Øget interesse for kommunikation omkring bæredygtighed

Forbruger og myndigheder efterspørger i højere og højere grad informationer om virksomhedernes tiltag og ambitioner indenfor bæredygtighed. Særligt frygten for greenwashing får mange virksomheder til at søge hjælp hos kommunikationsbureauerne.

19.08.2021

CSR.dk

I takt med at både forbrugere og myndigheder har et øget fokus på bæredygtighed, er der opstået en større efterspørgsel hos kommunikationsbureauerne omkring korrekt og troværdig kommunikation af bæredygtighedstiltag.

Det skriver Business of Fashion.

Det er en forretning, der blomstrer, ifølge Carrie Ellen Phillips, medstifter af kommunikationsbureauet BPCM. Virksomheden, der repræsenterer kunder som Calvin Klein og Longchamp, har ikke oprindeligt haft fokus på bæredygtighed. Men på det seneste ser det ud til at være det, kunderne efterspørger mest.

"To ud af tre opkald, vi får, handler om vores bæredygtighedspraksis," siger Carrie Ellen Phillips. "Det er det hurtigst voksende område i bureauet."

Carrie Ellen Phillips ser det som en markant ændring. For få år siden krævede det mod at bringe bæredygtighed på bane, hvorimod det nu er blevet et salgsargument.

Virksomheder mærker et øget pres fra særligt forbrugerne, der i højere grad efterspørger informationer om de produkter, de køber. Samtidig er der en udbredt frygt for at blive anklaget for greenwashing – og det med god grund. I maj i år anklagede Forbrugerrådet Tænk fem virksomheder for greenwashing.

Læs også: Økologisk bomuld gør ikke en t-shirt bæredygtig

Regeringer i Storbritannien og Holland arbejder på at kunne slå ned på greenwashing, og EU er i gang med at skabe standardiserede metoder til at kommunikere om bæredygtigheden af et givet produkt. Advokater i USA presser på for at Federal Trade Commission reviderer sine egne standarder omkring miljøbudskaber i markedsføring.

Læs også: Podcast: Bæredygtighed, buzzwords og greenwashing

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

23.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Casper skal til EM i elektrikerfaget: ”Jeg er mere end bare en elektriker”

16.04.2025CSR.dk

Der er meget mere at hente i ansvarlig markedsføring

16.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electric anerkendt som nr. 1 inden for liquid cooling

11.04.2025CSR.dk

Klimavenlig kampagne skal få turister til Aarhus

09.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Studentermedhjælper med stærke evner inden for eventafvikling og -koordinering

09.04.2025Toms Gruppen A/S

Sponseret

Toms Gruppen viser fremskridt på alle strategiske bæredygtighedsområder

31.03.2025CSR.dk

ESG-kommunikation med nyt bagtæppe

31.03.2025Creative ZOO

Sponseret

Værdiskabende rapportering: Sådan sikrer I det gode samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle