Certificeringer skal være forandringsværktøjer

Der kommer flere og flere mærker på markedet i Danmark, som alle vil dokumentere, hvor godt, korrekt, miljøvenligt, bæredygtigt etc. et produkt er fremstillet. Men hvor troværdige er de egentlig? Og hvordan kan deres potentiale udnyttes bedst? Det søger to forfattere at svare på i en ny håndbog.

Mærk din forretning er på gaden nu, naturligvis Svanemærket og trykt på FSC-mærket papir fra ansvarlige kilder..

25.05.2018

Anders Kampmann, CSR.dk

Vegan, The Green Key, FSC, Svanemærket, Den blå krans, Fairtrade, EU's Grønne Blad og mange andre. Det danske forbrugsvaremarked rummer efterhånden en lang række forskellige mærker, der som en certificeringsordnings synlige stempel skal påvise at det givne produkt er vegansk, allergivenligt, bæredygtigt, miljøvenligt fremstillet, økologisk eller noget helt fjerde.

Læs også: En CSR-certificering giver et solidt ledelsessystem

”Vi vil gerne bygge bro mellem mærkerne, virksomhederne, forbrugerne og de relevante myndigheder”, forklarer Jakob Zeuthen om bogprojektet. Foto: Dansk Erhverv.

Men hvilken værdi har de mærker egentlig? Er de pålidelige, transparente, relevante? Og har de en effekt på samfundet omkring dem?

Det har de to forfattere Jakob Zeuthen og Lars Ludvigsen givet deres bud på en status over i bogen ”Mærk din forretning – Håndbog i strategisk brug af mærker”, som netop er udkommet. I bogen gennemgår Zeuthen og Ludvigsen i alt 51 forskellige mærker, heraf 15 med oprindelse i Danmark, der er tilstede på produkter på det danske marked, primært i forbruger- men også grossistregi.

Men slutproduktet blev faktisk et noget andet, end de to skribenter havde forestillet sig, da processen startede.

”Det var faktisk ikke meningen at vi ville lave en håndbog, men det blev det jo. Det er 2½ års arbejde, der er nu er kulmineret med en bog, der giver et indblik i mærkernes natur og hvordan de skal bruges strategisk”, siger Jakob Zeuthen og fortsætter:

”Her synes vi, at det var vigtigt at skabe en terminologi omkring troværdigheden i de her mange mærker, ikke mindst ved at udvikle en model, som giver mulighed for at vurdere og sammenligne mærkerne på et ensartet grundlag”, siger han.

Mærkerne vil få øget betydning i fremtiden. Flere af dem vil så at sige løbe fra de etablerede brands og evt. blive deres eget varemærke og certificering under én label

Jakob Zeuthen

Fordele og ulemper ved mange mærker
Han peger på, at mærkemarkedet herhjemme er vokset kraftigt i de senere år, ligesom det er blevet mere globalt. Det kan være en fordel for forbrugerne med et større udvalg af mærkede produkter, men samtidig bliver det også sværere for virksomhederne at vide, hvad de får ud af deres investering, når de vælger at gå efter at opfylde kravene i en bestemt mærkningsordning.

”Det har jo skabt noget frustration rundt omkring, fordi specielt smv’erne er i tvivl om, hvad de skal smide deres penge efter. Og som forhandler, indkøber eller personlig kunde er det også en udfordring at få overblik over alle mærkerne og deres værdi. Derfor vil vi gerne bygge bro mellem mærkerne, virksomhederne, forbrugerne og de relevante myndigheder”, forklarer Jakob Zeuthen.

Læs også: Danmark får sin første FSC-certificerede køkkenproducent

Butterfly-modellens to vinger bliver udgjort af en række elementer under de to hovedemner ’markedsværdi’ og ’troværdighed’. Illustration fra bog..

For at kunne bedømme og ikke mindst sammenligne mærkerne konkret har de to forfattere skabt et værktøj døbt ’Butterflymodellen’, der kan analysere og vurdere mærkerne ud fra fire elementer; værdier, målsætninger, kriterier og den såkaldte tematerning.

De to vigtigste parametre – sommerfuglens bærevinger – er markedsværdi og troværdighed, som hver kan inddeles i fem niveauer efter deres pointtal; fra ’meget høj’ til ’meget lav’. Den samlede vurdering viser i øvrigt, at troværdigheden i gennemsnit ligger fint – på et middel til højt niveau, men også at deres opbyggede markedsværdi er alt for lav.

Øget betydning i fremtiden
På den baggrund mener Jakob Zeuthen også, at mærkemarkedets potentiale er stort og kan udnyttes bedre i fremtiden.

”Vi vil gerne være med til at gøre mærkerne til forandringsværktøjer. Det skal bl.a. ske ved at skabe transparens omkring fx de samlede omkostninger ved at forfølge en bestemt ordning eller certificeringssystem, og klarlægge det enkelte mærkes uafhængighed – eller mangel på samme, hvis det eksempelvis er et privatmærke”, siger han og fortsætter:

Om forfatterne

Jakob Zeuthen
Har arbejdet med mærker i over 20 år; med kriterie­udvikling, certificering og bestyrelsesarbejde. Faglig baggrund som biolog og ph.d. i klimaproblemer. Miljøpolitisk chef i Dansk Erhverv siden 2010. 

Lars Ludvigsen
Har arbejdet med kommunikation i over 20 år; i de senere år med særlig interesse for bæredygtig kommunikation. Faglig baggrund som cand.mag. i litteratur, sprog og sprogrådgivning. Kommunikationsrådgiver, skribent og forfatter.

Se mere om bogen og køb den på www.maerkdinforretning.dk

”Derudover skal det også være lettere for virksomhederne at vurdere, hvor godt de forskellige mærker fungerer på forskellige markeder. De fleste mærker er meget lokalt fokuserede, hvilket vil sige at de har en høj grad af troværdighed på deres hjemmemarked, men til gengæld kan være svære at eksportere”.

Ifølge Jakob Zeuthen peger udviklingen i retning af, at mærkerne vil få øget betydning i fremtiden. Flere af dem vil så at sige løbe fra de etablerede brands og evt. blive deres eget varemærke og certificering under én label, mener han, og peger på Dansk Supermarked Groups Øgo-brand som et godt eksempel.

For at have en fod med i den udvikling har Jakob Zeuthen og hans medforfatter flere mærkeprojekter i støbeskeen. Til efteråret vil man eksempelvis udkomme med en international oversættelse af bogen på engelsk, der skal omfatte flere lokale og internationale mærker fra både Storbritannien, USA, Kina og andre dele af verdensmarkedet.

Læs også: Lyreco får svanemærket kantine

Derudover er der ambitioner om at gøre bogen til et etableret redskab for indkøbere i både detailhandelen og den offentlige sektor, også over hele verden, ligesom man gerne vil lave målrettede pjecer til forskellige brancher og afholde workshops om valg og strategisk brug af mærker.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Kursus
Fra CSRD til VSME – Skab overblik og struktur i din rapportering

Tag på kursus i EU’s nye rapporteringsdirektiv om bæredygtighed! Og kom godt i gang med CSRD-arbejdet allerede nu.

Dato

11.06.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København