Volvo og Scania vil gøre Sverige til ’fossilfri verdensudstilling’

I et debatindlæg peger topchefer for Volvo og Scania på, at klimapolitik er en naturlig del af landets eksportstrategi, og man ved at opskalere fem igangværende eksperimenter kan vise verden vejen frem.

Svenskerne har allerede eksperimenteret med en elektrisk vej i et par år. Det er den slags forsøg, der skal rulles ud i stor stil, hvis det står til de fire skribenter af debatindlægget. Foto: Scania.

24.04.2018

CSR.dk

Med to fabrikanter af tunge køretøjer inden for landets grænser har den svenske transportsektor unikke forudsætninger for at tage klimapolitikken til sig, og bruge den aktivt til at fremme eksporten af miljøvenlige energi- og transportløsninger.

Det skriver adm. direktør for Scania, Henrik Henriksson, og teknisk direktør for Volvo-koncernen, Lars Stenqvist, i et debatindlæg på di.se sammen med Svante Axelsson fra initiativet Fossilfritt Sverige og Johan Rockström, der er professor i miljøvidenskab ved Stockholms universitet.

I indlægget peger de fire skribenter på nødvendigheden af hurtig forandring i energisektoren, transportbranchen og industrien, hvis målene fra Parisaftalen skal nås i tide. I den forbindelse mener man, at Sverige som ”et lille land med en åben økonomi” har et ansvar for at vise konkret handling og skabe muligheder for at udvikle ny teknologi, der kan spredes globalt.

Læs også: Tyske priser for bæredygtig transport til bl.a. Scania og Dachser

For at Sverige kan følge med resten af verden – skribenterne fremhæver eksempler fra Kina, Frankrig, Storbritannien og USA – så bør man have ”tydelige mål og en aktiv innovations- og investeringspolitik”. Her har den svenske regering og bilindustrien allerede sat gang i pilotprojekter og testforløb, som er vigtige for omstillingen.

”Men for at gå fra innovationsfasen til kommercielle storskala-satsninger på fossilfri teknik i transportsektoren, kræver det at fremsynede virksomheder og offentlige aktører på det globale marked kan studere fossilfri transportløsninger som fungerer i storskala, så de tør at tage de store beslutninger”, skriver de fire afsendere.

Derfor skal de forskellige eksperimenter op i en anden størrelsesorden; fra nogle enkelte køretøjer til flåder med hundredvis af vogne. Sammen udpeger skribenterne derfor fem aktuelle projekter rundt om i landet, som man mener hurtig kan ’geares op’ for at vise, hvordan Sverige kan bidrage til udviklingen af fossilfri transport på verdensplan.

  1. Elektrisk vej ved Gävle
    Uden for byen Gävle et stykke nord for Stockholm er der blevet sat elledninger op over et stykke landevej, som lastbiler, udstyret med en pantograf som man kender det fra et S-tog, kan bruge til at køre på ren el. Her mener man, at det lokale industricluster har forudsætninger for at ’gennemføre konceptet fuldt ud i kommerciel skala’.
     
  2. Flydende biogas i Kalmar kommune
    Skribenterne fremhæver biogas som klimasmart brændstof, fordi det hovedsageligt fremstilles af affald. Hvis det for alvor skal udbredes, så skal det gøre flydende, så det kan bruges til fx lastbiler og færger. Her har Kalmar på den svenske sydøstkyst et strategisk sigte på det mål, og er allerede gået i gang med forædlingsprocessen.
     
  3. Logistikarena i Stockholm
    Indlægsafsenderne ser en stor udfordring for transportsektoren i at ”udnytte digitaliseringens muligheder for at udvikle mobilitetskoncepter som effektiviserer transportarbejdet så både trængsel og omkostninger mindskes”. Der findes allerede smarte samarbejder mellem diverse logikstikaktører, men der er brug for flere i større skala, fx i den svenske hovedstad, mener man.
     
  4. Ætanolcluster i Norrköping
    Ligesom biogas er ætanol et brændstof med store klimafordele, fordi det udleder 90 procent mindre CO2 end benzin. Et bioraffinaderi i Norrköping producerer ifølge skribenterne 'verdens mest klimavenlige ætanol', men det meste eksporteres til Tyskland, hvor prisen er højere. Det potentiale bør i stedet udnyttes i Sverige, til gavn for både klima, byer og landbrug.
     
  5. Opkoblet ’elby’ i Göteborg
    I storbyen Göteborg var man tidligt ude med elbusser i linjedrift. I takt med at elektrificeringen af personbiler, lastbiler, fartøjer og arbejdsmaskiner fortsætter, kan Göteborg blive et udstillingsvindue for elektrificeringens muligheder i transportsektoren i stor skala.

Afslutningsvis betoner de fire forfattere, hvordan disse fem områder både kan øge tempoet i arbejdet med fossilfri transporter i Sverige, og være med til at gøre Sverige til ”en permanent verdensudstilling for fossilfrie transportløsninger og dermed bidrage til eksporten af ny teknik”.

-AK

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Gratis seminar: Er din grønne kommunikation så effektfuld som du tror?

Energi Danmark A/S

Sponseret

PPA-aftaler bidrager til udviklingen af ny solcelle-park

Relateret indhold

07.10.2024CSR.dk

Klimapåvirkningen af modulbyggeri kommer med i tilbud til bygherrer

04.10.2024CSR.dk

Ved du, hvad vaskemaskiner kan betyde for klimaet?

08.10.2024Anlægsgartner Gottlieb A/S

Sponseret

Mangel på grus og jord skaber nye løsninger

07.10.2024Denteks A/S

Sponseret

Hoteller skal vælge tekstiler efter årstiden - måtter er eks. et praktisk og bæredygtigt valg

07.10.2024BSR

Sponseret

Is Your Company Ready for TNFD?

04.10.2024CSR.dk

Ved du, hvad vaskemaskiner kan betyde for klimaet?

04.10.2024CSR.dk

Stor undersøgelse svarer på, hvordan vi renoverer klimavenligt

04.10.2024CSR.dk

EU planlægger at udskyde afskovnings-direktivet

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
FSR - danske revisorer
Uddannelse
Bæredygtighed for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med bæredygtighed og ESG - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og ny indsigt i de krav CSRD stiller til store selskabers rapportering om bæredygtighed ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser.

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

FSR - danske revisorer
Uddannelse
Nye roller og ESG kontroller for ledere og medarbejdere i finans og regnskab

Arbejder du med vurdering af risici og kontroller inden for bæredygtighed - eller skal du til at gøre det - kan du få værdifuld viden og indsigt i den måde I kan gribe arbejdet an på ved at uddanne dig inden for FSR – danske revisorers bæredygtighedskurser

Dato

01.10.2024

Sted

Onlineundervisning selvstudie

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager Online (INTL): Online certificate programme. Starting Oct. 2024

Turn your sustainability ambitions into value-adding actions! Get the latest knowledge and tools for integrating sustainability and responsibility into the heart of a company's strategy and organisation. Starting October 8.

Dato

08.10.2024

Tid

09:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Webinar | Social bæredygtighed og S’et i ESG

Måske har din virksomhed mødt krav om ESG-dokumentation fra større kunder eller jeres bank? Måske vil I gerne være på forkant? Hop med på dette webinar og få en konkurrencefordel.

Dato

10.10.2024

Tid

08:15

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Certificeringer, rapportering og dokumentation

Lær at dokumentere og rapportere på dine bæredygtige tiltag, fx ESG-rapportering, ordninger og certificeringer, så det følger EU-taksonomi, EU-lovgivning og CSRD. Statsgodkendt uddannelsesforløb på 4 dage med ECTS-point.

Dato

10.10.2024

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Aros Mini MBA – Lederuddannelse

Aros Mini MBA er Danmarks mest ambitiøse Mini MBA – udviklet i tæt samarbejde med landets førende ledelsesekspert, professor Steen Hildebrandt. Lederuddannelsen indfører dig i de klassiske MBA-fag og giver dig samtidig det mest aktuelle inden for ledelse.

Dato

10.10.2024

Tid

08:00

Sted

Copenhagen Marriott Hotel