Ansvarlighedsrapport: Det første skridt og fem gode råd

Hvad er det der gør, at man som mellemstor virksomhed sætter sig ned og skriver en ansvarlighedsrapport? For Berendsen blev beslutningen udløst af Regeringens handlingsplan for virksomheders samfundsansvar.

05.10.2009

CSR.dk

Berendsen Textil Service A/S har arbejdet en del år med ansvarlighed og bæredygtighed. Blandt andet er vi certificeret efter en lang række af standarder dækkende kvalitet, miljø, arbejdsmiljø og hygiejne. Vi er i gang med at opnå licens til det nordiske miljømærke Svanen på samtlige af vores 16 vaskerier. I 2009 tilsluttede vi os de ti principper i FN’s Global Compact.

Dette årelange arbejde har vi opfattet som en naturlig og integreret del af det at udøve ansvarlig virksomhedsdrift.

Rapport skal skabe en ramme
Formålet med ansvarlighedsrapporten er at give en overordnet samlet beskrivelse af vores arbejde med samfundsmæssig ansvarlighed. Formålet er også at skabe en åben ramme for vores strategiske arbejde med ansvarlighed i årene fremover. En ramme der løbende vil blive ajourført.

Som mellemstor virksomhed gælder det om at holde tungen lige i munden. En ansvarlighedsrapport kan meget nemt blive omfattende og dermed ressourcekrævende. Det er ikke uden grund, at man stort set udelukkende ser ansvarlighedsrapporter fra de store virksomheder.

Vi valgte at indgå et samarbejde med kommunikationsfirmaet Operate, der bl.a. er specialiseret i strategisk kommunikation af ansvarlighed. Sammen udarbejdede vi et koncept, der kan danne rammen for det kommunikative arbejde med ansvarlighed i Berendsen i årene fremover. Målet var at skabe en forholdsvis kort rapport, som var let læselig og let tilgængelig.

Vores erfaring er, at det sagtens kan lade sig gøre at udarbejde en ansvarlighedsrapport som mellemstor virksomhed. Der er dog især fem råd, som vi har erfaret, er gode at have med i bagagen, inden man går i gang:

Byg på det arbejde, I allerede gør
Vi arbejdede med mange forskellige CSR-relaterede aktiviteter, som vi brugte som basis for denne første rapport. Mange små og mellemstore virksomheder vil også kunne finde initiativer, der passer i CSR-arbejdet.

Hav skarp fokus på ambitionsniveau og ressourcestyring
Skal det være en Lada, Volvo eller Mercedes? Ambitionerne skal være klare, og de skal stemme overens med ressourcerne hele vejen igennem.

Brug jeres medarbejdere og deres erfaringer aktivt til at udarbejde rapporten
Medarbejderne har mange gode historier og erfaringer. Spørg dem og inddrag dem i udviklingen af rapporten.

Skriv konkret om jeres forretning og de tiltag, I arbejder med
Rapporten skal ikke være en kopi af så meget andet, der er skrevet, men skal være unik for jeres virksomhed. Den skal afspejle jer, og jeres glød for den forretning, I laver.

Vær ærlige
I får kun respekt fra medarbejdere og omverden, hvis I lægger kortene på bordet. Fortæl også de mindre flatterende historier, der uundgåeligt er en del af alle virksomheden.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

10.11.2025

Sted

Odense

Aros Business Academy
Kursus
Den Intensive Projektlederuddannelse (DIPLU)

Bliv projektleder på 6 intensive dage! Vi har skruet et program sammen, hvor du får alle værktøjerne til at STYRE og LEDE dine projekter sikkert i mål. Projektlederuddannelsen består af 3 moduler og vil komme både dig, dit team og din arbejdsgiver til gavn

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Facilitatoruddannelse – bliv certificeret facilitator!

Bliv en helstøbt og stærk facilitator! På denne facilitatoruddannelse får du fyldt rygsækken med ny viden og masser af værktøjer, der gør dig i stand til professionelt at facilitere møder, workshops, processer og forandringer.

Dato

10.11.2025

Tid

09:00

Sted

Kuglegårdsvej 2, 1. sal, 1434 København