Volvo: Vi har kapaciteten, og vi bør ikke vente

Der er ingen grund til at vente, vi har teknologien til at gøre en forskel i den grønne omstilling, lød det fra Volvos CEO Martin Lundstedt til DI’s topmøde. Både på automation, energieffektivisering og elektrificering ser man stort potentiale.

Volvo vil have mere autonom elektrisk teknologi på vejene for at sætte skub i den grønne omstilling, forklarede topchef Martin Lundstedt. Foto: DI/Thomas Arnbo.

27.09.2019

Anders Kampmann, CSR.dk

At transportindustrien spiller en endog meget central rolle i den grønne omstilling og indfrielsen af temperaturmålene i Parisaftalen er ingen nyhed, og blev igen understreget på sidste uges DI-topmøde, hvor CEO for Volvo Group Martin Lundstedt var blandt hovedtalerne.

Læs også: Volvo leverer sine første fuldt ud elektriske lastbiler i Sverige

Og ifølge topchefen er netop transportsektoren også den mest cool branche at være en del af, fordi et lands præstationer, når det gælder samfundsøkonomisk udvikling (målt i BNP) ”hænger sammen 1:1” med hvor godt logistikindustrien klarer sig.

”Når mobiliteten i et samfund fungerer, så går udviklingen i BNP også fremad. Og tilsvarende fører dårlig logistik til mere forurening, dårligere økonomi, og generelt ringere fremskridt, også i forhold til Verdensmålene”, sagde Martin Lundstedt.

Pilotforsøget med autonom elektrisk drift i en norske mine er den slags løsninger, der skal skaleres i tusindtal, hvis det står til Volvo. Illustration: Volvo/DI.

Derfor mener han også, at fabrikanter som Volvo bør gå sammen med logistikvirksomheder og transportudbydere som bl.a. Maersk og definere nogle mål for hele værdikæden, i forhold til eksempelvis sikkerhed, brændstofeffektivitet, økonomi og teknologianvendelse, selvfølgelig med den grønne dagsorden for øje.

Når det gælder teknologi, så ser man fra Volvos side store muligheder på flere områder. Som eksempel fremhævede Martin Lundstedt en mine i Norge, hvor man med autonome, elektriske køretøjer har både sænket omkostningerne, øget sikkerheden og ikke mindst nærmest fjernet CO2-udslippet.

”På den baggrund ser vi et enormt potentiale i koncepter som automation, energieffektivisering og elektrificering, som i dette tilfælde har været en stor succes. Og det er med teknologi, som er tilgængelig her og nu”, påpegede han, med den selvkørende trækker Vera – ”The coolest truck on earth”, som han sagde – som et andet eksempel.

Teknologien skal videre ud
Netop det faktum, at teknologien er til stede og ved at blive testet ude i virkeligheden, er et centralt parameter for Lundstedt. For nu handler det ”bare” om at skalere den.

”Vi kan ikke stå her og tale om en enkelt mine de kommende år, vi skal installere tusindvis af systemer som disse. Og vi skal videre ud til havne, terminaler, distribution, affaldsindsamling osv. Pointen er, at vi har kapaciteten her og nu, og vi bør ikke vente”, lød opfordringen.

Som middel til at understøtte den udvikling pegede Martin Lundstedt på de brede partnerskaber, der er nødvendige, og på hvordan parterne skal se på de store linjer, og ikke bare kortsigtede resultater og gevinster på 1-2 procent – ”Den slags er historie. Det er ’90’erne.”

Volvos eget bidrag til innovativ udvikling skal bl.a. finde sted gennem initiativet Camp X, hvor mennesker og materiel kan mødes for at gøre transporten mere bæredygtig. I en gammel samlehal i Göteborg tilbyder Volvo en gratis kontorplads og ikke mindst adgang til selskabets ressourcer til alle, der kan bidrage til den grønne omstilling af transportsektoren.

Læs også: Scania og Volvo vil have elveje i stor skala nu

Ifølge Lundstedt er der pt. syv-otte konkrete projekter i gang, og man ser frem til at byde flere idéer indenfor. Og som han understregede med et citat fra den tidligere amerikanske præsident Harry S. Truman: ”Det er utroligt, hvad man kan opnå, når man er ligeglad med, hvem der får æren”.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.11.2025CSR.dk

Danmark udskældes for madspild: Tallene kan dog snyde

05.11.2025CSR.dk

EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål

05.11.2025CSR.dk

Høje hæle, høje mål: roccamore vækster med erhvervsfremme

05.11.2025CSR.dk

Dansk kaffefirma bliver første europæiske virksomhed med Designated Evergreen-certificering

04.11.2025CSR.dk

Techgiganter satser grønt mens de rykker tættere på Trump

03.11.2025CSR.dk

Grøn kapital går nye veje: Investorer kræver nu mere end visioner

03.11.2025MäRK

Sponseret

Kompetenceudvikling skal ske i virksomheden

03.11.2025CSR.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
CSRD - bæredygtighedsrapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG). I første omgang omfatter CSRD større virksomheder, men det forventes, at direktivet ligeså vil påvirke små- og mellemstore, idet de store virksomheder vil søge information i deres leverandørkæde.

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
Plastemballage og cirkulær økonomi

EU-regler og den nye (EU) 2025/40-forordning

Dato

06.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Scope 3 Strategy: Addressing Emissions Through Business Model Adaptation

This webinar will explore how companies are utilising Scope 3 insights to justify more fundamental business model shifts and transformation. It will demonstrate how leading businesses are realising the deepest emissions reductions through reducing their impact on resource use and regenerating nature, as well as exploring how they first uncovered the potential of these strategies through their Scope 3 insights.

Dato

06.11.2025

Tid

15:00

Sted

Online via Zoom

DTU
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

Deltag i tre dages spændende kursus, hvor du får en hurtigt og bekvem introduktion til jernbaneteknologi og driftsstyring. Midt i kurset tager vi til Berlin, hvor vi besøger Tekniske Universitet Berlins signal- og driftsstyring laboratorium.

Dato

07.11.2025

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup