Bilka og Folkekirkens Nødhjælp er verdensmestre i fundraising

Bilka har i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp vundet førstepladsen for verdens mest nytænkende fundraising-kampagne. Den internationale Global Award-pris blev givet for deres kampagne ’Giv en livline til Malawi’.

21.10.2014

CSR.dk

Det betaler sig at tænke ud af boksen, når det kommer til fundraising. Det har i hvert fald været tilfældet for Bilka, der i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, står bag kampagnen ’Giv en livline til Malawi’, hvor det er Bilkas egne ansatte, der er ambassadører for indsamlingen.

Brugen af de ansatte som ambassadører har nemlig medført, at Bilka, i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp, vandt førstepladsen i kategorien ’Innovative Fundraising Campaign’ ved International Fundraising Congress i Holland.

Læs også: Supermarkedskunder giver 1,5 mio. kroner til syriske flygtninge

Stort engagement fra kunder, medarbejdere og leverandører
Men det er ikke kun supermarkedskædens ansatte, der har været involveret i kampagnen. Også kunder og leverandører har været engagerede i indsamlingen.

”Det har været et fantastisk redskab i kommunikationen med kunder, medarbejdere og leverandører, hvilken formodentlig også er grunden til, at samarbejdet nu også har fået international bevågenhed. Vi glæder os til at udforske nye tiltag sammen”, siger Morten Wagner, der er varehuschef i Bilka Odense og ansvarlig for Bilkas samarbejde om samfundsansvar.

Gode sundhedsforhold for kvinder i Malawi
Bilkas og Folkekirkens Nødhjælps indsamling har indtil videre rundet 16 millioner kroner. De penge, der er indsamlet, er gået til at sikre kvinder i Malawi adgang til ordentlige sundhedscentre og god ernæring. Indtil videre har flere tusinde kvinder fået hjælp.

”Resultaterne af Malawi-projektet er helt fantastiske, og at Bilka, Folkekirkens Nødhjælp og ikke mindst Bilkas kunder nu får anerkendelse for det, er jeg utrolig glad for”, siger Helene Regnell, der er CSR-chef i Dansk Supermarked, som Bilka er en del af.

Læs også: Bilka lancerer CSR-projekt

Hos Folkekirkens Nødhjælp er de også glade for den internationale anerkendelse, som kampagnen har medført.

”Vi er vanvittig stolte over, at Bilka har turde tage springet sammen med os ud i et relativt uudforsket område, hvor ikke mange endnu har haft den store succes. Med denne pris er vi blevet bekræftet i, at vi er på rette vej, siger Henriette Gejsing fra Folkekirkens Nødhjælp, der har været projektleder på samarbejdet.

-SSM

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle