Adidas dømmes for forbruger-vildledende grøn markedsføring

I Frankrig er Adidas netop blevet dømt for uklar kommunikation i forbindelse med lancering af en ny 'grønnere' udgave af deres ikoniske Stan Smith sko. Sagen kan potentielt få betydning for modebranchen generelt.

10.09.2021

CSR.dk

Modevirksomhederne bliver i stigende grad stillet til ansvar for deres kommunikation omkring bæredygtighed.

I maj måned i år så vi, hvordan Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First anklagede fem virksomheder for greenwashing.

Læs ogsåØkologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Nu er turen kommet til Adidas, der netop er blevet dømt for greenwashing af den franske reklameetiske jury.

Det skriver Apparel Insider.

“Stan Smith Forever. 100% iconic, 50% recycled”. Sådan lyder budskabet i den annonce Adidas sendte på gaden i forbindelse med lanceringen af en nyudvikling af den ikoniske Stan Smith sko.

Juryen fandt annoncen for skoen som "50% recycled" misvisende, da det ikke er klart, om halvdelen af de materialer, der udgør produktet, er genanvendt, eller om de kan genbruges i slutningen af deres levetid - og i så fald , hvordan.

Læs også: Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt

Annoncen gav desuden forbrugeren en opfattelse af at 50 procent af det samlede materiale er genbrugt, hvilket ikke er tilfældet. Påstanden gør sig kun gældende for skoens hovedmateriale, men ikke de andre komponenter, som skoen består af.

Adidas-sagen er på ingen måde unik – det er efterhånden blevet almindeligt i modesektoren at benytte disse vage og vildledende påstande.

Læs også: Forbrugere forlanger bæredygtighed, men bliver nemt snydt af greenwashing

Sagen kan potentielt udløse en lavine af sager i en branche, hvor modevirksomhederne i årevis ikke har været underlagt krav til deres kommunikation om bæredygtighed.

Sagen vil sandsynligvis vække opsigt i særligt Storbritannien og Holland, hvor myndighederne har lovet at slå ned på greenwashing med nye sanktioner fra 2022 og fremefter.

Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip udtalte til Politiken tidligere på året, at man også i Danmark ønsker lovgivnig på området for at komme problemet til livs.

"Vi er nødt til at kunne forebygge, at det er alt for nemt at vildlede med den grønne markedsføring”, sagde hun og appelerede til øget fokus på greenwashing og markante bøder for at bruge grøn markedsføring forkert.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

03.11.20253H Law

Sponseret

Den Grønne Lovguide: Grøn kommunikation i beauty/personal care

08.10.2025MäRK

Sponseret

Fra logik til magi - Virksomhedernes bæredygtighedsfortællinger skal flytte ud af hjernen og ind i hjertet

24.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Fødevarebranchen

24.09.2025CSR.dk

Ny kampagne vil opfordre os til at købe… Ingenting

23.09.2025CSR.dk

Bureau lukker hjemmesider efter påtale: Solgte mærker uden substans til virksomheder

22.09.20253H Law

Sponseret

Grønne buzzwords under lup: Gennemgang af udbredte begreber og hvorfor de kan være problematiske.

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

18.09.2025BSR

Sponseret

From the Frontlines of Scope 3: Key Lessons from Supplier Engagement Initiatives

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
[Webinar] Byggebranchen I Sustainable Career Moves

Ønsker du at tage første – eller næste – skridt mod en karriere med ESG og bæredygtighed i centrum? På dette webinar stiller vi skarpt på job- og karrieremuligheder i byggebranchen.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 7. november: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

Dansk Standard
Kursus
Orienteringsmøde om Sustainability manager uddannelse

Deltag på orienteringsmøde om Dansk Standards Sustainability manager uddannelse. Mød underviserne, der orienterer om uddannelsens formål, forløb og udbytte. Mød andre potentielle deltagere. Få mulighed for at stille uddybende og afklarende spørgsmål om Sustainability manager uddannelsen.

Dato

07.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online