Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Store netbutikker som Zalando og Boozt anklages nu for ikke at have tilstrækkelig dokumentation for deres såkaldte bæredygtige produkter.

12.05.2021

CSR.dk

Forbrugerrådet Tænk og rådgivningsvirksomheden Secondhand First har anmeldt fem netbutikker til Forbrugerombudsmanden for brud på markedsføringsloven.

Det skriver Politiken.

Det drejer sig om The Founded, Boozt, Miinto, Stylepit og Zalando, der ifølge anklagen ikke har tilstrækkelig dokumentation for, at de varer der markedsføres som bæredygtige, også er det.

”Som led i en aktuel kampagne med fokus på greenwashing har vi undersøgt en række hjemmesider, som har vist, at ordet bæredygtigt benyttes yderst flittigt, uden at produktets eller kollektionens cyklus er nærmere beskrevet, og vi mener derfor, at der i høj grad kan sættes spørgsmålstegn ved, om disse hjemmesider opfylder retningslinjerne, eller om de rent faktisk vildleder forbrugeren i strid med markedsføringsloven”, står der blandt andet i anklagen.

Ifølge Forbrugerombudsmanden skal du som butik eller tøjbrand ikke bruge ord som bæredygtig eller andre generelle grønne plusord i flæng.

Læs også: Kliché-kommunikation om bæredygtighed florerer overalt  

"Ordet bæredygtig betyder, at produktet ikke belaster Jorden eller bruger Jordens ressourcer, så der er færre ressourcer tilbage til næste generation. Skriver man ’bæredygtig’, skal man kunne dokumentere, at man lever op til det. Det tvivler jeg på, at ret mange producenter kan", siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Faktisk vil en påstand om at et givent produkt er bæredygtigt kræve en fuld livscyklusanalyse af tøjets belastning, helt fra råvaren dyrkes, til tøjet ikke bruges mere og bliver til affald. Kvaliteten alene – f.eks. økologisk bomuld eller genanvendt polyester – gør ikke et produkt bæredygtigt.

Læs også: Undgå greenwashing i din markedsføring: Her er 12 gode råd fra eksperterne

Forbrugerrådet Tænks formand, Anja Philip ønsker lovgivning på området for at komme problemet til livs.

"Vi er nødt til at kunne forebygge, at det er alt for nemt at vildlede med den grønne markedsføring”, siger hun og appelerer til øget fokus på greenwashing og markante bøder for at bruge grøn markedsføring forkert.

- MTN

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

11.12.2025CSR.dk

Ny podcast om virksomheder som motor i omstilling

09.12.2025CSR.dk

Få det fulde overblik over bæredygtighed og ansvarlig forretning – direkte i din indbakke

08.12.2025CSR.dk

Usynlig skrift som protest: Bureauer finder vej uden om Meta-annonceforbud

04.12.20253H Law

Sponseret

Tre udbredte misforståelser om grøn markedsføring

19.11.2025CSR.dk

Nye tal: Klima er stadig afgørende for, hvordan danskerne stemmer

17.11.2025CSR.dk

Folkekirkens Nødhjælp går ind i kampen for at sikre VM i fodbold mod klimakrisen

12.11.2025MeetDenmark - Dansk Erhvervs- og Mødeturisme

Sponseret

Hjælp de grønne retter på vej – en dialogguide til mødesælgere

11.11.20253H Law

Sponseret

Store bøder og en aktiv Forbrugerombudsmand: Er compliance med markedsføringen virkelig så vigtig?

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

SustainImpact ApS
Webinar
Drop-in webinar om National ESG undersøgelse - få hjælp

Har du et spørgsmål du har brug for at få afklaret om privatlivspolitik eller hvordan dine data bliver brugt, eller hvilke typer af svar undersøgelsen kan give så dropper du bare ind i det åbne webinar på fredag.

Dato

12.12.2025

Tid

11:30

Sted

Virtuelt Teams Møde

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 12. december: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

12.12.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Fra strategi til handling - ESG Masterclass (2,5-dage) December 2025

Er din organisation klar til at tage de næste skridt mod større bæredygtighed? Med stigende krav fra kunder, medarbejdere og lovgivning bliver det stadig vigtigere at integrere bæredygtighed i hjertet af forretningen. På dette kursus lærer du, hvordan du kan skabe en konkret og målrettet bæredygtighedsstrategi, der omsætter ambitioner til handling.

Dato

15.12.2025

Tid

09:00

Sted

København

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Briefing on Regulatory Trends in the European Union and at the International Level

A joint initiative of the Global Compact Country Networks in Europe and the USA.

Dato

15.12.2025

Tid

14:00

Sted

Online via Zoom

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

17.12.2025

Sted

Comwell H.C. Andersen Odense