Bilka og Folkekirkens Nødhjælp er verdensmestre i fundraising

Bilka har i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp vundet førstepladsen for verdens mest nytænkende fundraising-kampagne. Den internationale Global Award-pris blev givet for deres kampagne ’Giv en livline til Malawi’.

21.10.2014

CSR.dk

Det betaler sig at tænke ud af boksen, når det kommer til fundraising. Det har i hvert fald været tilfældet for Bilka, der i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, står bag kampagnen ’Giv en livline til Malawi’, hvor det er Bilkas egne ansatte, der er ambassadører for indsamlingen.

Brugen af de ansatte som ambassadører har nemlig medført, at Bilka, i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, vandt førstepladsen i kategorien ’Innovative Fundraising Campaign’ ved International Fundraising Congress i Holland.

Læs også: Supermarkedskunder giver 1,5 mio. kroner til syriske flygtninge

Stort engagement fra kunder, medarbejdere og leverandører
Men det er ikke kun supermarkedskædens ansatte, der har været involveret i kampagnen. Også kunder og leverandører har været engagerede i indsamlingen.

”Det har været et fantastisk redskab i kommunikationen med kunder, medarbejdere og leverandører, hvilken formodentlig også er grunden til, at samarbejdet nu også har fået international bevågenhed. Vi glæder os til at udforske nye tiltag sammen”, siger Morten Wagner, der er varehuschef i Bilka Odense og ansvarlig for Bilkas samarbejde om samfundsansvar.

Gode sundhedsforhold for kvinder i Malawi
Bilkas og Folkekirkens Nødhjælps indsamling har indtil videre rundet 16 millioner kroner. De penge, der er indsamlet, er gået til at sikre kvinder i Malawi adgang til ordentlige sundhedscentre og god ernæring. Indtil videre har flere tusinde kvinder fået hjælp.

”Resultaterne af Malawi-projektet er helt fantastiske, og at Bilka, Folkekirkens Nødhjælp og ikke mindst Bilkas kunder nu får anerkendelse for det, er jeg utrolig glad for”, siger Helene Regnell, der er CSR-chef i Dansk Supermarked, som Bilka er en del af.

Læs også: Bilka lancerer CSR-projekt

Hos Folkekirkens Nødhjælp er de også glade for den internationale anerkendelse, som kampagnen har medført.

”Vi er vanvittig stolte over, at Bilka har turde tage springet sammen med os ud i et relativt uudforsket område, hvor ikke mange endnu har haft den store succes. Med denne pris er vi blevet bekræftet i, at vi er på rette vej, siger Henriette Gejsing fra Folkekirkens Nødhjælp, der har været projektleder på samarbejdet.

-SSM

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia