet af mange års arbejde, udført af dygtige medarbejder og i samarbejde med dygtige partnere - især blandt vores leverandører. Det er også vigtigt, at arbejdet med bæredygtighed ikke er drevet som en marketingkampagne, men som en kontinuerlig og prioriteret ledelsesindsats," forklarede Jens Visholm.

Et eksempel på hvor integreret bæredygtighed er i ledelsen af Coop er at virksomheden for nogle år siden etablerede en bæredygtighedskomité som organisatorisk er placeret på samme niveau som deres investeringskomité. 

Desuden fremhævede Jens Visholm at supermarkedsbranchens generelt høje niveau inden for bæredygtighed gjorde alle dygtigere. Det underbygges i høj grad af årets ranking, hvor otte virksomheder i top 20 er supermarkeder. 

Årets top 10 er her: 

1. Coop

2. Rema 1000

3. Thise

4. Lego

5. Superbrugsen

6. Tesla

7. IKEA

8. Urtekram

9. Irma

10. Friland

Man kan læse meget mere - også om forbrugernes holdninger og tendenser i betalingsvillighed og meget andet her

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle