Akademiske frontløbere tester nye veje til mere diversitet i STEM
13 forskningsmiljøer har arbejdet eksperimenterende med at styrke diversitet i STEM. Ny rapport fremhæver tre greb, der virker, og hvorfor det haster.
Hvordan skaber man mere inkluderende forskningsmiljøer i praksis? Det spørgsmål har 13 danske universitetsmiljøer arbejdet med gennem 2,5 år som såkaldte Living Labs. En ny rapport samler nu op på erfaringerne fra laboratorier, institutter og fakulteter, der har testet egne løsninger på kønsskævhed og mangel på repræsentation i STEM-fagene.
Initiativet er støttet af Villum Fonden og Novo Nordisk Fonden og blev koordineret af IS IT A BIRD, som har faciliteret læring og dialog på tværs.
Tre hovedindsigter går igen i rapportens konklusioner:
- Forankring kræver ledelsesopbakning: Diversitet skal ikke blot leve som værdier i personalepolitikker, men integreres i alle niveauer af organisationen.
- Strukturer trumfer vaner: Når uformelle netværk erstattes af gennemsigtige og professionelle systemer, vokser muligheden for at skabe mangfoldige teams.
- Handling sætter retning: Det vigtigste er at handle og ikke vente på den perfekte løsning. Små konkrete indsatser kan inspirere og sætte nye standarder.
Mere end retfærdighed
Diversitetsindsatsen handler ikke kun om inklusion af hensyn til ligestilling, men også om at styrke kvalitet og innovation. Rapporten peger på, at Danmarks position som STEM-nation er i fare, hvis ikke flere talenter får mulighed for at bidrage.
”Vi tror, at dette vil fastholde og endda styrke Danmarks position som en stærk vidensnation”, udtaler partnerne bag projektet ifølge Villum Fonden.
Rapporten fremhæver, at de miljøer, der lykkes, netop er dem, der tilpasser deres indsatser til konteksten i stedet for at kopiere standardløsninger. På den måde kan diversitet blive en styrke, der løfter både forskningens kvalitet og samfundets fremtidige kapacitet.
- lhs
