Bæredygtighed kræver engagement – på begge sider

Hvis en virksomhed skal have succes med en bæredygtighedsstrategi, så skal den skabe engagement, både internt og eksternt, lød det blandt andet på førstedagen af Ethical Corporations konference om bæredygtige forsyningskæder.

Chef for responsible procurement hos ING, Kaitlin Crouch, på talerstolen ved Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit 2016. Foto: Anders Kampmann.

20.10.2016

Anders Kampmann, CSR.dk

Det menneskelige element kan nemt blive overset, når store og små virksomheder kaster sig ud i forandringsprocesser, omstillinger og andre strategiske ændringer. Og så stiger risikoen for, at planerne om ikke falder til jorden, så i hvert fald ikke kommer så godt i mål, som hensigten var.

Det handler nemlig om at skabe engagement, ikke alene på det overordnede plan i en organisation, men også på det personlige plan hos de mennesker, der bliver berørt og som skal skabe forandringen. De skal overbevises, før en strategi bliver til virkelighed.

Sådan lød et af mange budskaber på førstedagen af Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit, hvor en stribe store selskaber, organisationer og interessenter fra primært Europa og USA er samlet for at dele viden, erfaringer og inspiration med hinanden, når det kommer til bæredygtighed i arbejdet med forsyning, indkøb, leverandører og generel drift.

Pointen omkring engagement i forskellige stadier blev på mange måder et underliggende tema for dagen, bl.a. hos smykkeproducenten De Beers, der sourcer diamanter i nogle af verdens mest urolige lande i Afrika syd for Sahara, og derfor har betydelige udfordringer med at skabe ansvarlige og gennemsigtige forsyningskæder.

Forbrugerengagement og kulturforskelle
”Smykker er følelser, og derfor må der ikke være noget negativt forbundet med dem, det kan salget ikke holde til. Så vi tager så mange forholdsregler, vi kan, men det er svært at skabe sporbarhed og transparens hele vejen igennem; industrien er lidt en dinosaur på det område. Derfor er engagement fra forbrugernes side så vigtigt, og det mangler sammenlignet med andre brancher”, fortalte product integrity manager for De Beers, Purvi Shah.

Når det kommer til det interne engagement i en virksomhed, så er det ikke altid lige let at ’sælge’ konceptet bæredygtighed til alle medarbejdere i en organisation, uanset hvor gode argumenterne måtte være. Det har blandt andet den hollandske investeringsbank ING indset.

”Vi prøver simpelthen på at komme ind i hovedet på vores folk for at finde ud af, hvad der kan få dem til at prioritere bæredygtighed i en travl hverdag, hvor nogle mere håndgribelig mål normalt fylder det meste. Et af midlerne, fandt vi ud af, er at kommunikere hvorfor det her vigtigt, så bliver opfyldningen af målsætningen langt mere common sense”, fortalte ING’s chef for responsible procurement, amerikanske Kaitlin Crouch, der i samme åndedrag understregede de kulturelle forskelle, der blandt andet på baggrund af nationalitet gør sig gældende i sammenhæng som denne.

Hun blev straks bakket op af Oliver Hurrey, executive director for britiske 2degrees, der er en samarbejdsplatform for bæredygtig forretning.

”Det er mennesker, vi har med at gøre her, og de har brug for at kunne tage forandringer til sig i deres eget tempo. En genvej til det er også, at dels starte med nogle af de berømte lavthængende frugter, og så efterfølgende sørge for, at folk nemt kan dele deres succesoplevelser med sine kolleger og i organisationen. På den måde kan vi få de personlige erfaringer – inklusiv bumpene på vejen – frem”, sagde han.

Et tog kan få flere med
At de interne engagement er vigtigt, er man bestemt ikke uenig i hos den amerikanske softwaregigant Cisco Systems. Men på spørgsmålet om, hvordan man pitcher bæredygtighed til en CEO, præsenterede virksomhedens director of supply chain value protection, Kathleen Shaver, et vigtigt læringspunkt fra hendes egen organisatoriske erfaring med netop den udfordring og det at sprede budskabet, der gav et godt praktisk perspektiv på opgaven.

”En topchef vil altid gerne se det lange perspektiv, effekten i forhold til virksomhedens image, brandopfattelse og status udadtil, både overfor kunder og potentielle kommende medarbejdere. Plus selvfølgelig de mere hårde ROI-argumenter. Og så vil sige, at man altså ikke behøves at overbevise alt og alle i første omgang. Det gælder om at identificere de folk, der er klar til at tage strategien ind og så lade dem inspirere resten. Find det tog, der kører, der skal nok få folk med”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.10.2025CSR.dk

Isoleringsvirksomhed vil gøre tekstilaffald til byggemateriale

15.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric deltager ved Dansk Fjernvarme Landsmøde 2025

09.10.2025Folkekirkens Nødhjælp

Sponseret

Solidaritet som forretningsmodel: Isangs og Folkekirkens Nødhjælp viser vejen

03.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Bæredygtighed som strategi: AV Group Denmark vil arbejde med bæredygtighed i hele værdikæden

01.10.2025Schneider Electric

Sponseret

Ny fleksibel ladeløsning reducerer udfordringer med el-kapaciteten

30.09.2025CSR.dk

Klar til en ny æra for plastsortering

29.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric lancerer nye referencedesigns med integreret energistyring og væskekøling

25.09.2025Schneider Electric

Sponseret

Mød fremtidens industriløsninger - og kom med til Schneider Electric's After Party på HI-messen!

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

JUC SERVICE ApS
Kursus
ESG for fonde

JUC's kursus 'ESG for fonde' udruster dig med viden, værktøjer og indsigt til konkret at integrere ESG-hensyn og målsætninger i forvaltningen af fondsmidler, med fokus på at sikre fondens relevans og indvirkning på lang sigt.

Dato

30.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V