Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring

I Frankrig er Adidas netop blevet dømt for uklar kommunikation i forbindelse med lancering af en ny 'grønnere' udgave af deres ikoniske Stan Smith sko. Sagen kan potentielt få betydning for modebranchen generelt.

10.09.2021

CSR.dk

Modevirksomhederne bliver i stigende grad stillet til ansvar for deres kommunikation omkring bæredygtighed.

I maj måned i år så vi, hvordan Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First anklagede fem virksomheder for greenwashing.

Læs ogsåØkologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Nu er turen kommet til Adidas, der netop er blevet dømt for greenwashing af den franske reklameetiske jury.

Det skriver Apparel Insider.

“Stan Smith Forever. 100% iconic, 50% recycled”. Sådan lyder budskabet i den annonce Adidas sendte på gaden i forbindelse med lanceringen af en nyudvikling af den ikoniske Stan Smith sko.

Juryen fandt annoncen for skoen som "50% recycled" misvisende, da det ikke er klart, om halvdelen af de materialer, der udgør produktet, er genanvendt, eller om de kan genbruges i slutningen af deres levetid - og i så fald , hvordan.

Læs også: Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt

Annoncen gav desuden forbrugeren en opfattelse af at 50 procent af det samlede materiale er genbrugt, hvilket ikke er tilfældet. Påstanden gør sig kun gældende for skoens hovedmateriale, men ikke de andre komponenter, som skoen består af.

Adidas-sagen er på ingen måde unik – det er efterhånden blevet almindeligt i modesektoren at benytte disse vage og vildledende påstande.

Læs også: Forbrugere forlanger bæredygtighed, men bliver nemt snydt af greenwashing

Sagen kan potentielt udløse en lavine af sager i en branche, hvor modevirksomhederne i årevis ikke har været underlagt krav til deres kommunikation om bæredygtighed.

Sagen vil sandsynligvis vække opsigt i særligt Storbritannien og Holland, hvor myndighederne har lovet at slå ned på greenwashing med nye sanktioner fra 2022 og fremefter.

Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip udtalte til Politiken tidligere på året, at man også i Danmark ønsker lovgivnig på området for at komme problemet til livs.

"Vi er nødt til at kunne forebygge, at det er alt for nemt at vildlede med den grønne markedsføring”, sagde hun og appelerede til øget fokus på greenwashing og markante bøder for at bruge grøn markedsføring forkert.

- MTN

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - København

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

27.05.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dakofa
Seminar
HYBRID-SEMINAR Problematiske adgangsveje - giver flere spande flere problemer?

Hvad er de gængse udfordringer med problematiske adgangsveje og har udrulningen af de 10 fraktioner skabt nye problemer? Deltag og bliv klogere på mulige løsninger.

Dato

27.05.2025

Tid

10:00

Sted

Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

SUSTAINX ApS
Webinar
Strategisk ESG kommunikation: Har du dokumentationen på plads?

Vær med når vores senior ESG-rådgiver, Oscar Haumann tirsdag d. 27. maj kl. 13.05 giver sine anbefalinger til, hvordan I sikrer forretningsværdien af jeres bæredygtighedsarbejde gennem veldokumenteret og lovgivningsmæssigt funderet ESG-kommunikation.

Dato

27.05.2025

Tid

13:05

Sted

Online

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

28.05.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Annual Conference 2025: Navigating Sustainability in Uncertain Times

We are living in a time of rapid change and uncertainty. Whilst sustainability continues to be a priority for businesses globally, it is currently facing disruptions and challenges from both shifting geopolitical landscapes, regulation and more.

Dato

28.05.2025

Tid

10:00

Sted

Gammel Venlighedsvej 14, 2970 Hørsholm, Denmark