Carlsberg lancerer øl med grønt image, men kritiseres for at vildlede om miljøeffekten
Ny pilsner markedsføres som et bæredygtigt gennembrud baseret på regenerativt landbrug, men eksperter advarer om, at det blot er gammel vin på nye flasker og kan forvirre forbrugerne
Foto: CONCITO
Carlsberg har netop lanceret en ny øl under navnet ”Grobund”.
Ifølge bryggeriet er den brygget på malt bygget med regenerative dyrkningsmetoder, som skal styrke jordens sundhed og mindske miljøpåvirkningen. Topchef Jacob Aarup Andersen kaldte det på Folkemødet ”en kæmpe forandring i vores tilgang" og opfordrede til udbredelse af metoden i samarbejde med landbruget.
Carlsberg har allerede sikret leverancer af 14.800 tons malt fra de tre partnere DLG, Viking Malt og Fuglsang. Det svarer til produktionen af 100 millioner liter øl og dækker ifølge selskabet cirka 40 procent af deres danske behov.
Målet er ifølge adm. direktør Peter Haahr Nielsen, at hele Carlsberg-koncernen skal overgå til regenerativt korn senest i 2040.
Gammel vin på nye flasker
På trods af de grønne ambitioner bliver lanceringen mødt med skepsis fra flere sider. Ifølge Gylle.dk minder de krav, som Carlsberg opstiller for at kalde byggen regenerativ, i høj grad om praksis i konventionelt landbrug herunder brugen af pesticider og kunstgødning. Der er heller ingen uafhængig kontrol, og leverandørerne underskriver blot en tro- og love-erklæring.
"Det vil være en smal sag for enhver konventionel korndyrker at levere regenerativt dyrket maltbyg og inkassere merprisen," lyder vurderingen i artiklen, hvor det også fremgår, at enkelte leverandører har brugt op mod otte forskellige sprøjtemidler; heriblandt PFAS-holdige midler med kendt risiko for skader på fostre.
Også Økologisk Landsforening kritiserer det nye koncept.
"Jeg mener, at det er cherry-picking, når virksomheder tager et selvstændigt element som de regenerative principper ud af økologien og bruger det som et enkelt parameter at markedsføre sig på," siger Sybille Kyed, landbrugs- og fødevarepolitisk chef i foreningen, til magasinet Økologisk Nu.
Den europæiske sammenslutning Ifoam Organics Europe bakker op og mener, at det regenerative begreb misbruges i branding og kan ende med at vildlede forbrugerne.
Carlsberg fastholder, at initiativet er en reel miljøforbedring og peger på et tæt samarbejde med landbrugets aktører om at udvikle en ny tilgang til bæredygtig råvareproduktion.
- lhs